فنر پیچشی چیست

فنر پیچشی چیست

فنرها در ابتدایی ترین تعریف ، قطعاتی هستند که انرژی پتانسیل مکانیکی را ذخیره می کنند.فنرها ها بسیار رایج هستند و تقریباً در هر صنعتی یافت می شوند.از انواع فنر صنعتی می توان به فنر کششی ، فنر فشاری و فنر پیچشی اشاره نمود.

فنرهای پیچشی فنرهایی هستند که هنگام پیچاندن ، نیرویی را در جهت مخالف اعمال می کنند.این نیرو به طور مستقیم با پیچش متناسب است.این فنرها هنگام پیچ خوردگی ، انرژی مکانیکی را ذخیره می کنند.این فنرها هنگام آزاد شدن به موقعیت اصلی خود بر می گردند.

آنها قادر به ذخیره و آزاد سازی انرژی زاویه ای هستند.براساس کاربردی که از فنرهای پیچشی استفاده شده است ، این فنرها در جهت عقربه های ساعت یا برخلاف جهت عقربه ساعت کار می کنند.بنابراین ، بسته به کاربرد ، این فنرها قابلیت کار در هر دو جهت را دارند.از این رو ، فنرهای پیچشی یکی از متنوع ترین انواع فنرها ، شناخته می شوند.

به دلیل حرکت پیچشی بالا ، فنرهای های پیچشی معمولاً از تیتانیوم ، کربن و فولاد ضد زنگ و مس بریلیم ساخته می شوند.البته انتخاب مواد برای ساخت این فنرها به کاربرد آنها بستگی دارد.

کاربرد فنرهای پیچشی

اما آیا میدانید فنرهای پیچشی در کجا استفاده می شوند؟برای اطلاع از کاربردهای فنرهای پیچشی با تولیدکننده فنرهای صنعتی همراه باشید.

کاربرد فنرهای پیچشی

  • فنرهای پیچشی به طور گسترده در صنعت خودرو برای قطعات مختلفی از قبیل سیستم تعلیق خودرو ، شاسی ، شیرهای اتومبیل ، کلاچ و دنده استفاده می شوند.
  • در صنعت پزشکی از فنرهای پیچشی در تعدادی از تجهیزات پیچیده استفاده می شود.در بیمارستان ها برای ساخت تختخواب ، ویلچر و موارد دیگر از فنرهای پیچشی استفاده می شود.برای استحکام بیشتر ، این فنرها از فولاد کربن بالا ساخته شده اند که به افزایش طول عمر فنر نیز کمک می کند.
  • از این نوع فنر صنعتی ، در انواع مختلف لولا درب نیز استفاده می شود.از لولا درب اتومبیل و درب های مسکونی گرفته تا درب های سنگین مثل درب انبارها ، از فنرهای پیچشی استفاده می شود.این فنرها ها اجازه می دهند تا درب پس از باز شدن ، دوباره به وضعیت اصلی خود برگردد.حتماً متوجه شده اید که درها در سالن هایی که هنگام باز شدن به جلو و عقب حرکت می کنند ، در نهایت در موقعیت اصلی خود ثابت می شوند. این به دلیل فنرهایی است که در لولا آنها استفاده می شود.

فنر پیچشی

  • فنرهای پیچشی به صورت سفارشی طراحی شده و ساخته شده اند تا در محصولات سبک و الکترونیکی در اندازه های مختلف قرار گیرند.سینک های حرارتی ، لامپ های LED ، تجهیزات مهار سیم و کیبوردهای صنعتی چند نمونه رایج هستند که در آنها از فنرهای پیچشی استفاده شده است.
  • از فنرهای های پیچشی در ساعتهای آویز پیچشی استفاده می شود.

در اینجا به چند مورد از اصلی ترین موارد کاربرد فنرهای پیچشی اشاره شد.هنوز کاربردهای بسیاری از این فنرها وجود دارد که شما برای اطلاع از آنها میتوانید سایر مقالات سنگین فنر را دنبال کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar