چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم

چگونه یک روانشناس خوب پیدا کنیم

مقدمه:

یک روانشناس خوب باید کاری کند که شما با او احساس راحتی کنید و باید به شما نشان دهد که مشکلات تان را درک می کند.روانشناس مناسب به شما کمک می کند تا بتوانید راه های بهتری برای کنار آمدن با مشکلات و بهبود سلامت عاطفی خود بیابید.

نشستن در یک اتاق و صحبت کردن در مورد جزئیات زندگی خود می تواند دلهره آور باشد و همیشه آسان نیست، اما می تواند زندگی را تغییر دهد.برای طی کردن این فرآیند، ضروری است که یک روانشناس مورد اعتماد پیدا کنید.

تحقیقات نشان می دهد که یکی از مهمترین جنبه های روان درمانی، رابطه ای است که با درمانگر خود برقرار می کنید.یک رابطه قوی به شما کمک می کند تا بر چالش هایی که در زمان حال با آن روبرو هستید غلبه کنید و از وقایع دردناک گذشته رهایی یابید.

هنگام جستجوی روانشناس خوب، چند نکته اصلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

گام اول: فهرستی از روانشناسان خوب در نزدیکی خود تهیه کنید

درمانگرانی که می‌یابید باید کاملاً واجد شرایط باشند و سوالاتی هست که بهتر است در این مرحله از خود بپرسید:

  • آیا می خواهید به یک روانشناس مراجعه کنید که در موضوعی که نیاز به کمک دارید، متخصص باشد؟
  • ملاقات آنلاین، حضوری یا تلفنی، کدام را انتخاب می کنید؟
  • روانشناس مرد را ترجیح می دهید یا زن؟
  • به دنبال درمان به صورت فردی هستید یا گروهی یا خانوادگی؟

راهنمای انتخاب دکتر روانشناس خوب

گام دوم: تماس بگیرید

هنگامی که چند روانشناس پیدا کردید، به آنها ایمیل بفرستید یا با آنها تماس بگیرید.تماس گرفتن با مرکز مشاوره یزد می تواند مفید باشد.می توانید یک توضیح مختصر از مشکل خود ارائه دهید تا دریابید که آیا روانشناس مورد نظر می تواند در این زمینه به شما کمک کند یا خیر.اکثر آنها قادرند در بسیاری از مسائل کمک کنند و شوکه نخواهند شد و شما را قضاوت نمی کنند.از شخصی که با او تماس می گیرید بپرسید که چقدر هزینه می گیرد.

قدم سوم: برای یک جلسه امتحانی برنامه ریزی کنید

اولین جلسه فرصتی است برای درک نحوه کار آنها و اینکه آیا ممکن است با هم خوب کار کنید یا خیر.احتمالاً آنها از شما می خواهند که بیشتر در مورد خود صحبت کنید.آنها ممکن است در مورد موارد زیر از شما سوال کنند.

  • موضوعی که می خواهید روی آن کار کنید
  • دوران کودکی شما
  • روابط با خانواده، دوستان و شرکا
  • اگر قبلاً درمان داشته‌اید و اگر انجام می‌دادید چه تاثیراتی روی شما داشته است.

به یاد داشته باشید، این جلسه شماست و می توانید سوالاتی بپرسید تا تصمیم بگیرید که آیا می خواهید با آن شخص کار کنید یا خیر.

قدم چهارم: احساس خود را ارزیابی کنید

در پایان جلسه اول، به این فکر کنید که آیا دوست دارید با روانشناس مورد نظر کار کنید یا خیر.چیزهایی که باید در مورد آنها فکر کنید، عبارتند از:

  • آیا با روانشناس احساس راحتی می کنید؟
  • آیا می توانید با او یک رابطه قابل اعتماد ایجاد کنید؟
  • آیا می توانید با او درباره جزئیات زندگی خود صحبت کنید؟
  • آیا رفتار روانشناس با خود را دوست دارید؟
  • آیا درمانگر به شما گوش می دهد؟

اشکالی ندارد که با یک روانشناس ملاقات کنید و از او سؤالات زیادی بپرسید و سپس تصمیم بگیرید که با آنها کار نکنید.

روانشناس خوب

بسیاری از مردم ،پس از ملاقات اولیه با روانشناس، او را انتخاب نمی کنند.اگر این اتفاق برای شما افتاد، تقصیر شما نیست.شما قبلاً تصمیم گرفته‌اید که از درمان سود ببرید، بنابراین ارزش آن را دارد که دوباره تلاش کنید و یک قرار ملاقات اولیه با یک روانشناس دیگر رزرو کنید.

از دوستانی که در حال درمان هستند، بپرسید که آیا روانشناس خود را دوست دارند یا خیر.اگر هیچ یک از دوستان شما تحت درمان نیستند یا به شما می گویند که درمانگر خود را دوست ندارند و به کار خود ادامه می دهند، فقط به این دلیل که نمی خواهند به احساسات درمانگر آسیب برسانند، بهتر است به جای دیگری بروید!

سخن نهایی

اگر احساس می کنید که به خوبی با استرس خود کنار می آیید و از نقاط قوت خود استفاده می کنید و به راحتی بر مشکلات عاطفی غلبه می کنید، نیازی به روانشناسی ندارید.در غیر این صورت،یک متخصص روانشناسی می تواند به شما کمک کند تا استرس خود را مدیریت کنید، به حل مشکلات بپردازید، تصمیماتی مطابق با اهداف و ارزش های خود بگیرید و همچنین به شما کمک می کند تا خلق و خوی بهتری داشته باشید.اما اگر نیاز به روانشناس دارید، یک روانشناس حرفه ای که در رفع مشکل خاص شما تخصص دارد، انتخاب کنید و برای انتخاب گزینه مناسب مطالب این مقاله را در نظر بگیرید. 

نظر خود را بنویسید

avatar