تفاوت طراحی‌ های گیربکس حلزونی چیست ؟

تفاوت طراحی‌ های گیربکس حلزونی چیست ؟

اگر تا به حال به هر کدام از ماشین‌ هایی که به نحوی در حال حرکت و فعالیت هستند دقت کرده باشید، متوجه می شوید در پشت پرده این حرکت چه قطعه مهمی نقش دارد. تا به حال به حرکت آسانسور، بالابر ساختمان، تابلوهای چرخشی تبلیغات و نورافکن‌ ها توجه کرده‌اید؟ آیا برای شما هم این سوال پیش آمده که قدرت و توان هر کدام از این تجهیزات از کجا تامین می گردد؟ با بررسی انجام شده به گیربکس صنعتی رسیدیم. در همه مواردی که ذکر کردیم، برای ادامه فعالیت خود حتماً به گیربکس نیاز خواهند داشت. در این محتوا تلاش کردیم تا در مورد یکی از پرکاربردترین گیربکس‌ های صنعتی که همان گیربکس حلزونی است صحبت کنیم.

گیربکس صنعتی چیست ؟

به مکانیزم و یا ماشینی که هدف انتقال توان مکانیکی از موتور به مصرف کننده و همچنین کار انتقال گشتاور به دستگاه را برعهده داشته باشد، را گیربکس صنعتی می‌گویند. حال به دلیل همین عملیات آن را به عنوان یک واسط مکانیکی میان تولید توان و مصرف‌کننده می‌شناسند‌. گیربکس خورشیدی هم جزء همین دسته گیربکس‌ های صنعتی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. یکی از کشور هایی که امروزه به بزرگترین تولیدکنندگان قطعات گیربکس‌ های صنعتی تبدیل گردیده، کشور چین می‌باشد.

منظور از گیربکس حلزونی چیست ؟

یکی از رایج‌ترین و در واقع قدیمی‌ترین نوع گیربکس صنعتی، همین گیربکس‌ های حلزونی می‌باشند. دلیل نامگذاری حلزون بر روی این گیربکس، شکل و ساختار حلزون مانند آن است. گیربکس حلزونی وظیفه انتقال نیرو به وسیله دو چرخ دنده را به عهده دارد. موتور گیربکس در واقع گیربکس متصل به موتور می‌باشد.

اجزای متفاوت گیربکس‌ های حلزونی

همانطور که اشاره کردیم گیربکس‌ های حلزونی یکی از رایج‌ترین و البته پر کاربردترین گیربکس‌ها در صنعت هستند، که خود از اجزا متعددی تشکیل شده اند. در در این قسمت هر کدام را به طور مختصر بررسی می‌کنیم.

– بلبرینگ‌ های قدرتی

از دیگر قطعاتی که در اکثر گیربکس‌ های صنعتی به چشم می‌خورد، بلبرینگ می‌باشد. این قطعه به راحتی وظیفه انتقال قدرت را انجام می‌دهد. به این شکل که اول این نیروها به وسیله بلبرینگ تولید شده، سپس به سمت قسمت خروجی بلبرینگ هدایت می‌گردند.

– چرخ دنده قوی

‌قطعه‌ ای از گیربکس که در گیربکس‌ های خورشیدی هم وجود دارد، چرخ دنده می‌باشد. چرخ‌دنده‌ ها اصولاً به صورت دندانه‌ های صاف یا مارپیچ هستند. اما چرخ دنده‌ های مارپیچ نسبت به چرخ دنده‌ های صاف تماس بیشتری را هنگام چرخش ایجاد کرده و همین امر، عملکرد دستگاه را بالاتر می‌برد.

– کاسه نمد محافظ

اصولاً هر دستگاهی باید از ورود آلودگی، رطوبت و گرد و غبار ایمن باشد. پس قطعه‌ای را می‌طلبد که کار محافظت از آن را انجام دهد. در گیربکس‌ های خورشیدی و حلزونی، این وظیفه به عهده کاسه نمد است. کاسه نمدها به شدت از ورود آلودگی به درون گیربکس جلوگیری می‌کنند.

– پوسته‌ های گیربکس

هر گیربکسی به یک پوشش محافظ احتیاج دارد. این پوشش وظیفه بسیار خطیری برای مقاومت در برابر لرزش و ارتعاش‌ها را به عهده دارد. جنس پوسته یا پوشش‌ها از چدن یا آلومینیوم هستند.

تفاوت طراحی‌ های گیربکس حلزونی چیست

تفاوت طراحی‌ های گیربکس حلزونی چیست ؟

این دسته از گیربکس که شبیه حلزون هستند، در طرح‌ های متفاوت و مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از آنها دارای جزئیاتی هستند، که در این قسمت به چند نمونه از طرح‌ها می‌پردازیم.

۱- گیربکس حلزونی کتابی

این نوع گیربکس‌ های صنعتی که از خانواده حلزونی هستند، به عنوان گیربکس‌های مکعبی یا NMRV شناخته می‌شوند. طراحی این مدل گیربکس با طراحی معمولی و با ورودی فلنج و خروجی هالو شافت انجام می‌گیرد. گیربکس حلزونی کتابی از انعطاف پذیری بالایی در توان و همچنین نگهداری ساده و آسان برخوردار می‌باشد.

۲- گیربکس حلزونی MVF

در طراحی این نوع گیربکس در قسمت ورودی آن اصولا از فلنج استفاده می‌گردد. فلنج‌ها برای کوپل‌ های مستقیم با الکتروموتورها مناسب هستند. این طراحی نسبت به دیگر طراحی‌ها دارای قابلیت خود قفل بودن، برگشت ناپذیری و اشغال فضای نصب کم است. هر کدام از این ویژگی‌ها موجب تمایز طراحی آن با دیگر گیربکس‌ها شده است.

۳- گیربکس‌ های VF حلزونی

این مدل گیربکس صنعتی برای ساختش از یک شافت سالید برای ورودی به کار برده است و در طراحیشان اصولاً از پایه‌ های فلنج استفاده می‌کنند.

گیربکس خورشیدی چه نوع گیربکسی است ؟

تفاوت طراحی‌ های گیربکس حلزونی چیست

گیربکس‌ های خورشیدی جز گیربکس‌های صنعتی هستند، که به دلیل بازده بالا کاربرد بسیار زیادی دارند. علت نامگذاری این گیربکس خورشیدی به دلیل وجود دندانه‌ های آن است. گیربکس خورشیدی دارای دندانه‌های بیشتری می‌باشد، که برخلاف دیگر گیربکس این گیربکس از ۵ الی ۶ دنده برای انتقال قدرت استفاده می‌کند. همین امر باعث شده که این مدل، گشتاوری بالاتری را انتقال دهد. از جمله مزایای مهم این گیربکس عبارتند از: انتقال توان‌ های بالا، راندمان بالا نسبت به دیگر گیربکس‌ها، امکان شکل پذیری مطلوب، قابلیت بکارگیری از آن به شکل گیربکس افزاینده، توانایی کوپل در سرو موتورهایی با دور بالا

نظر خود را بنویسید

avatar