کابل فیبر نوری چیست

کابل فیبر نوری چیست

در مقالات قبلی این سایت در مورد کابل کواکسیال و مزایا و معایب آن صحبت کردیم.در اینجا میخواهیم در مورد کابل فیبر نوری ، نحوه عملکرد آن و مزایا و خصوصیات آن صحبت کنیم.لطفا ما را همراهی کنید.

کابل فیبر نوری یکی از تجهیزات شبکه است که برای انتقال اطلاعات از طریق پالس های نوری استفاده می شود.فیبر نوری یک رشته شفاف و انعطاف پذیر اما بسیار نازک از شیشه بسیار خالص (سیلیس) است که ضخامتی در حدود قطر موی انسان دارد.بر خلاف سیم های مسی ، کابل فیبر نوری می تواند سیگنال هایی را با تضعف کمتری منتقل کند و کاملاً از EMI و RFI مصون است.سیگنال ها بدون نیاز به تجدید و یا تقویت شدن می توانند در مسافت های طولانی منتقل شوند.برای پیاده سازی و نصب شبکه اصفهان ، میتوان از کابل شبکه فیبر نوری استفاده کرد.

در درک نحوه ارسال داده ها از طریق کابلهای فیبر نوری ، مهم است توجه داشته باشید که چندین مؤلفه در ساخت فیبر نوری وجود دارد که همگی برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها لازم است.بدیهی است که رشته های شیشه ای برای سیستم ، کار اساسی دارند ، اما تعدادی از بخش های کلیدی دیگر نیز وجود دارند که همگی در انتقال موفقیت آمیز داده ها در طول فیبرهای نوری نقش دارند.

کابل فیبر نوریاگرچه فیبر نوری بسیار نازک است ، اما از دو نوع شیشه و یک محافظ بیرونی تشکیل شده است.به طور خاص ، این موارد عبارتند از:
هسته: از شیشه خالص تشکیل شده و بخشی از فیبر است که در آن نور حمل می شود.
روکش: شیشه ای که هسته را احاطه کرده و به عنوان آینه عمل می کند.نور در هسته توسط بازتاب کل داخلی نگه داشته می شود.

ژاکت: به طور معمول یک ژاکت PVC که از هسته و روکش فلزی محافظت می کند.

کابل های فیبر نوری می توانند به طور گسترده به دو دسته طبقه بندی شوند:

فیبر یک حالته (SMF): از یک هسته بسیار کوچک تشکیل شده است و از فناوری لیزر گران قیمت برای ارسال یک پرتوی نور استفاده می کند.محبوب در مسافت صدها کیلومتر مانند آنچه در برنامه های تلویزیون کابلی مورد نیاز است.
فیبر چند حالته (MMF): از یک هسته بزرگتر تشکیل شده و از فرستنده های LED برای ارسال پالس های نور استفاده می کند.به طور خاص ، نور از یک LED در زوایای مختلف وارد فیبر چند حالته می شود.در شبکه های محلی محبوب است ، زیرا از طریق LED های کم هزینه می توان از آنها استفاده کرد.

مزایای استفاده از فیبر نوری

مزایای استفاده از فیبر نوری

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، کابل کشی فیبر نوری دارای چندین ویژگی اصلی است که در چندین معیار مهم ، مزیت بارزتری نسبت به کابل های هادی فلزی سنتی دارد.این شامل:

پهنای باند و انتقال داده – کابل های داده فلزی قدیمی ، پهنای باند نسبتاً محدودی را نسبت به فیبر نوری ارائه می دهند.

سرعت – استفاده از پالس های نوری به عنوان منبع اصلی انتقال اطلاعات در کابل های فیبر نوری در مقایسه با سایر حالت های انتقال داده ، مزیت سرعت عظیمی را ارائه می دهد.

مسافت – کابلهای فیبر نوری همچنین ، می توانند سیگنالهای خود را در مسافتهای بسیار طولانی تر از انواع کابل کشی سنتی حمل کنند.فیبر نوری منفرد خاص با توجه به ترکیب مناسب مواد ، نوع سیگنال (طول موج) و تنظیم شبکه ، می تواند سیگنالی را در طول صدها کیلومتر حمل کند.

ایمنی و قابلیت اطمینان – یکی دیگر از تفاوت های فیبر نوری و کابل مسی در این است که نسخه های شیشه ای بسیار نازک تر ، سبک تر و در عین حال محکم تر هستند.

نظر خود را بنویسید

avatar