اتوماسیون صنعتی چیست

اتوماسیون صنعتی چیست

اتوماسیون صنعتی فرآیندی از دستگاه های عامل و سایر تجهیزات صنعتی با کمک برنامه نویسی منطقی دیجیتال و کاهش مداخلات انسانی در تصمیم گیری و فرمان دستی با کمک تجهیزات مکانیزه است.

فهمیدن تعریف فوق مسلماً ساده نیست.اما سعی می کنیم با کمک یک مثال کوچک بفهمیم که یک اتوماسیون صنعتی چیست.

فرایند تولید صنعتی دستی را در نظر بگیرید که یک اپراتور، دمای اجاق را تنظیم می کند. فرض کنید که زمان رسیدن به دمای معین و حفظ آن حدود ۳۰ دقیقه طول میکشد. بنابراین ، اپراتور ابتدا باید با کنترل یک شیر، میزان سوخت را در اجاق  تنظیم کند تا دما را به مقدار دلخواه اجاق برساند.اپراتور ، پس از دستیابی به دمای لازم ، باید با تنظیم مداوم شیر ، سوخت را برای رسیدن به دمای مورد نظر در ۳۰ دقیقه آینده ، افزایش یا کاهش داد.

اکنون با اتوماسیون صنعتی تمام مراحل بدون کمک یک اپراتور انجام می شود. ابتدا حسگر دما در نزدیکی اجاق قرار می گیرد و دما را به رایانه گزارش می کند.حال برای اینکه سوخت به اجاق برسد ، دریچه موتوری وجود دارد که توسط کامپیوتر نیز کنترل می شود.بر اساس قرائت دما از سنسور ، کامپیوتر شیر را باز می کند تا در ابتدا باعث ایجاد سوخت بیشتری شود. پس از رسیدن به دمای مطلوب ، شیر خاموش می شود.کامپیوتر می تواند شیر را باز یا بسته کند ، حتی اجازه می دهد تا کمترین میزان سوخت ، بر اساس قرائت دما ، جریان یابد و تایمر زمان رسیدن به زمان ۳۰ دقیقه را به رایانه اطلاع میدهد و در این لحظه کامپیوتر می تواند سیستم را کاملاً خاموش کند.

مثال فوق ممکن است مبهم به نظر برسد ، اما در درک چگونگی اجرای سیستم اتوماسیون صنعتی معمولی کمک می کند. در مثال فوق ، مداخلات انسان کاملا صفر است و کل کار کاملاً توسط سیستم اتوماسیون انجام می شود.

در اتوماسیون صنعتی از تجهیزات زیادی استفاده مشود که از مهمترین آنها میتوان به اینورتر ایرانی ، تایمر ، رله ها ، نمایشگرها ، کنترلرها ، انکودر ، سنسور ، استپ موتور ، منبع تغذیه ، فیوز ، کنتاکتور و plc اشاره نمود.

مزایای استفاده از اتوماسیون صنعتی

رقابت شدید در حال افزایش صنعت ، نیاز به کیفیت بالای و با کیفیت ترین محصولات با قیمت رقابتی دارد.یکی از اقدامات قابل توجه و تأثیر گذار برای به دست آوردن راه حل برای چالش فوق ، اتوماسیون صنعتی است. اتوماسیون صنعتی با اتخاذ فن آوری ها و خدمات جدید ، نوآورانه و یکپارچه ، باعث افزایش کیفیت محصول و در عین حال کاهش هزینه تولید و طراحی می شود.

اتوماسیون جایگزین دخالت انسان با استفاده از دستورات برنامه نویسی منطقی و ماشین آلات قدرتمند می شود. سیستم اتوماسیون شامل PLC ، رایانه های شخصی ، PAC  وغیره است.

صنایع مختلف برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه های مربوط به کارکنان ، مزایای آنها و سایر هزینه های مرتبط ، ضمن افزایش دقت و انعطاف پذیری ، اتوماسیون را اجرا می کنند.

سیستم های کنترل صنعتی (ICS) امکان کنترل و کنترل محلی و از راه دور را فراهم می کنند.با وجود این مکانیسم های کنترل پیشرفته ، صنایع می توانند ۲۴ ساعت شبانه روز فعالیت کنند. بعلاوه بهره وری افزایش یافته است ، خطاها کاهش می یابد و کیفیت بهبود می یابد.با این حال ، اتوماسیون تأثیرات منفی نیز دارد ، از جمله هزینه های بالای اولیه و کاهش اشتغال کارگران.

همه ما تحت تأثیر اتوماسیون صنعتی قرار گرفته ایم ، از اتومبیل هایی که رانندگی می کنیم تا غذایی که می خوریم ، گرفته تا تلفن های هوشمندی که از آنها استفاده می کنیم ، تا کفش هایی که می پوشیم. در دنیای مدرن تقریباً محصولی وجود ندارد که تحت تأثیر اتوماسیون صنعتی قرار نگیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات تولید کننده اینورتر را دنبال کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar