راه های تشخیص ماهی سالم از فاسد

راه های تشخیص ماهی سالم از فاسد

راه های تشخیص ماهی سالم از فاسد

در تعیین طراوت ماهی زنده یا یخ زده چندین معیار اصلی وجود دارد. این مقاله را بخوانید و خود را برای خرید آماده کنید.

مهمترین ویژگی یک ماهی، طراوت و تازه گی آن است، که کارخانه تن ماهی آرین علاوه برتولید تن ماهی با کیفیت، فروش عمده ماهی جنوب  و  فروش ماهی حلوا را نیز بر عهده دارد.

این مقاله شما راهنمایی می کند تا بتوانید خصوصیات ماهی تازه و ویژگی ماهی های نه چندان تازه را تشخیص دهید. بسیار مهم است که با این امر آشنا شوید تا بتوانید ماهی با کیفیت مطلوب برای خود تهیه کنید.

  1. بوی ماهی تازه مخصوص منشأ آن (دریا، دریاچه، رودخانه، استخر ماهی) دلپذیر و خنثی است. ماهی های فاسد شده بوی ناخوشایند و تیز تری متیل آمین (ماهی بد) و پوسیدگی دارند.
  2. چشمان ماهی تازه پرزدار و براق است. چشمان ماهی های قدیمی ابری است و درون سر فرو رفته است.
  3. آبشش و باله ماهی تازه مرطوب است. در ماهی های قدیمی آنها خشک هستند، پوشیده از لجن چسبنده ، مایل به خاکستری قهوه ای و بوی بد دارند. آبشش های سالم از رنگ قرمز روشن و خوبی برخوردار هستند.
  4. پوست موجود در ماهی های زنده و تازه مرطوب، مضر نیست و از درخشندگی طبیعی فلزی برخوردار است. فلس ها باید محکم به بدن متصل شوند. سطح ماهی های سالم و تازه ماهی باید محکم و براق باشد به طوری که ماهی از دست شما خارج شود. تغییر رنگ و پوست ترک خورده از علائم پوسیدگی ماهی است. ماهی های قدیمی یا بد بااز دست دادن پوست خود شروع کرده اند.
  5. لجن به همان اندازه بر روی ماهی توزیع می شود، واضح و بی بو است. با خونریزی، لجن افزایش می یابد، تیره و کثیف می شود و بوی ترش می دهد.
  6. بدن یک ماهی تازه محکم است و از قوام و ظاهر خاصی برخوردار است. هنگامی که فشرده می شود باید به عقب برگردید. ماهی های نرم، خاکستری و غیراستیک پیر یا بد هستند.
  7. شکم یک ماهی زنده و تازه براق و آسیب دیده نیست و باز شدن مقعد محکم است. باز شدن مقعد ماهی های پیر و بد از بین می رود و به رنگ زرد قهوه ای است.

 

 

شرایط حمل و نقل

مهمترین ویژگی ماهی در طراوت، حمل و نقل آن است – و تازه ترین ماهی، تازه صید شده است.

ماهی تازه به راحتی قابل فساد است. در یخبندان ۱۰-۱۵ روز یا در کولرهای زیر دمای حدود ۰ درجه سانتیگراد نگهداری می شود.

بهتر است این ماهی بلافاصله پس از صید تمیز شود. با قرار دادن ماهی در جعبه های کم عمق بعد از صید شدن، مخلوط کردن آن با یخ و فروش آن در روز بعد، بهترین کیفیت حفظ می شود. ماهی باید کاملاً از یخ پوشانده شود و کف جعبه باید نفوذپذیر باشد تا آب بیرون بیاید. هنگام نگه داشتن ماهی در فریزر، دما نباید از -۴ درجه سانتیگراد تا -۶ درجه سانتیگراد بیشتر باشد، در غیر این صورت ماهی منجمد می شود، بلورهای بزرگ یخ تشکیل می شود، بافت آسیب دیده و کیفیت آن کاهش می یابد.

برای نگهداری و حمل و نقل ماهیان منجمد عمیق، قایق ها باید تجهیزات لازم را داشته باشند و بعد از گرفتن ماهی باید مراحل خنک کننده مناسب انجام شود. ماهی سالم، بررسی شده و مرتب سازی شده در دمای ۳۵تا ۴۰ درجه سانتیگراد منجمد شده است، که منحصراً در شرایط یخ زده فروخته می شود. به  منظور کاهش خشک شدن ماهی در حین ذخیره طولانی مدت، ماهی منجمد توسط دوش آب سرد در اتاقی که دمای آن ۱۲ درجه سانتیگراد یا با غوطه وری در آب سرد است قرارداده می شود. شرایط لازم برای نگهداری ماهیان یخ زده تا رسیدن آن به فروشگاه، درجه حرارت -۲۵ تا -۳۰ درجه سانتیگراد برای ماهی های چرب و -۲۰ تا -۲۳ درجه سانتیگراد برای سایر انواع با رطوبت نسبی هوا ۹۰ تا ۹۵٪ است. ماهی منجمد یا عمیق منجمد را نباید بیش از شش ماه در انبار نگه داشت. تاریخ انقضا باید به طور مرتب و همچنین شرایط و کیفیت محصولات منجمد بررسی شود.

یخ زدایی ماهی منجمد به بهترین وجه در آب با دمای ۱۰ درجه سانتیگراد تا ۱۵ درجه سانتیگراد انجام می شود ، که این باعث از بین رفتن رطوبت می شود و محصولات را به طراوت و آبدار بودن آنها باز می گرداند.

ماهی منجمد شده با درجه:

نباید بوی خارجی یا بی رنگ داشته باشد،

نباید پوست آسیب دیده داشته باشد،

گوشت نباید نشانه خشکی باشد و پس از پخته شدن باید طعم و بوی دلپذیری ، استحکام و رنگ سفید ، نور صورتی تیره، رنگی خاص برای انواعی از ماهی داشته باشد.

امیدوارم که حالا شما بدانید که چگونه ماهی تازه است یا نه.

نظر خود را بنویسید

avatar