روش تولید طناب

روش تولید طناب

از گذشته های دور تا به امروز استفاده از طناب و کاربرد های آن بسیار رایج می باشد. در گذشته طناب برای برطرف کردن نیاز های مردم بسیار کاربرد داشت، اما روش تولید طناب در گذشته نسبت به امروز متفاوت بود؛ به طوری که در گذشته  برای تولید طناب از موی گوسفندان و الیاف طبیعی استفاده میشد. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، روش تولید طناب در موارد متعددی انجام می پذیرد؛ بنابراین این محصول در جنس های متفاوت تولید می شود که هر کدام از آن ها در موارد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم روش تولید طناب را خدمت شما عرض کنیم، پس با ما همراه شوید.

همانطور که قبلا ذکر کردیم روش تولید طناب در گذشته به صورت متفاوتی انجام میشد؛ برای مثال در سال های دور برای بالا رفتن از درختان، از گیاهان یا شاخه های نرم و منعطف استفاده می شد؛ به طوری که آن ها را به هم می پیچیدند و به وسیله ی آن ها از تنه درختان بالا می رفتند. پس از گذشت زمان مردم قدیم متوجه شدند که می توانند از موی حیوانات یا دام های خود برای تولید این محصول استفاده کنند. به همین دلیل به چیدن موی گوسفندان پرداختند و به وسیله ی فرایندی خاص، آن ها را در چند لایه به همدیگر می بافتند و طناب مورد نظر خود را تولید می کردند.

در نظر داشته باشید هر شخص یا فردی می تواند ابزار مورد نیاز خود را تولید کند؛ اما طناب از انواع مختلفی برخوردار می باشد که هر یک از آن ها در موارد گوناگون کاربرد داد؛ به همین دلیل در ادامه این مقاله به روش تولید طناب می پردازیم.

روش تولید طناب:

طناب از لحاظ روش تولید به دو بخش تقسیم می شود:

  1. طناب بافته شده
  2. طناب تابیده شده

طناب بافته شده:

طناب بافته شده از دو قسمت تشکیل می ‌شوند: ۱٫ روکش طناب  ۲٫ هسته طناب

این محصول با الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی تولید می شود و از قابلیت تولید با چندین روکش برخوردار می باشد.

طناب به روش بافته شده در مقایسه با روش تابیده شده از مقاومت سایشی بالاتری برخوردار می باشد؛ حتی اگر هر دو محصول با یک نوع مواد اولیه ساخته شده باشند بازهم روش بافته شده در برابر سایش مقاوم تر عمل می کند. در نظر داشته باشید محصول تولید شده در این روش منعطف تر عمل می کند.

طناب تابیده شده:

این طناب از دو الی چهار رشته تهیه می شود و در ساخت آن الیاف طبیعی و مصنوعی به کار گرفته می شود.

طناب تابیده شده در مقایسه با طناب بافته شده از مقاومت کششی بیشتر بهره مند می باشد؛ به همین دلیل ماندگار تر بوده طول عمر بیشتری از خود نشان می دهد.

روش تولید طناب پلاستیکی:

در این قسمت از مقاله روش تولید طناب پلاستیکی و مراحل ساخت آن را بررسی می کنیم.

ابتدا مواد اولیه در نظر گرفته شده به کارخانه مورد نظر منتقل می شوند، سپس بعد از ورود به کارخانه، به کمک دستگاه اکسترودر به رشته های طناب تبدیل می شوند.

الیاف مورد نظر در داخل دستگاه طناب پلاستیکی قرار می گیرند، تا پس از تنظیم دستگاه، طناب پلاستیکی در سایز های مختلف تولید شود.

سایز طناب پلاستیکی:

متراژ طناب پلاستیکی معمولا از ۲ میلیمتر آغاز شده و تا ۳۲ میلیمتر نیز طول می کشد. هرچقدر سایز طناب پلاستیکی افزایش یابد، وزن هر متر از آنها نیز بیشتر می شود. لازم به ذکر است تعداد رشته های به کار رفته برای تولید این محصول به صورت تصاعدی بالا می رود.

متراژ این نوع از طناب از ۱۰۰ متر تا ۵۰۰ متر به صورت یک تکه تهیه می شود، به همین دلیل افزایش و یا کاهش متراژ طناب پلاستیکی به سایز آن بستگی دارد؛ بدین صورت که هر چقدر سایز محصول کمتر باشد، متراژ بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

نکات مربوط به خط تولید طناب پلاستیکی:

برای راه ‌اندازی و آغاز خط تولید در تمامی صنایع از جمله تولید طناب پلاستیکی، ابتدا باید سرمایه‌ گذاری لازم را انجام دهید، سپس باید به مهندسان متخصص آن حوزه مراجعه کنید تا از کمک های کافی برخوردار شوید. در نظر داشته باشید با رعایت این عوامل حرفه ‌ای ‌تر و موفق تر عمل می کنید.

