آیا زردچوبه می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

آیا زردچوبه می تواند به مبارزه با سرطان کمک کند

زردچوبه ادویه ای محبوب که قرن ها در آشپزی استفاده می شده است.
زردچوبه همچنین به کمک به بیماری هایی از جمله آرتروز تا اضطراب معروف است. و بعضی از مردم به این امید که از بروز سرطان جلوگیری کنند ، زردچوبه مصرف می کنند.
در حالی که سایت های مختلف اینترنتی معتقدند که زردچوبه می تواند سرطان را درمان کند ، تحقیقات فعلی از این ادعاهای جسورانه پشتیبانی نمی کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مواد موجود در زردچوبه سلولهای سرطانی را از بین می برد ، اما مطالعات بیشتری لازم است تابتوانیم یک نظریه قطعی ثابت کنیم.

زردچوبه چیست؟

زردچوبه از ریشه گیاه زردچوبه تولید می شود و جز دسته ادویه جات می باشد. مربوط به خانواده زنجبیل است و در سراسر آسیا و بخش هایی از آفریقا پرورش می یابد.
ادویه خوش طعم و اصلی در بسیاری از غذاهای هندی ، به خصوص غذاهای حاوی کاری و خردل ، اصلی است.
در زردچوبه بیش از ۱۰۰ ترکیب مختلف وجود دارد. یکی از آنها ، کورکومین ، ماده موثری است که بیشتر مزایای سلامتی ادویه را ایجاد می کند.

تحقیقات در مورد زردچوبه و سرطان چه می گوید؟

برخی تحقیقات نشان داده اند که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند در جلوگیری از رشد سرطان ، از بین بردن سلولهای سرطانی و کاهش اثرات جانبی در درمان نقش داشته باشد.
یکی از راه هایی که تصور می شود کورکومین کاهش سطح التهاب در بدن است.
لیز آلشولر ، استاد طب بالینی و دستیاری مدیر بورس تحصیلی در پزشکی در مرکز اندرو ویل ، آریزونا می گوید: “التهاب مزمن بیشتر بیماری های مزمن ، از جمله سرطان را شامل می شود.” درنتیجه “همراه با کاهش التهاب ، کیفیت زندگی بهبود می یابد.”
مطالعات نشان داده اند که کورکومین می تواند آنزیم هایی مانند سیکلووکسیژناز ۲ (COX-2) و سنتز اکسید نیتریک اکسید القایی (iNOS) را مهار کند ، که برای تنظیم فرایندهای التهابی در بدن مهم هستند. سطح غیر طبیعی COX-2 یا iNOS با اختلالات التهابی و سرطانهای خاصی همراه است.
مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که کورکومین از مکانیسم های مختلفی برای از بین بردن سلول های سرطانی و کاهش رشد رگ های خونی جدید در تومورها استفاده می کند. نویسندگان یک بررسی منتشر شده در ژورنال AAPS نتیجه گرفتند که “توانایی آن در از بین بردن سلولهای تومور و نه سلولهای طبیعی باعث می شود که کورکومین کاندیدای جذابی برای پیشرفت دارو باشد.”
تحقیقات دیگر نشان می دهد که اضافه کردن کورکومین به یک رژیم شیمی درمانی ممکن است این درمان را مؤثرتر کند. مطالعه ای که در مجله PLoS One منتشر شده است ، در یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی سلول های سرطانی روده ، اثرات کورکومین و شیمی درمانی را بررسی کرده است. دانشمندان دریافتند که درمان ترکیبی بهتر از شیمی درمانی است.
در حالی که بسیاری از تحقیقات در مورد کورکومین و سرطان در آزمایشگاه انجام شده است ، نتایج امیدوار کننده ای برای انسان ها وجود دارد. در مطالعه‌ای که در تحقیقات بالینی سرطان منتشر شده است ، محققان تأثیر کورکومین را در افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده بررسی کردند. شرکت کنندگان روزانه ۸ گرم کورکومین از طریق دهان دریافت می کردند. نتایج نشان داد که این ترکیب در برخی بیماران دارای فعالیت بیولوژیکی است.
زردچوبه همچنین ممکن است سلولهای سالم را از آسیب های ناشی از پرتودرمانی محافظت کند. در مطالعه‌ای که در Radiation Research منتشر شده است ، دانشمندان تأثیر کورکومین را در ۳۰ بیمار مبتلا به سرطان سینه مشاهده کردند. آنها دریافتند که ۶ گرم کورکومین خوراکی که روزانه در طول رادیوتراپی مصرف می شود ، شدت درماتیت اشعه را کاهش می دهد (آسیب به لایه های بیرونی پوست ناشی از تابش).

