لذت رمز پیشرفت در تنیس

لذت رمز پیشرفت در تنیس

اگر کسی در هجده سالگی به من می گفت که  طی ۳۰-۲۰ سال آینده سروکارم با توپ و زمین تنیس خواهد بود شاید فقط حدقه چشمانم را تا حد امکان گشاد می کردم و بلند بلند به این فرضیه می خندیدم. برای کسی که در تمام عمر شاگرد اول دبیرستان و دانشگاه بوده و رویای تدریس در بهترین دانشگاهها و نویسندگی و پژوهش در سرداشته، فرض مربیگری آنهم تنیس همانقدر محال به نظر می رسد که شنا کردن در اقیانوس منجمد شمالی!

حالا چرخ روزگار گشته و ۳۰-۲۰ سال از آن زمان گذشته و من نه مدرس دانشگاهم نه نویسنده نه پژوهشگر

مربی آموزش تنیس بانوان هستم.

آیا راضیم؟

با اطمینان می گویم بله.

چرا؟

چون عاشق تنیسم، از لحظه لحظه بودن در زمین تنیس لذت می برم، دیدن رنگ زرد درخشان توپ تنیس، رنگ نارنجی خاک زمین تنیس، دیدن خطوط سفید دور زمین و شنیدن صداو طنینِ خوشِ برخورد  توپ تنیس با راکت، هربار برای من تازگی دارد و همیشه مرا به وجد می آورد.

شاید اگر بخواهی مطمئن شوی چیزی برای تو خوب هست یا نه باید ببینی در طول زمان برایت شور و شادی به همراه آورده یا نه، با عشق و علاقه به آن فکر کرده ای یا نه، بعد از زمین خوردن های بسیار، باز شوق برخاستن داشته ای یا نه.

به نظرم کلید پیشرفت در هر کاری پیش از هر چیز لذت بردن است

شاید بگویید بدون پشتکار و تلاش ممکن نیست، موافقم؛ اما تلاش و تمرین سخت به تنهایی کافی نیست پشتوانه می خواهد و آن پشتوانه عشق و لذتی است که علیرغم سختی ها و شکست ها ما را  وادار به ادامه دادن می کند.

اگر می خواهید مطمئن شوید که در مسیر درستی هستید لازم است به دو سوال ساده جواب بدهید: آیا وقتی بازی می کنید از تنیس لذت می برید؟

 

لذت رمز پیشرفت در تنیس

 

چه چیزی مانع لذت بردنتان در زمین تنیس می شود؟

بیشتر بازیکنان و متاسفانه والدینشان خیلی سخت این اصل زیربنایی را می پذیرند، اغلب گمان می کنند که باید تا حدامکان سخت تمرین کنند و به خود فشار بیاورند و لذت بردن را به بعد از کسب نتایج درخشان موکول کنند. این نگرش فرسایش روحی-روانی زیادی به همراه دارد و چه بسا به رهاکردن تنیس بیانجامد، اتفاقا بیاد داشته باشید که ظرفیت و توان شما برای کار سخت بستگی به میزان عشق و علاقه شما به تنیس دارد، لذت بردن کلید تبدیل شدن شما به یک مبارز سرسخت در تنیس است، اگر حین بازی لذت نمی برید این اولین موضوعی است که باید مورد بررسی قرار دهید و تا وقتی این مسئله را برای خودتان حل نکرده اید نمی توانید در مسیر پیشرفت به مرحله بعد قدم بردارید.

برای این خودارزیابی شخصی لازم است به بازی و مسابقات خود درست و دقیق فکر کنید و ببینید در تمرین و مسابقه از چه چیزهایی خوشتان می آید و از چه چیزهایی خوشتان نمی آید، وقتی این موارد روشن شد می توانید تغییرات کوچک را آغاز کنید.

لذت رمز پیشرفت در تنیس

شاید بهتر باشد از چیزهای ساده شروع کنید، مثلا اگر از تمرین روی نقاط ضعفتان خوشتان نمی آید و خسته و دلزده تان می کند برای مدتی بیشتر روی نقاط قوتتان تمرکز کنید، مثلا در میان بازیکنان خودم محدثه این ویژگی را داشت که تمرکز روی نقاط ضعفش باعث بدتر شدن تمرین می شد. سعی کردم قانعش کنم که برطرف کردن نقاط ضعف اولین اولویت ماست و بیشتر اوقات او هم قبول می کرد، ما دقایق طولانی بدون هیچ پیشرفتی تمرینات اصلاحی را دنبال می کردیم و سرانجام به این نتیجه رسیدم که محدثه برای تمرکز روی نقطه ضعف بازیش مانع ذهنی دارد و فعلا نمی تواند از روی این مانع بپرد، قبل از این که این کار به دلسردی و افسردگی او منجر شود، تمرکز روی نقاط ضعف را رها کردیم و  سراغ کارهایی رفتیم که بهتر و مشتاقانه تر انجام می داد، به این ترتیب لااقل مطمئن شدم از زمان حضور در زمین و فرایند بازی لذت می برد.

