پی وی سی چیست؟

پی وی سی چیست؟

پلی وینیل کلراید (پی وی سی) یا وینیل یک ماده ترموپلاستیک با استحکام بالا است که به طور گسترده در برنامه های کاربردی از قبیل لوله ها ، وسایل پزشکی ، عایق سیم و کابل و غیره استفاده می شود.اگر در این مقاله با ما همراه باشید ، اطلاعات فنی دقیق در مورد پلی وینیل کلراید و ویژگی های آن بدست می آورید.

پلی وینیل کلرید (PVC) یک ترموپلاستیک محبوب است که بی بو ، جامد ، شکننده و به طور کلی دارای رنگ سفید است و در حال حاضر به عنوان سومین پلاستیک پرکاربرد جهان (بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن) در رتبه بندی قرار گرفته است.پی وی سی قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد.برای انعطاف پذیری بیشتر PVC از پلاستی سایزر pvc استفاده میشود.پلاستی سایزرها موادی هستند که برای نرم کردن و انعطاف پذیر کردن پلیمرهای سخت مورد استفاده قرار میگیرند.

موارد استفاده از PVC

طی چند دهه گذشته ، پلاستیک پلی وینیل کلراید (PVC) ، که معمولاً با عنوان “وینیل” شناخته می شود ، به یکی از پرکاربردترین انواع پلاستیک تبدیل شده است.اگر به اطراف خود نگاهی بیندازید ، خواهید دید ، برای ساخت بیشتر وسایلی که ما روزمره با آنها سروکار داریم از PVC استفاده شده است.در بسته بندی ، مبلمان خانگی ، اسباب بازی های کودکان ، قطعات خودرو ، قاب درها و پنجره ها ، مصالح ساختمانی ، لوازم بیمارستانی و صدها محصول دیگر از پلاستیک پلی وینیل کلراید استفاده شده است.

موارد استفاده از PVC

PVC در صنعت ساخت و ساز بیشترین کاربرد را دارد و بطور مرتب به عنوان جایگزینی برای لوله های فلزی به کار می رود.علاوه بر کاربردهای مسکونی ، PVC هم چنین بطور معمول در پروژه های شهری ، صنعتی ، نظامی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنعت مراقبت های بهداشتی ،PVC را می توان به شکل لوله های تغذیه ، کیسه های خون ، بخش هایی از دستگاه های دیالیز و تعداد زیادی موارد دیگر یافت.

مزایای پی وی سی

PVC یک ماده کم هزینه است و بسیار سبک وزن و قابل انعطاف است و به راحتی می توان آن را کنترل و نصب کرد و در مقایسه با انواع دیگر پلیمرها ، فرایند تولید آن محدود به استفاده از نفت خام یا گاز طبیعی نیست.

پی وی سی همچنین از دوام بالایی برخوردار است و تحت تأثیر خوردگی یا اشکال دیگر تخریب قرار نمی گیرد و به همین ترتیب می توان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد.

پی وی سی بعلاوه از پایداری شیمیایی برخوردار است که عامل مهمی در استفاده از محصولات PVC در محیط هایی با انواع مختلف مواد شیمیایی است.

به عنوان یک ترموپلاستیک ، PVC قابل بازیافت و تبدیل به محصولات جدید برای صنایع مختلف است.

از دیگر مزایای پی وی سی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وضوح و شفافیت
  • رسانایی حرارتی کم
  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری

نظر خود را بنویسید

avatar