تفاوت بین قیر و آسفالت

تفاوت بین قیر و آسفالت

تفاوت بین قیر و آسفالت

تفاوت آشکاری بین قیر و آسفالت وجود دارد.بسیاری از اوقات قیر و آسفالت به عنوان مواد یکسان شناخته می شوند ، اما بین قیر و آسفالت تفاوت وجود دارد.مواد آسفالت از سنگدانه ، قیر و شن و ماسه ساخته شده است که در آن قیر به عنوان ماده اتصال دهنده ای که آسفالت را در کنار هم نگه می دارد ، کار می کند.به عبارت ساده تر ، قیر ممکن است به عنوان مواد اتصال دهنده در آسفالت مانند سیمان در بتن شناخته شود.

قبل از مراجعه مستقیم به اینکه تفاوت بین قیر و آسفالت چیست ، بیایید اطلاعات مهمی در مورد این دو ماده و ویژگی های آنها بدست آوریم.در ادامه همراه ما باشید.

قیر چیست؟

قیر ماده ای است که از طریق تقطیر نفت خام تشکیل می شود.خاصیت ضد آب بودن و چسبندگی دارد.اگر فکر می کردید آسفالت ارزان است ، پس از شنیدن قیمت قیر صادراتی تعجب خواهید کرد.این امر عمدتاً به دلیل روند تولید قیر خام است که بسیار ارزان و آسان است ، از این رو هزینه خرید قیر صادراتی پایین است.

قیر چیست

معایب قیر

اگر یک سطح قیر آسیب ببیند ، بنابراین یک سطح بسیار ناامن برای رانندگی ایجاد می شود و همچنین خطر ساییدگی لاستیک های شما را افزایش می دهد.سطح قیر درست مانند آسفالت به دلیل گرما مستعد آسیب دیدن است.در این حالت ، لایه سطحی بسیار نرم می شود که سطح مناسبی برای رانندگی و پیاده روی نیست.

آسفالت چیست؟

آسفالت از ترکیب موادی مانند قیر ، سنگدانه و شن و ماسه ایجاد می شود که برای ساخت جاده ها ، پارکینگ ها ، مسیرهای راه آهن ، بندرها ، باند فرودگاه ها ، مسیرهای دوچرخه سواری ، پیاده روها و همچنین زمین های بازی و ورزش استفاده می شود.

آسفالت به دلیل دوام ، شهرت درخشانی پیدا کرده است و اولین استفاده از آن برای سطوح جاده است.تخمین زده شده است که مسیرهای روکش آسفالت می تواند بیش از ۲۰ سال و بدون روکش مجدد کامل ادامه یابد ، اگرچه روش های مختلفی وجود دارد که می تواند طول عمر را حتی بیشتر کند.

معایب آسفالت

وقتی می گوییم آسفالت دوام بالایی دارد ، به این معنی نیست که در برابر آسیب های جوی ، به ویژه در دمای بسیار گرم ، آسیب پذیر نیست.دلیل این امر این است که دما می تواند به طور بالقوه آسفالت را گرم کرده و باعث نرم شدن و آسیب دیدگی بیشتر شود.

به منظور اجرای آسفالت ، مهم است که لایه زیر کاملاً صاف و آماده باشد.اگر این کار تکمیل نشده باشد ، سطح آسفالت که در حال اجرا است نیز برای رانندگی ناامن خواهد بود.

آسفالت چیست

تفاوت آسفالت و قیر

  • قیر مانند سیمانی است که به عنوان ماده اتصال دهنده در راه سازی کار می کند.آسفالت مانند بتونی است که از مخلوط کردن قیر ، سنگدانه و شن و ماسه ساخته می شود.
  • روسازی های آسفالت با دوام هستند.روسازی قیر دوام کمتری دارند.
  • سطح ساخته شده از آسفالت نرم و مقاوم در برابر لغزش است و از ایمنی راننده و حداقل سر و صدا اطمینان حاصل می کند.قطعات شل شده روی روسازی های قیر باعث می شود که تجربه رانندگی پر سر و صداتر شود و می تواند لاستیک ها را فرسوده کند.
  • نصب و اجرای قیر در مقایسه با آسفالت ارزان تر است.
  • یک سطح آسفالت مانند سطح قیر به نگهداری منظم نیاز ندارد ، بلکه یک بررسی منظم دوره ای کافی است.سطوح قیر به تعمیر و نگهداری منظم احتیاج دارند ، بنابراین استفاده از آنها در طولانی مدت مقرون به صرفه نیست.

نظر خود را بنویسید

avatar