 

مثال دیگر وقتی است که شما در مسابقه ای پی در پی می بازید، در این موارد بهتر است سطح را کمی پایین تر آورده و حریفهای ساده تر که امکان برد به شما می دهند انتخاب کنید.

در این جا به چند مورد که توجه به آنها می تواند لذت بازی را برایتان بیشتر کند اشاره می کنم.

۱- تنیس را با سبکی که دوست دارید و به شخصیت شما نزدیک است و همخوانی دارد بازی کنید و لذت ببرید، نه سبکی که دیگران می پسندند یا در کلاس جهانی می بینید، الگو گرفتن بسیار خوب است بشرط این که شما را جلو ببرد نه آنکه از خود ناامید کند.

لذت رمز پیشرفت در تنیس

۲- سعی کنید همیشه با لبخند تنیس بازی کنید و لذت بردن از اوقاتی که در زمین تنیس می گذرانید برایتان مقدم بر هر چیز دیگر باشد، در نهایت تنیس یک بازی است.

۳-تاکید و تمرکز بیش از حد روی تکنیک و نحوه زدن ضربه را رها کنید این کار شما را از کلیت بازی که شامل بسیاری موارد دیگر علاوه بر تکنیک هم می شود دور می کند، دائم در حال تجزیه و تحلیل و قضاوت خودتان می شوید و قدرت تصمیم گیری در لحظه، که در تنیس خیلی اهمیت دارد، در شما پایین می آید و مرتب دچار سرزنش خودتان می شوید.

۴-انتخاب همبازی درست بی نهایت اهمیت دارد، کسی که روحیه مثبت داشته باشد و مدام شما را وادار به پیشرفت کند و کمک کند شما بیشترین لذت را از بودن در زمین تنیس و بازی ببرید.

لذت رمز پیشرفت در تنیس

۵- هر بار روی بازی خودتان تمرکز می کنید ارزیابی خودتان را از مسائل مثبت و نقاط قوتتان شروع کنید، به خودتان یادآوری کنید که فورهندم امروز شات و عمق بسیار خوبی داشت، چند انگل شات بی نظیر زدم، سرویسم خوب کار کرد و … بعد سراغ مواردی بروید که احتیاج به تمرین بیشتر یا اصلاح دارند.

۶-مسابقه را جدی بگیرید، گذشته از این که انجام این کار بازی شما را بسیار پیشرفت می دهد، لذت زیادی از رقابت خواهید برد و دوستان و همبازیهای جدید خواهید یافت، فضاهای تازه را تجربه می کنید و در مجموع هیجان و شور زیادی را وارد زندگی خود می نمایید و فراوان لذت می برید. البته از مسابقات ساده شروع کنید و تا مدتی زیاد در بند برد و باخت نباشید.

۷-برای خودتان هدفهای کوتاه مدت و در دسترس قرار بدهید، رسیدن به اهداف نزدیک همیشه باعث شادی و لذت زیاد می شود.

لذت رمز پیشرفت در تنیس

۸-با افزایش توان و پیشرفت بازیتان، می توانید فشار تمرینات را بیشتر کنید و هدفمندتر تنیس را دنبال نمایید و به سقف توانمندیهایتان نزدیک شوید.

حالا به سطحی از قابلیت های روحی و روانی رسیده اید که تمرین فشرده و سنگین برای شما فوق العاده لذت بخش و راضی کننده ست، چون این مسیر را منطقی و گام به گام جلو آمده اید.

در آخر این نکته را با هم مرور کنیم که رسیدن به مراتب بالا در تنیس نیاز به صرف وقت، پول و انرژی فراوان دارد، باید شرایط سخت تمرین را بپذیرید و خود را تحت فشارهای زیاد تمرین و مسابقه آماده نگه دارید، کارها همیشه هم بر وفق مراد ما پیش نمی رود، نمی شود انتظار داشت که شکست نخوریم و به هیچ مشکلی برنخوریم که تا مدتها مارا گرفتار خود کند، هنر ما این است که تحت این شرایط دشوار و طاقت فرسا چشم به اهدافمان بدوزیم و به هیچ وجه منصرف نشویم،

سختکوشی و تلاش چندبرابر هم لذتهای خودش را دارد، قهرمانان این نکته را خوب می دانند.

برای کسب اطلاعات در زمینه کلاس آموزش تنیس بانوان با ما تماس بگیرید.

لذت رمز پیشرفت در تنیس

نظر خود را بنویسید

avatar