منیفولد در خودرو چیست؟

منیفولد در خودرو چیست؟

تنفس برای موتور خودروی شما بسیار مهم است. بدون ورودی مناسب هوا، عملکرد موتور شما مشکل پیدا می کند. تعداد زیادی از قطعات موتور وجود دارد که هوا و سوخت را در موتور هدایت می کند، اما یکی از مهمترین قسمت های موتور احتراق داخلی منیفولد ورودی است  تأثیر قابل توجهی در عملکرد موتور شما دارند و به چندین بخش از وسیله نقلیه شما کمک می کنند تا در هماهنگی با هم کار کنند.

منیفولد ورودی یک  سری لوله هایی است که در بالای موتور قرار دارند که هوای ورودی موتور را به طور مساوی به هر یک از سیلندرها توزیع می کند  با ورود هوا به داخل اتومبیل، از طریق بدنه دریچه گاز، سپس به منیفولد ورودی و سپس سرانجام به درون موتور حرکت می کند. اصولا منیفولد ورودی آخرین توقف سفر هوا قبل از رسیدن به سرسیلندرهاست.

در اتومبیل های دارای موتور احتراق داخلی و با وجود اتومبیل های برقی که شروع به ورود به بازار می کنند ، اکثر خودروها از جمله هیبریدها هنوز موتورهای احتراق داخلی دارند، آنچه که حرکت را ممکن می کند یک سری انفجارهای کوچک است که در داخل محفظه های احتراق اتفاق می افتد. سوخت این انفجارها معمولاً بنزین است، اما انفجارها بدون اکسیژن امکان پذیر نیست، باید مخلوط مناسب هوا و سوخت در سیلندرهای اتومبیل شما باشد تا اصلاً اتفاقی بیفتد. بدون هوا در سیلندرها، ماشین شما کاربردی ندارد و فقط  فضایی را اشغال می کند.

 

منیفولد در خودرو چیست

اما اگر منیفولد مصرف نشت ایجاد کند، چه می شود؟

نشت در منیفولد اگزوز یا واشر آن می تواند گازهای خروجی را از بین ببرد، که این مسئله برای سرنشینان خودرو خطری برای سلامتی دارد سوراخ های بزرگتر در منیفولد صدای اگزوز بلند را ایجاد می کنند.

نشت منیفولد مصرف بسیار رایج نیست، اما این اتفاق می افتد. شما فکر می کنید که نتیجه نشتی در منیفولد ورودی باعث فرار هوا و کمبود هوا می شود که به سیلندرهای اتومبیل شما راه پیدا کند. در واقع ، دقیقا برعکس اتفاق می افتد. از آنجا که فشار هوا در داخل منیفولد کمتر از هوای محیط اطراف موتور است ، منیفولد در واقع هوای اضافی را از طریق نشت می مکد با این کار هوا زیاد وارد سیلندرها می شود و میزان بنزین قابل فشار در کنار آن را کاهش می دهد و این باعث احتراق کمتری می شود. به یاد داشته باشید که هر بار که یکی از آن انفجارهای کوچک در داخل یکی از سیلندرهای ماشین شما اتفاق می افتد، میل لنگ را می چرخاند. بنابراین اگر هوای زیادی وجود داشته باشد و بنزین کافی برای فرآیند احتراق وجود نداشته باشد، انفجارها ضعیف تر شده و موتور شما برای چرخاندن میل لنگ، باید سخت تر کار کند. بنابراین اگر متوجه شدید که ماشین شما هر بار که فشار را بر روی شتاب دهنده فشار دهید، بسیار کندتر پاسخ می دهد، یک نشت در منیفولد ورودی می تواند اتفاق افتاده باشد.

اما دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث کند شدن سرعت خودرو شود. یک راه این است که به سادگی به موتور خود گوش دهید. در حقیقت شما فقط در حالت خاموش بودن موتور، مشکل را می شنوید. آنچه می شنوید به طرز مختلفی به عنوان سر و صدا، سوت زدن ، مکیدن شنیده شده است. همچنین ممکن است ماشین هنگام خاموش بودن احساس خشن کند و حتی ممکن است موتور در سرعت های آهسته کاملاً متوقف شود. یا هنگامی که احتراق خودرو را خاموش می کنید ، ممکن است برای مدتی طولانی تر از حد لازم به کار خود ادامه دهد. همه اینها می تواند نشانه ای از نشت منیفولد مصرف باشد. برخی از کارشناسان حتی پیشنهاد می کنند در حالی که موتور در حالت کار قرار دارد، مقادیر کمی از مایع استارت بر روی مهره های منیفولد مصرفی اسپری کنید. اگر موتور به هر طریقی به عنوان مثال، با سرعت کوتاه در برابر این امر واکنش نشان دهد در این صورت همه این علائم هشدار دهنده این است که برای بررسی قطعی نشت باید به مکانیک خودرو محلی خود مراجعه کنید.

شرکت ای پی سرویس ارائه کننده قطعات خودروهای چینی مانند بوش دسته موتور لیفان، واشر منیفولد دود جک s5   و… می باشد.

نظر خود را بنویسید

avatar