گاز طبیعی چیست

گاز طبیعی چیست

گاز طبیعی یک منبع انرژی فسیلی است که در اعماق سطح زمین تشکیل شده است.گاز طبیعی حاوی ترکیبات مختلف زیادی است.بزرگترین مؤلفه گاز طبیعی متان است ، ترکیبی با یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن.گاز طبیعی همچنین حاوی مقادیر کمتری از مایعات گاز طبیعی و گازهای غیر هیدروکربنی مانند دی اکسید کربن و بخار آب است.

از گاز طبیعی می توان برای سوخت رسانی نیروگاه های برقی و سوخت برای گرمایش ساختمان ها استفاده کرد و به عنوان ماده اولیه در بسیاری از محصولات مصرفی از جمله پلاستیک از گاز طبیعی استفاده میشود.

البته در دستگاه های گرمایش خانگی برای تنظیم فشار و متعادل کردن جریان گاز طبیعی ، از وسیله ای بنام رگولاتور استفاده میشود.درواقع برای تبدیل فشار زیاد گاز ، به فشار کمتری که برای دستگاه مناسب باشد ، از رگولاتور استفاده میشود.رگولاتورها علاوه بر کاربردی که در وسایل خانگی دارند در بسیاری از مصارف صنعتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند.به رگولاتوری که در موارد صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد ، رگولاتور گاز صنعتی گفته میشود.

مصارف گاز طبیعی

گاز طبیعی ۲۲٪ از انرژی مورد استفاده در سراسر جهان را تأمین می کند و تقریباً یک چهارم از تولید برق را تشکیل می دهد و همچنین نقش مهمی را به عنوان مواد اولیه برای صنعت بازی می کند.گاز طبیعی یک سوخت همه کاره است و رشد آن تا حدودی با مزایای زیست محیطی آن نسبت به سایر سوخت های فسیلی ، به ویژه برای کیفیت هوا و انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط است.

از مزایای گاز طبیعی می توان به کارآیی ، فراوانی و تطبیق پذیری آن اشاره کرد. گاز طبیعی دارای چگالی انرژی بالا و کاربردهای انعطاف پذیر است و آن را به یک سوخت محبوب تبدیل می کند.

گاز طبیعی می تواند به صورت گاز طبیعی فشرده شده (CNG) یا گاز طبیعی مایع (LNG) برای سوخت خودروها و کامیون ها استفاده شود.

گاز طبیعی چگونه بدست می آید؟

گاز طبیعی چگونه بدست می آید؟

میلیونها سال تا ۱۰۰ میلیون سال پیش و در طولانی مدت طولانی ، بقایای گیاهان و حیوانات (مانند دیاتومها) در لایه های ضخیم در سطح زمین و کف اقیانوس ها ساخته شده اند ، که گاه با شن ، سیلت و کربنات کلسیم مخلوط می شوند.

با گذشت زمان ، این لایه ها در زیر شن ، لجن و سنگ دفن شده اند.فشار و گرما برخی از این مواد غنی از کربن و هیدروژن را به زغال سنگ ، برخی به روغن (نفت) و برخی به گاز طبیعی تبدیل کرده است.

ذخایر گاز طبیعی در زمین یافت می شود و برخی از آنها در خارج از ساحل و در اعماق کف اقیانوس قرار دارند. نوعی گاز طبیعی که در ذخایر زغال سنگ یافت می شود ، متان ذغال سنگ نامیده می شود.

نخستین اکتشافات گازهای طبیعی در بین ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد در ایران انجام شد.بسیاری از نویسندگان اولیه ، نشت نفت طبیعی در خاورمیانه ، به ویژه در منطقه باکو در جمهوری آذربایجان را توصیف می کنند.

برای خرید رگلاتور گاز صنعتی بالاتر از کلاس ۶۰۰ روی لینک کلیک کنید. 

نظر خود را بنویسید

avatar