استفاده ایمن از شومینه

استفاده ایمن از شومینه

شومینه روشی مؤثر و دلپذیر برای گرم کردن خانه در زمستان است.شما به راحتی می توانید گرما و شدت تقریبی آتش را کنترل کنید و لازم نیست برای گرم نگه داشتن خانه به گاز یا برق متکی باشید.با این وجود ، به دلیل وجود آتش در خانه ، شومینه نیز می تواند منبع خطر باشد ، برای همین شما باید به طور مرتب از شومینه و دودکش خود بازرسی کنید تا مشکلی پیش نیاید.

ایمن ساختن آتش

در شومینه دیواری اصفهان ، فقط باید از مواد طبیعی استفاده کنید.به عبارت دیگر شما نباید به هیچ عنوان از مواد خارجی ، مثل مقوا ، روزنامه یا زباله های کاغذی استفاده کنید.این مواد ضعیف می سوزند ، دود زیادی تولید می کنند و مواد شیمیایی را در هوا آزاد می کنند.همچنین از سوزاندن چوب مرطوب یا هنوز سبز جلوگیری کنید ، زیرا باعث ایجاد دود زیادی می شود.سوزاندن چوب سخت (مانند افرا و بلوط) از میزان دوده و خاکستر در دودکش شما کم می کند.قطعات چوب را به گونه ای در شومینه قرار دهید تا جایی برای جریان هوا در زیر آتش ایجاد شود.

شومینه خانه خود را بازرسی کنید

برای ایجاد آتش در شومینه از مایعات قابل اشتعال مثل بنزین استفاده نکنید.مایعات قابل اشتعال خطرناک هستند و احتمال آتش سوزی در خانه را افزایش می دهند.

قبل از روشن کردن آتش جدید در شومینه ، لازم است خاکستر باقیمانده از آتش قبلی را از داخل شومینه پاک کنید ، این امر به تمیز نگه داشتن شومینه کمک می کند.

هنگام استفاده از شومینه ،  صفحه شومینه را در مقابل آن قرار دهید.یک صفحه شومینه باید حداقل ۳ فوت (۰٫۹۱ متر) ارتفاع داشته باشد.این صفحه ، هرگونه جرقه را که از آتش بیرون می زند ، گرفتار می کند و همچنین مانع از ریختن تکه های بزرگتر به بیرون خواهد شد.
بازرسی شومینه

هر دو سال یکبار شومینه خود را بازرسی کنید.ممکن است قسمت هایی از شومینه از بین رفته شده باشند و نیاز به بازسازی و تعمیر داشته باشند و مهم است که این موارد را قبل از استفاده از شومینه انجام دهید.در حالی که شومینه خنک است دودکش را بازرسی کنید.دودکش ها باید از موانع ، باز و پاک باشند.

برای این منظور میتوانید به افراد با تجربه و متخصصین اینکار اجازه می دهید تا از شومینه و دودکش شما بازرسی کنند ، این افراد شومینه شما را در داخل و خارج از خانه شما بازرسی می کنند و در صورت نیاز به تمیز کردن یا تعمیرات به شما اطلاع می دهند.

درپوش دودکش را تمیز نگه دارید

درپوش یک درب کوچک به اندازه بشقاب است که به بالای لوله دودکش شما وصل شده است و از ورود حیوانات و موارد دیگر به داخل دودکش و شومینه جلوگیری میکند.این درپوش اگر دچار گرفتگی یا شکستگی شود ، دود قادر به خروج از دودکش نیست و می تواند به خانه شما برگردد.اطمینان حاصل کنید که درپوش در وضعیت مطلوبی قرار دارد و از ترک ، خاکستر و یا لانه پرندگان عاری است.

تمیز کردن شومینه

سالانه دودکش شومینه خود را تمیز کنید

به مرور زمان در داخل لوله دودکش خاکستر ایجاد میشود و این یک خطر محسوب میشود ، زیرا جمع شده بیش از حد خاکستر ممکن است باعث آتش سوزی شود.اگر دودکش شما بیش از حد خاکستر داخلی دارد ، در ماه های تابستان ، هوای دودی می تواند از طریق دودکش به داخل خانه کشیده شود.پس جهت جلوگیری از این مشکلات باید دودکش شومینه را بصورت دوره ای تمیز کنید که شما برای اینکار به تجهیزات خاصی مثل برس نیاز دارید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سایر مقالات فروشگاه شومینه اصفهان را مطالعه کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar