نگاهی به محصول گالوانیزه و تولید کنندگان آن در ایران

نگاهی به محصول گالوانیزه و تولید کنندگان آن در ایران

تیم تحلیلی ما می کوشد با بررسی صنایع فعال در تولید ورق گالوانیزه ، مخاطبین را بیش از پیش نسبت به این محصول پر کاربرد آشنا نماید در این مقاله به بررسی محصول گالوانیزه و فعالان آن پرداخته شده است.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق پوشش دار می باشد که معمولا با ورق پایه کلاف خام که بعد از شستشو و عملیات حرارتی توسط روی  به عملیات غوطه وری  پوشش داده شده است. در این روش یک حوضچه روی ذوب شده داغ آماده میشود و ورق فولادی معمولا طی یک فرایند مداوم و پیوسته بعد از پوشش کامل ورق، و پس از عملیات رویین کاری بر روی آن انجام میشود.

ورق گالوانیزه از نوعی ورق پایه سرد (ورق روغنی)  که بطور معمول فرایند بازپخت را طی نکرده تولید می شود که به کلاف خام یا اصطلاحا فول هارد شناخته میشود ، برای تولید ورق گالوانیزه طی یک فرایند زمان ، تمام سطح ورق مقدار با فلز روی ، روی اندود می شود تا در مقابل خوردگی مقاوم شود  و طی فرایند الکتروشیمیایی در ورق گالوانیزه در صورت ایجاد شکستگی در ورق ، زنگ نخواهد زد.

کارخانه های تولید ورق گالوانیزه در ایران

گروه فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه بزرگترین شرکت  فولادساز ایرانی است که تولید کننده محصولات تخت شامل  ورق گرم (ورق سیاه) می باشد .  این شرکت با مالکیت صفر تا صد فرایند تولید ورق گالوانیزه از تملک معادن سنگ آهن ، خطوط تولید گندله سازی ، آهن اسفنجی ، تختال یا  اسلب ، ورق گرم یا ورق سیاه ، ورق روغنی و ورق گالوانیزه جایگاه ویژه ای در توسعه صنایع پایین دست مانند صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل به عنوان یک صنعت مادر دارد. شرکت فولاد مبارکه دارای هفت مجتمع صنعتی در اقصی نقاط کشور بوده و بیش از بیست هزار نفر در بخش‌های مختلف این شرکت به کار اشتغال دارند که از شرکتهای زیر مجموعه تولید کننده این شرکت شرکتهای امیر کبیر کاشان، ورق خودرو چهارمحال،  تاراز را می توان نام برد از مزیتهای این شرکت می توان تنوع ابعادی بالای محصولات و تولید از ضخامت ۰٫۳ تا ۲ میلیمتر نام برد گرچه در ضخامتهای پایین حجم تولید این شرکت بسیار کم می باشد ولی از مهمترین مشتریان گالوانیزه این شرکت مشتریان لوازم خانگی می باشد. سهم شرکت فولاد مبارکه در بازار این محصول بسیار کم و در حدود ۱۰ ده درصد بازار می باشد ولی با احتساب گروه بیش از پنجاه درصد سهم بازار در این محصول را داراست.

امیرکبیر کاشان

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان  یکی از قدیمترین و شناخته شده ترین تولید کنندگان ورقگالوانیزه در ایران می باشد که از سال ۱۳۷۴ در شرق کاشان تاسیس شده است .

محصولات شرکت فولاد امیرکبیرکاشان ورق گالوانیزه با کیفیت تجاری و کششی، ورق فولادی نورد سرد شده با کیفیت سخت و ورق نورد سرد و آنیل شده با کیفیت تجاری و کششی عمیق می‌باشد. ظرفیت تولید محصول گالوانیزه این شرکت حدود ۱۴۰ هزار تن از ضخامت ۰٫۲۵ تا ۱٫۲۵ میلیمتر می باشد از مزیتهای این شرکت تولید ورق اسید شویی ، ورق روغنی می باشد ولی این شرکت برنامه‌های طرح و توسعه احداث کارخانه‌های نورد گرم، گالوانیزه ضخیم نیز در دستور کار دارد.

ورق خودرو چهارمحال و بختیاری

کارخانه تولید ورق گالوانیزه ورق خودرو به هدف تولید ورق گالوانیزه و جایگزینی ورقهای وارداتی فعلی مصرفی در صنایع ساخت بدنه خودرو در استان چهارمحال و بختیاری در منطقه سفید دشت از توابع شهرستان بروجن  احداث شده است ..

از ویژگیهای ورق تولیدی میتوان به فرم پذیری بسیار بالا ، استحکام بالا ، صافی فوق العاده بالا و رنگ پذیری بسیار خوب آنها اشاره نمود که با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن بزرگترین و بروز ترین شرکت تولید گالوانیزه ایران می باشد.

