فرآیند ساخت قالب تزریق پلاستیک

فرآیند ساخت قالب تزریق پلاستیک

بسیاری از متخصصان مرتبط با صنایع پایه دائماً خود را در مورد عملکرد واقعی فرآیند تزریق پلاستیک زیر سوال می برند. اما آن چه در وهله اول باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای انجام این عمل باید قبل از هر نصب قالب وجود داشته باشد. این قالب ها حتی می توانند سفت یا انعطاف پذیرتر باشند و ویژگی های آن ها با توجه به هر درخواست حرفه ای صنایعی که از آن ها استفاده می کنند اولویت بندی می شود. گروه صنعتی کاریزما، بهترین قالب سازی اصفهان و بهترین شرکت طراحی و ساخت قالب صنعتی گام به گام نحوه عملکرد فرآیند تزریق پلاستیک و متغیرهای آن، از بستن قالب تا استخراج قطعه پلاستیکی را برای شما بیان می کند.

معرفی ساخت قالب ‌های تزریق پلاستیک

تزریق پلاستیک با حرارت دادن رزین ترموپلاستیک آغاز می شود، به طوری که وارد حالت هم جوشی می شود و به مواد اجازه می دهد تا از طریق پیچ به قالب تزریق پلاستیک برای ساخت قطعه نهایی جریان یابد. عوامل اصلی که به طور مستقیم بر کیفیت محصول تأثیر می گذارد، ابتدا mould و هم چنین انتخاب صحیح مواد اولیه است و در نهایت فرآیند تنظیم دستگاه تزریق باید با طراحی قالب قطعه پلاستیکی نیز هماهنگ باشد.   ساخت قالب‌ های تزریق پلاستیک یکی از مهم ترین ویژگی‌ های مرتبط با بخش صنعتی است. در بخش صنعتی، تعداد کمی از قطعات به اندازه ساخت قالب ‌های تزریق پلاستیک هستند. این نوع فعالیت علاوه بر نشان دادن یکی از فنی ترین بخش ها برای حضور در محیط تولیدی، از نظر نتایج واقعی ارائه شده در اقدامات کامل است. به طور کامل، این قالب ها قادر به بازتولید اشکال هندسی مختلف از یک دستگاه هستند و بنابراین، محصول با بهترین پایان نهایی به پایان می رسد. حتی یکی از حفره های قالب تزریق باید فرمت های مختلفی داشته باشد که با پروژه مورد نظر سازگار باشد.

ویژگی ساخت قالب‌های تزریق پلاستیک

تزریق قطعات پلاستیکی از روش های همه کاره و بسیار متغیر است. تثبیت به عنوان یک فرآیند بادوام و بسیار کاربردی این مورد، نشان دهنده یک مزیت تزریق قطعات پلاستیکی است.  از این رو ساخت قطعاتی با ابعاد مشخص شده توسط مشتریان به عنوان رکن اصلی فعالیت های انجام شده توسط این نوع تزریق پلاستیک قرار می گیرد. با توجه به موادی که ممکن است در این بخش حضور قوی داشته باشند، پلی کربنات، پلی پروپیلن، پی وی سی و غیره بیش ترین تاثیر را دارند. به عبارت دیگر، هر یک از کاربردهای این نوع قالب گیری در مقایسه با سایر فرآیندهای صنعتی و تجاری بسیار متنوع است.

قالب تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک می تواند تحت تأثیر مواردی مانند: کانال های توزیع و یکنواختی دما باشد. قالب های تزریق در صنایع برای ساخت قطعات پلاستیکی از طریق فرآیند تزریق پلاستیک استفاده می شود. اکثریت قریب به اتفاق قطعات پلاستیکی یا اجزای پلاستیکی در مجموع از فرآیند تزریق پلاستیک به دست می آیند. ساختار اصلی یک قالب تزریقی از مجموعه نگهدارنده قالب تشکیل شده است که از فولاد ابزار (P20، H13 و غیره) ساخته شده است. نگهدارنده قالب وظیفه ایجاد رابط بین دستگاه تزریق و حفره های قالب را دارد که از صفحاتی تشکیل شده است که حفره ها، صفحات استخراج کننده، سیستم تزریق و خنک کننده را با توجه به ویژگی های طراحی قالب پشتیبانی می کنند. مناطق قالب گیری که در آن مواد پلاستیکی تزریق می شود در حفره ها قرار دارند.

مراحل تزریق پلاستیک

۱) بستن قالب: اولین مرحله از چرخه قالب گیری، بسته شدن قالب است که از طریق سیستم هیدرولیک یا الکتریکی دستگاه قالب گیری تزریقی انجام می شود. بسته شدن و هم چنین قفل شدن صفحات باید به اندازه ای باشد که در حفره قالب پر شود و از ایجاد سوراخ در محصول جلوگیری شود.

۲) مقدار:  به این معنا که چه مقدار حجم به داخل حفره های قالب تزریق می شود که نسبت به اندازه و وزن قطعه پلاستیکی باید باشد.

۳) پر کردن: پس از انتخاب مقدار صحیح ، تزریق در حفره های قالب بسیار سریع انجام می شود، زیرا از سفت شدن مواد قبل از اتمام کامل تزریق جلوگیری می کند. هر چه مواد سیال تر باشد، قطعه سریع تر پر می شود.

۴) ته نشینی: مقدار ماده خام تزریق شده توسط معمولاً کمی بیش تر از جرم نهایی محصول است. این مواد اضافی باعث فشار داخلی بیش تر در حفره ها می شود. نگهدارنده فشار را تثبیت می کند تا انقباض مواد خام را پس از خنک شدن صاف کند. نشست باعث می شود پر شدن همگن باشد و از عیوبی مانند انقباض جلوگیری می کند.

۵) خنک‌سازی: شروع فرآیند خنک‌سازی پس از تزریق رزین ترموپلاستیک به داخل حفره‌ها اتفاق می‌افتد. قالب ها دارای یک سیستم خنک کننده هستند که در اصل مداری از آب یخ است که در داخل حفره ها و هسته های قالب جریان دارد. وظیفه این مرحله جامد کردن مواد پلاستیکی است تا بدون تغییر شکل و انقباض بیش از حد، شکل نهایی محصول را به دست آورد.

۶) استخراج: استخراج محصول سرد شده از طریق مکانیسم های داخلی در قالب صورت می گیرد که می تواند از طریق پین های استخراج کننده، صفحه استخراج و مکانیسم های دیگر باشد.

نکات پایانی

قالب گیری تزریقی همه کاره ترین راه برای تولید قطعات و محصولات است. زیرا سریع است، با انواع پلاستیک کار می‌کند و می‌تواند منجر به نمونه اولیه یا محصول نهایی شود که هم بادوام و هم با جزئیات بالا باشد. اما این فرآیند پیچیده و پر از چالش است و خوشبختانه، بسیاری از آنها به راحتی قابل تعمیر هستند.

نظر خود را بنویسید

avatar