محدودیت های زردچوبه

همه تحقیقات هنگام مثبت شدن زردچوبه نتایج کاملا مثبتی به همراه نداشته است. برخی مطالعات نشان داده اند که استفاده طولانی مدت از زردچوبه تاثیری در انواع خاصی از سرطان نداشته است.
نکته منفی که چندین مطالعه بر آن تأکید کرده اند این است که کورکومین به راحتی توسط بدن جذب نمی شود. محققان در تلاشند تا راه های حل این مشکل را شناسایی کنند.
اگرچه زردچوبه به عنوان یک مبارز سرطان مورد مطالعه قرار می گیرد ، اما آزمایش های اخیر نشان داده است که ادویه ممکن است در عملکرد برخی داروهای شیمی درمانی تداخل داشته باشد.
دکتر آلشولر می گوید: “مهم است که همیشه پزشک خود را در مورد مصرف مواد غذایی شما خصوصا کورکومین آگاه کنید تا آنها مطنئن شوند که هیچ گونه خطر تعامل بین زردچوبه و درمان سرطان وجود ندارد.

چگونه زردچوبه را مصرف می کنید؟

برای ارتقاء سلامت عمومی ، افزودن پودر زردچوبه به رژیم غذایی روزانه خود به عنوان ادویه یا حتی به اسموتی های روزانه مناسب است.
دوزهای دقیق کورکومین برای پیشگیری از سرطان یا درمان هنوز مشخص نشده اند. در مطالعات بالینی ، شرکت کنندگان دوزهایی بین ۱ گرم و ۶ گرم مصرف می کنند.
برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف کورکومین در دوزهایی به میزان ۱۲ گرم در روز در طی سه ماه بی خطر است.

هشدارها و عوارض جانبی زردچوبه

اگرچه زردچوبه به طور کلی بی خطر است ، اما موارد احتیاطی نیز در مصرف آن وجود دارد .
این ادویه می تواند با داروهای خاصی مانند رقیق کننده خون و داروهای کاهش دهنده قند خون تداخل داشته باشد. علاوه بر این ، ممکن است تأثیر شیمی درمانی را تحت تأثیر قرار دهد.
همچنین برخی از افرادی که زردچوبه مصرف می کنند ، درد معده یا یک واکنش آلرژیک را گزارش کرده اند.
قبل از مصرف یک مکمل زردچوبه ، در مورد کلیه شرایط سلامتی و داروهای استفاده شده با پزشک خود مشورت کنید.
با همه تفاسیر زردچوبه یک ادویه قوی است که می تواند مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد.
در حالی که برخی تحقیقات نشان می دهد ممکن است یک مبارز سرطان باشد ، برای تأیید نقش زردچوبه در پیشگیری و درمان سرطان بازهم باید مطالعات بیشتری انجام شود.

رژیم ضد التهابی (مانند رژیم مدیترانه ای) ، ورزش منظم ، خواب کافی استراحت ، مدیریت استرس و خرید از مراکز فروش عمده ادویه جات و مصرف برخی مکمل های خاص مانند زردچوبه ، مؤلفه های مهم کاهش ریسک و به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی کلی سرطان هستند.”

نظر خود را بنویسید

avatar