تاراز

شرکت صنایع ورقهای پوشش دار تاراز چهارمحال در سال ۱۳۹۴ در شهرک صنعتی شهرکرد با ظرفیت اسمی ۳۳۰ هزار تن به قصد تولید وورق گالوانیزه و گالوالوم  به بهره برداری رسید. که با توجه به جدید بودن توانست به سرعت در بازار ایران رشد کند و با تنوع ابعادی بالا و کیفیت خوب محصولات خود به منطقه هم صادراتی داشته باشد.

سمنان

کارخانه ورق گالوانیزه سمنان در سال ۲۰۰۵ تاسیس و در سال ۲۰۰۷ در زمینه تولید ورق گالوانیزه راه اندازی شد این شرکت دارای ظرفیت ۴۰۰ هزار تن تولید ورق گالوانیزه  و ۱۰۰ هزار تن ورق رنگی است که علیرغم دسترسی به آخرین تکنولوژی و دانش روز و توانایی کیفی بالا با توجه به مشکلات نقدینگی و تامین مواد اولیه نتوانسته به جایگاه مناسبی در بازار دست یابد.

شرکت صنایع هفت الماس

شرکت صنایع هفت الماس با هدف تولید انواع ورق گالوانیزه و نورد سرد، در سال ١٣٧۵ تاسیس و در حال حاضر ورق رنگی نیزبه سبد محصولات این شرکت اضافه شده است

هفت الماس دومین تولیدکننده ورق گالوانیزه در کشور است تولیدات ورق گالوانیزه این شرکت پاسخگوی ١۵ درصد نیاز بازار داخلی است که با مدیریت قوی بر بازار توانسته بخش های زیادی از بازار این محصول را با مزیت قیمتی به خود اختصاص دهد.

مجتمع فولادی روی اندود کاوه

مجموعه فولادی روی اندود با نزدیک به نیم قرن تجربه ، فعالیت خود را در سال ۱۳۴۶ با تاسیس شرکت آهن پوش در زمینه فلز کاری و فرمینگ انواع ورق فولادی آغاز نموده و سپس در سال ۱۳۷۳ با تاسیس مجموعه روی اندود در زمینه تولید ورق های گالوانیزه در شهرستان ساوه ، شهر صنعتی کاوه ( بزرگترین شهر صنعتی ایران) ، پا به عرصه فولاد ایران گذاشتند.

این مجموعه از سال ۱۳۸۸ شروع به ساخت و نصب خطوط گالوانیزه با ظرفیت سالانه ۱۵۰،۰۰۰ تن گالوانیزه با ظرفیت ۱۰۰،۰۰۰ تن در زمینی به مساحت ۳۰،۰۰۰ متر مربع در شهر صنعتی کاوه نموده که خط گالوانیزه آن به بهره برداری رسیده است.

سپید ارمغان اشتهارد

این کارخانه سهامی خاص با نام اصلی سپید ارمغان در شهرستان کرج، شهرک صنعتی اشتهارد واقع شده است و تنها به علت قرار داشتن در این شهرک به کارخانه ورق گالوانیزه اشتهارد مشهور شده است.

این شرکت با استفاده از روش غوطه وری گرم انوع ورق های آهنی را گالوانیزه می کند و سپس آنها را به صورت رول یا شیت به صورت ساده (ورق گالوانیزه سفید)، رنگی، طرح دار، کرکره ای و ذوزنقه به بازار عرضه می دارد.

این شرکت در اواخر دهه هشتاد آغاز به کار کرد و در ظرف مدت کوتاهی توانست با بهره گیری از دانش متخصصان ایرانی، باکیفیت ترین انواع ورق های گالوانیزه با ضخامت های مختلف ( بین ۲ الی ۵ میلیمتر) تولید نماید .

پیشنهادات:

با توجه به این که در حال حاضر اکثر این تولید کنندگان با کمتر از نصف ظرفیت خود فعال می نمایند  تیم آهن اینفو با پیشنهادات زیر می تواند در استفاده حداکثری از ظرفیتهای این شرکتها کمک نماید .

۱) صادرات بیش از پیش  محصولات گالوانیزه

۲) توسعه خطوط بالا دستی به قصد تامین مواد اولیه مناسب و یا کاهش  تعرفه واردات محصولات کلاف خام و سرد

۳) عدم ارائه مجوز تولید گالوانیزه  جدید با توجه به اشباع شدن این محصول

۴) توسعه خطوط پایین دستی ومحصولات مشابه مانند گالوالوم ، آلوزینک ، گالفان و خطوط محصولات گالوانیزه رنگی

نظر خود را بنویسید

avatar