برش لیزری چیست؟

برش لیزری چیست؟

برش لیزر فرآیندی است که در آن از پرتوی لیزری پرقدرت و دقیق برای برش یا حکاکی چوب ، پلاستیک ، فلز و سایر مواد استفاده می شود.همانطور که از نام آن مشخص است ، این روند برش مواد با استفاده از پرتوی لیزر است.این کار می تواند برای کم کردن مواد یا کمک به قطع کردن آن به اشکال پیچیده ، انجام شود.طیف گسترده ای از مواد با ضخامت های مختلف را می توان با لیزر برش داد و آن را به یک فرآیند مفید و سازگار تبدیل کرد.

بسته به کاربرد دستگاه برش لیزری در قم ، از گازهای مختلف در رابطه با برش استفاده می شود ، براین اساس سه نوع از برش لیزری وجود دارد.

برش لیزر C02 – برش C02 با استفاده از لیزر گاز حاصل می شود.گاز مورد نظر مخلوطی از دی اکسید کربن است که از طریق الکتریسیته تحریک شده است.برش C02 اغلب بر روی مواد غیر فلزی مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا طول موج آنها ۱۰٫۶ میکرومتر است.

برش لیزری در قم

برش لیزر فیبر – این نوع برش با استفاده از لیزر فیبر تکمیل می شود.پرتو برای لیزر فیبر تقریباً ۱۰۰ برابر بیشتر از معادل C02 در هنگام شدت گرفتن است.این بدان معنی است که آنها می توانند با مواد فلزی و غیر فلزی کار کنند.

برش لیزری کریستالی – در این روش از لیزرهای nd: YAG و nd: YVO استفاده می شود.این دو از جمله لیزرهای جامد و دارای طول موج مشابه لیزرهای فیبر ، حدود ۱٫۰۶۴ میکرومتر هستند.این بدان معنی است که آنها هم برای برش لیزری فلزات قم و هم برای برش غیر فلزات مفید هستند.

کجا از برش لیزری استفاده می شود؟

در مورد برش لیزر ، کاربردها بی پایان است.به طور معمول از برش لیزری برای اهداف صنعتی استفاده می شود ، برای مثال زیرساخت ریلی و در بخش پزشکی.دستگاه های برش لیزری به گونه ای طراحی می شوند که میتوانند تمام مواد را مانند فولاد ، فولاد ضد زنگ ، آلومینیوم ، مس ، برنج و غیره را برش دهند و یا روی آنها حکاکی کنند.

مزایای برش لیزر چیست

مزایای برش لیزر چیست؟
مزایای بی پایان در استفاده از برش لیزری فیبر نوری وجود دارد که اصلی ترین آن این است که می تواند مواد منتخب را به طور دقیق برش دهد و به دلیل پرتو فوق العاده نتیجه نهایی تمیز و مرتب داشته باشد.علاوه بر این ، برش لیزر به شما امکان می دهد تا طراحی های پیچیده تری را ایجاد کنید و به شما امکان می دهد تا خلاقانه تر باشید.بعلاوه آلودگی مواد هنگام برش لیزر کاهش می یابد ، زیرا در این روش برش فلز قم ، هیچ تماس فیزیکی واقعی بین فلز و برش وجود ندارد.اما برش لیزر دارای مصرف انرژی بالایی است و هزینه خرید و راه اندازی دستگاه برش لیزری نیز در مقایسه با سایر روش ها می تواند گران باشد.

نظر خود را بنویسید

avatar