مصالح ساختمانی پیشرفته

مصالح ساختمانی پیشرفته

مصالح ساختمانی پیشرفته

با افزایش فشار بر صنعت ساخت و ساز برای فعالیت پایدارتر، استفاده از مصالح ساختمانی پیشرفته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.در تیرچه و بلوک اصفهان سعی شده است از مصالح ساختمانی پیشرفته و با کیفیت استفاده شود. با تولید مصالح ساختمانی و تاثیرات مخربی که این گونه مصالح بر روی محیط زیست دارند، باید در انتخاب مصالح دقت کافی را به عمل آوریم. با اینکه مصالح ساختمانی پیشرفته از هزینه های بالایی برخوردار هستند، باعث کاهش هزینه های چرخه زندگی می شوند. امروزه ما شاهد افزایش تحقیقات در زمینه فناوری های نانو برای افزایش عملکرد مواد، بیوتکنولوژی ها و مواد الهام گرفته شده از زیست هستیم. مصالح ساختمانی از جمله بتن، آجر، چوب، شیشه، فولاد به دلیل کاربردهای متنوع و کم هزینه بودن آن ها به طور گسترده استفاده می شوند.

چند مورد از مصالح ساختمانی مورد استفاده در سراسر کره ی زمین

ساختمان ها می توانند با هویت های خاص خود از لحاظ عملکردی از مصالح ساختمانی متمایز استفاده کنند. در ادامه به ۱۰ مورد از مصالح ساختمانی اشاره می کنیم که از یک خانه کوچک گرفته تا یک آسمان خراش از آن ها استفاده می شود.

۱- فولاد : یکی از مستحکم ترین مصالح فولاد است، از این رو به عنوان ماده ی اولیه در ساختمان های بزرگ و آسمان خراش ها استفاده می شود. هنگام استفاده از بتن برای اینکه مقاومت کششی به سازه ها اضافه شود، از فولاد استفاده می کنیم. در بعضی از مناطق برای نمای زیبایی و تزئین سقف از فولاد استفاده می کنند.

۲- بتن : یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی بتن است. برای تولید بتن از کربن استفاده می شود که محیط زیست را آلوده می کند. با گذر زمان و رشد فن آوری بتن به عنوان عنصر پایدار شناخته شده است. بتن را می توان در فضاهای عمومی و مبلمان مشاهده کرد.

۳- شیشه : امروزه از شیشه برای ساختمان های شفاف و سبک استفاده می شود تا نور روز را فراهم کند. از شیشه الکتروکرومیک که در آن فن آوری جدید به کار رفته، انتقال پذیری نور را افزایش می دهد، در نتیجه باعث نور خیره کننده و صرفه جویی در انرژی می شود.

۴- آجر : آجر یک مصالح ساختمانی رایج و شناخته شده است که در اندازه و اشکال مختلف یافت می شود. جدا از اینکه از آجر به عنوان مصالح سازه استفاده می شود، می توان از آن به عنوان یک مصالح نما در اتمام ساختمان استفاده کرد.

۵- چوب : یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی چوب است. امروزه در بخش های ساخت و سازهای انبوه از چوب استفاده می کنند.

۶- سنگ : یکی از متنوع ترین مصالح ساختمانی سنگ است. شکل های طبیعی سنگ عمدتا شامل سنگ آهک هستند و شکل های مصنوعی آن شامل اونیکس، سنگ سیمان و غیره می باشند. سنگ ها در نمای ساختمان در قسمت کفپوش ساختمان و فضاهای عمومی استفاده می شوند. سنگ ها در رنگ و بافت های متفاوتی یافت می شوند.

۷- پلاستیک : از پلاستیک در ساختارهای نما و مبلمان و مصارف صنعتی به صورت گسترده استفاده می شود. می توان برای حفظ محیط زیست پلاستیک را بازیافت کرد و از آن در چاپ سه بعدی ساختمان ها استفاده کرد. برای مثال در نمای ساختمانی تایوان از بطری پلاستیکی استفاده شده که باعث چشم انداز وسیعی در فناوری های پایدار شده است.

۸- بامبو : این ماده به استحکام و پایداری و انعطاف پذیری معروف است و بر اساس موقعیت جغرافیایی به صورت گسترده استفاده می شود. در صورت موجود بودن آن به صورت محلی استفاده از آن ضروری است. مدت زمان ساخت ساختمان به وسیله بامبو بسیار کوتاه است. از طرف دیگر رشد بامبو بسیار سریع است. هنگام استفاده از بامبو نیاز به فن آوری و تجهیزات زیادی نیست از این جهت به عنوان یک ماده ساختمانی کارآمد برای صنعت ساخت و ساز استفاده می شود.

۹- پارچه ها : از پارچه ها در سازه های کششی استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان سازه ی موقت در چادرها و صندلی های بادی استفاده کرد. از این نوع ماده بیشتر در مناطق خشک استفاده می شود چون سایه و پناهگاه ضد آب را فراهم می کند.

۱۰- نی : یکی از طبیعی ترین مصالح ساختمانی که به صورت سنتی به عنوان کاهگل استفاده می شود، نی است. از این ماده بیشتر در مناطق روستایی و مناطقی که دسترسی محلی دارند استفاده می شود. نی سبک، کم مصرف و کم هزینه است.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت ساخت و ساز

در آینده نزدیک با پیشرفت تکنولوژی و با به کارگیری آخرین فن آوری ها و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای صرفه جویی در هزینه ها، در فرآیند ساخت و ساز به کار گرفته می شود. با کمک هوش مصنوعی می توان زمان مورد نیاز برای ورود به صنایع وپروژه های جدید را کاهش داد و این امر باعث تسریع در تحویل پروژه می شود. مدل سازی ساختمانی یک فرآیند سه بعدی است که می توان به کمک هوش مصنوعی اشتباهات انسانی را کاهش داد. به کمک هوش مصنوعی علاوه بر ایمنی کار ساخت و ساز می تواند مشاغل جدیدی را نیز ایجاد کند.

رباتیک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می توانند هزینه ساخت و ساز را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. در آینده مهندسین می توانند با استفاده ازعینک واقعیت مجازی، از مینی ربات ها برای ساخت و ساز استفاده کنند.

نظر خود را بنویسید

avatar