تولید کننده طناب پلاستیکی حتما باید از نیروهای متخصص استفاده کند تا بازدهی بالایی داشته باشد.

موارد مورد توجه برای راه اندازی خط تولید طناب پلاستیکی:

  1. در خصوص مشخصات و چگونگی اتصالات ماشین ‌آلات و تجهیزات از اطلاعات کافی برخوردار باشید.
  2. برای به حداقل رساندن طول خط تولید، جابه جایی های لازم را انجام دهید.
  3. با توجه به نوع عملکرد ماشین‌ آلات و تجهیزات، آن ها را ادغام یا ترکیب کنید.
  4. میان تجهیزات و ماشین‌ آلات فضای کافی برقرار کنید.
  5. از معماری مناسب بهره بگیرید تا میان تجهیزات و ماشین آلات ارتباط برقرار کنید.
  6. زیر ساخت‌ های تأسیسات ساختمان مورد نظر را بررسی کنید.

مراحل راه‌ اندازی خط تولید:

تهیه تجهیزات: تهیه تجهیزات مهم‌ ترین قسمت راه‌ اندازی خط تولید محسوب می شود. بنابراین نقش تعیین ‌کننده ای در کسب نتیجه نهایی ایفا می کند. از تجهیزات اصلی برای تولیدات طناب  پلاستیکی می توان به انکوباتور، اکسترودر و کلاف ‌کن اشاره کرد.

ایجاد خط تولید: ایجاد خط تولید از دیگر اقدامات مهم برای راه‌ اندازی خط تولید به شمار می آید. اصل مهمی که در ایجاد خط تولید باید به آن توجه کنید، آموزش و تخصص در رابطه با چگونگی استقرار می باشد. لازم به ذکر است چیدمان و چگونگی قرار گرفتن اکسترودر، نقاله‌ ها و کلاف‌ کن در موثر عمل کردن خط تولید نقش موثری ایفا می کند. چیدمان تمامی این تجهیزات باید به گونه ای باشد که فضای زیادی را اشغال نکند تا تجهیزات و ماشین آلات کمترین فضای ممکن را به خود اختصاص دهند. طبیعی است هر چقدر فضای به کار رفته در خط تولید کمتر باشد، هزینه‌ های مربوط به خرید و یا اجاره محل خط تولید تا حد زیادی کاهش می یابد.

راه‌ اندازی خط تولید: در این مرحله، صاحب خط تولید باید طرح و ایده‌ ای ارائه دهد که جامع باشد و برای فراهم کردن مواد اولیه لازم از جمله پلی ‌پروپیلن و پلی‌ اتیلن که هر کدام کاربرد خاصی در تولید دارند، اقدام کند.

ابزار و تجهیزات لازم برای راه‌ اندازی خط تولید:

تجهیزات تولید الیاف: این تجهیزات از مخزن آب سرد، مخزن آب گرم، اکسترودر، سیستم کشش و وایندر تشکیل می شود.

الیاف پس از سپری کردن فرایند تولید، به دور قرقره پیچیده شده و در نهایت به دستگاه منتقل می‌ شوند. ماشین ‌آلات بافت از انواع مختلفی برخوردار می باشند، زیرا طناب پلاستیکی در قطر های گوناگونی ساخته می شود.

مواد اولیه و روش تولید طناب پشمی:

این محصول جزو الیاف طبیعی به شمار می آید و عموما از موی گوسفند تهیه می شود. این الیاف پس از فرایند ریسندگی به رشته های نخ تبدیل شده و در نهایت از قابلیت تولید برخوردار می شوند.

لازم به ذکر است الیاف این محصول از نوع زیست تخریب پذیر می باشد.

همانطور که قبلا ذکر کردیم این محصول به روش تابیده ساخته می شود، بدین صورت که الیاف پشم ابتدا به کارخانه مورد نظر وارد می شوند، سپس زیر نظر ناظران تولید سایز بندی شده و از نظر کیفیت مورد ارزیابی قرار می گیرند.

پس از تایید ناظران، رشته های مورد نظر را در کنار یکدیگر دسته بندی کرده و در دستگاه قرار می دهندـ پس از انجام تمامی این موارد، دستگاه تنظیم شده و فرایند تبدیل الیاف خام به طناب پشمی را آغاز می کند.

نظر خود را بنویسید

avatar