آبکاری طلا چیست

آبکاری طلا چیست

آبکاری طلا به این معنی است که در این فرآیند یک قطعه از فلزی غیر از طلا با یک لایه نازک از طلا روکش داده می شود .  هدف از این کار می تواند ایجاد زیبایی و جلا دادن به آن قطعه و یا مقاومت دادن بیشتر به آن قطعه باشد .

به دلیل بالا بودن خاصیت رسانایی طلا برخی از قطعات الکترونیکی نیز با طلا روکش می شوند با این کار خاصیت رسانایی در آنها تقویت  می شود.

آبکاری طلا چیست

تعریف آبکاری طلا

آبکاری طلا به طور کلی به این معناست که یک قطعه را با فرآیند الکترولیز و در محلول حاوی یون های طلا که الکترولیت نام دارد با طلا روکش می کنند .آبکاری با دستگاه آبکاری شامل یک مخزن الکترولیت، محلول الکترولیت ، کاتد ، آند و منبع تغذیه می باشد .

آماده سازی قطعه

در ابتدا باید قطعه را تمیز کرده تا براق شود . این کار را می توان به صورت دستی با فرچه یا با دستگاه های مخصوصی که خود فرچه دارد انجام دهیم.

تمیز کردن سطح قطعه

سطح قطعه مورد نظر را به طور کامل تمیز می کنیم تا هیچگونه جرم و یا چربی روی آن نماند می توانیم قطعه را با آب و مواد شیمیایی پاک کننده بشوریم تا کاملا تمیز شود .

لیزگیری

برای این مرحله قطعه را در محلول اسید سولفوریک و آب مقطر قرار می دهیم .بعد قطعه را با آب مقطرمی شوییم . به اینکار اصطلاحا لیزگیری می گویند.

صیقل دادن سطح قطعه

برای انجام عملیات آبکاری باید قطعه صیقل داده شود تا سطح صاف و یکدستی پیدا کند که این کار را با یک سمباده انجام می دهیم.

آبکاری قطعه با یک فلز ثانویه

آبکاری طلا چیست

برای اینکه فلز طلا بهتر بچسبد و درخشندگی و رنگ روکش طلا حفظ شود در ابتدا با یک فلز دیگر آن را آبکاری می کنیم این فلزات می توانند نیکل یا مس باشند.

آبکاری طلا

دراین مرحله قطعه مورد نطر را در مخزن دستگاه و یا در محلول الکترولت قرار می دهیم دراین حین توسط برق تولید شده برق  (DC) یون های طلا از محلول الکترولت روی سطح مورد نطر که با نیکل و یا مس یک بار آبکاری شده می چسبند ، که به این کار آبکاری گفته می شود.

آبکاری طلا اصولا در محلول های سیانیدی اجرا می شود ولی در شرایطی می توان از محلول های بدون سیانید مانند سدیم کربنات ، پتاسیم کربنات و حتی از محلول تیزآب سلطانی نیز استفاده کرد .

در حین آبکاری باید به قطعه و ولتاژ دستگاه دقت کنیم تا مشکلی در این کار پیش نیاید .

زمان انجام آبکاری هم به عوامل مختلفی همچون مانند ولتاژ و آمپراژ می باشد ، همچنین ضخامت قطعه مورد نظر نیز مهم است .

به طور کلی زمان آبکاری از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد .

در آخر قطعه را از الکترولیت بیرون می آوریم و آن را بطور کامل شسته و با دقت خشک می کنیم.

رفع ناقص احتمالی

گاهی اوقات به دلایل مختلف در آبکاری طلا نواقصی پیش می آید و یا اینکه می خواهیم آبکاری ما کمی ضخیم تر شود ، برای این کار می توانیم قطعه را دوباره آبکاری کرده و سپس آن را شستشو و خشک نماییم.

نظر خود را بنویسید

avatar