شیرینی‌ های پرطرفدار ایرانی

شیرینی‌ های پرطرفدار ایرانی

شیرینی‌ های سنتی و جدید ایرانی بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. این شیرینی‌ها یکی از اجزاء جدایی ناپذیر در مهمانی‌ها به حساب می‌آیند. ما ایرانی‌ها به شدت علاقمند به شیرینی‌ های محلی خود می‌باشیم و آنها را جز زندگی خود می‌شناسیم. بهترین شیرینی فروشی‌ ها در بندرعباس هم بهترین شیرینی‌ های خود را ارائه می‌دهند. بنابراین همه ما به هر شهری که سفر می‌کنیم اول به دنبال شیرینی‌ های معروف محلی آن هستیم. زیرا آن‌ها از سوغاتی آن شهر به حساب می‌آیند. در این پست آمده‌ایم تا در مورد معروف‌ترین شیرینی‌ها و پرطرفدارترین آنها سخن به میان آوریم.

قطاب یزد

یکی از معروف‌ترین و لذیذترین شیرینی سنتی ایران همین قطاب یزد می‌باشد. شهر های دیگری هم به جز یزد این شیرینی را پخته و تولید می‌کنند. به طوری که کرمان یکی از بهترین تولید کنندگان قطاب یزد می‌باشد. این شیرینی دارای طعم و عطر دلپذیر است که علاوه بر ایرانیان غیر ایرانیان خارج از کشور هم تمایل به استفاده و مصرف آن دارند. قطاب‌ها در انواع عسلی و سنتی موجود هستند. شما حتی با سفارش شیرینی قطاب در بندرعباس می‌توانید آن را درب منزل خود داشته باشید؛ پس نگرانی از این بابت وجود ندارد. شیوه و نحوه آماده کردن این نوع شیرینی  از گذشته تا به حال تغییرات اساسی داشته است. در آن زمان برای پیچیدن قطاب‎ها از دست استفاده می‌کردند، اما امروزه با بهره گیری از دستگاه‌ های پیشرفته دیگر نیازی به دست نیست.

شیرینی‌ های نان برنجی

یکی دیگر از شیرینی‌ های محبوب و دوست داشتنی در میان ایرانیان شیرینی نان برنجی است. این شیرینی از آرد، برنج، آرد سفید پودر قند و روغن و زعفران پخته می‌شود. این شیرینی دستور تهیه و پخت بسیار راحتی را دارد. تنها تفاوتی که این شیرینی با دیگر شیرینی‌ها دارد، خمیر آن است که باید حتماً خمیر آن مدت ۲۴ ساعت در یخچال مونده و استراحت کنند. سپس با قالب‌ های مخصوص شیرینی نان برنجی شکل داده شود و در فر پخته گردد. شیرینی‌ های نان برنجی جز شیرینی‌ های برتر در بهترین شیرینی فروشی های بندرعباس هستند. هر چند که این شیرینی مخصوص کرمانشاه می‌باشد، اما به راحتی در اکثر شهرها یافت می‌گردد.

شیرینی کماج همدان

یکی دیگر از شیرینی‌ های پرطرفدار ایرانی شیرینی کماج می‌باشد که به دلیل کم شیرین بودنش به آن نان کماج هم می‌گویند. از قدیم الایام تا به حال بانوان همدانی این نوع شیرینی را می‌پختند. از دیگر شیرینی‌های معروف همدان می‌توان به حلوا زرده، نان نارگیل، باسلوق و انگشت اشاره کرد، که همگی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها محسوب می‌شوند و حتی در لیست سفارش شیرینی در بندرعباس هم می‌توانید مشاهده کنید.

شیرینی‌ های پرطرفدار ایرانی

شیرینی راحت الحلقوم

زمانی که به شهر تبریز سفر می‌کنید با جمع کثیری از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین شیرینی‌ های معروف ایرانی رو به رو خواهید شد. این شیرینی‌ها شامل قرابیه، شیرینی کنجدی، نوقا، لطیفه، پفک گردویی، حلوا گردویی و راحت الحلقوم می‌باشد. به دلیل همین قدمت و تنوعی که در شیرینی‌ های تبریز وجود دارد، به آن پایتخت قنادی ایران می‌گویند. از گران‌ترین شیرینی‌ های سنتی قرابیه تبریز می‌باشد. این شیرینی مملو از بادام و پسته است که بسیار لذیذ و دوست داشتنی است. در بهترین شیرینی فروشی‌ در بندر عباس بهترین راحت الحلقوم‌ها را می‌توانید پیدا کنید.

شیرینی پادرازی قزوین

قزوین یکی دیگر از شهر های سنتی ایران است که پادرازی جز شیرینی‌ های محبوب آن به حساب می‌آیند. چون شکل آن به صورت دراز و کشیده می‌باشد، چنین اسمی را برای آن انتخاب کردند. پا درازی اصولاً از مخلوط و ترکیب آرد، برنج، شیر و تخم مرغ تهیه می‌گردد. اصولا به این شیرینی زنجبیل هم می‌زنند. شیرینی‌ های پادرازی قزوین دارای سه نوع وانیلی زعفرانی و شکلاتی هستند، البته گیلانی‌ها و مشهدی‌ها و این شیرینی را تولید می‌کنند، اما با روش‌های متفاوت در کشورهای دیگر هم این نوع شیرینی به وفور یافت می‌شود. به همین دلیل علاوه بر کشورها و شهر های دیگر در بهترین شیرینی فروشی‌ های بندرعباس هم شیرینی‌ های پادرازی قزوین عرضه می‌گردند.

شیرینی‌ های پرطرفدار ایرانی

شیرینی نان چایی

قزوین شیرینی‌ های سنتی بسیار زیادی دارد که نون چایی هم یکی از شیرینی‌ها و سوغاتی‌ های محبوب قزوین است. اصولا این نوع شیرینی را به همراه چای مصرف می‌کنند، به همین دلیل نام آن را نان چایی گذاشته‌اند. نان چایی یا نون چایی جز شیرینی‌هایی است که از ماست استفاده می‌کند. اصولا تخم مرغ آرد کره با ماست مخلوط کرده و آن را تهیه می‌کند. برای سفارش شیرینی نون چایی در بندرعباس بهتر است آن‌ها را به صورت حضوری یا اینترنتی درخواست نمایید.

شیرینی‌ های پرطرفدار ایرانی

شیرینی لگیمات (لقیمات) بوشهر

لگیمات یا لقیمات نوعی شیرینی بوشهری است که هر شخصی آن را به گونه‌ای می‌نویسد. این شیرینی جز قدیمی‌ترین شیرینی‌های محلی ایران می‌باشد و از شیرینی‌ های پرطرفدار ایرانی محسوب میشود. در بندرعباس و بوشهر لگیمات طرفداران بسیار زیادی دارد. لگیمات جز شیرینی‌ های سنتی است که در ماه رمضان بسیار کاربرد و استفاده می‌شود. لقیمات‌ها هم مانند نان چایی‌ها با ماست درست می‌شوند و بعد از سرخ کردن شیرینی‌ ها آنها را در شربت یا شیرینی خرما زده و رویش پسته می‌ریزند.

نظر خود را بنویسید

avatar