پمپ آب چه تفاوتی با بوستر آب دارد ؟

پمپ آب چه تفاوتی با بوستر آب دارد ؟

در ساختمان‌ هایی که با مشکل افت فشار آب مواجه هستند، نیاز به پمپ آب بیش از دیگر ساختمان‌ها احساس می‌شود. به وسیله پمپ‌ها می‌توان دبی آب مورد نیاز ساختمان را افزایش داد و نگرانی از این بابت نداشت. حال هنگام خرید این پمپ‌ ها برای خریداران سوال پیش می‌آید که پمپ آب چه تفاوتی با بوستر آب دارند و عملکرد آنها به چه صورت است. در این نوشته تلاش کردیم تا به کمک مطالب مفید تفاوت این دو تجهیزات اصلی را به شما ارائه دهیم امیدواریم مفید واقع گردد.

پمپ آب چه دستگاهی است ؟

قبل از اینکه بخواهیم بررسی کنیم پمپ آب چه تفاوتی با بوستر آب دارد ، بهتر است در مورد هرکدام از آن تعریفی ارائه دهیم. به دستگاه یا وسیله‌ای که جهت بالا بردن فشار آب و تنظیم فشار مورد استفاده و کاربرد قرار می‌گیرد، پمپ آب می‌گویند. در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و غیره به دلیل بیشتر بودن تعداد سکنه، مصرف آب هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل دستگاهی نظیر پمپ آب تایفو باید باشد تا بتوان آب مورد نیاز را تامین نمود. این دستگاه آب را از لوله‌های شهری گرفته و با فشار خیلی بیشتری برای افراد در واحدها  انتقال می‌دهد. حتی در ساختمان‌هایی هم که  فشار آب دچار نوسان می‌شود، پمپ عملکرد خوبی خواهد داشت.

پمپ آب خانگی اونیکس دو اسب مدل CB210/01

اقسام متعدد پمپ آب

پمپ‌ های آبی که اصولا برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در چند نوع هستند. اولین آن پمپ آب خانگی جتی می‌باشد. این نوع از پمپ‌ها برای منازل ویلایی یا خانه‌ های خیلی بزرگی که دارای حیاط بزرگ هم هستند، مورد کاربرد می‌باشد. دومین آن پمپ بشقابی است. در میان تمام پمپ‌ های آب این نوع پمپ بسیار رایج و پرکاربرد است و در همه منازل مسکونی به خوبی استفاده می‌شود. سومین پمپ به پمپ دو پروانه‌ای شهرت دارد که این پمپ نسبت به پمپ‌ های آب دیگر توانایی پمپاژ آب خیلی بهتری را خواهد داشت. با تمام این اوصاف پمپ آب لئو در انواع ذکر شده موجود می‌باشد.

بوستر آب چه نوع دستگاهی است ؟

منظور از بوستر آب یا همان بوستر پمپ، مجموعه چند پمپ است که به صورت موازی کنار هم قرار داده شده‌اند. از این دستگاه زمانی استفاده می‌شود که پمپ توانایی انتقال آب را به خوبی نداشته باشد. امروزه با عظیم الجثه شدن ساختمان‌ها و کارخانه ها دیگر پمپ های تکی جوابگوی تامین آب ساختمان نخواهد بود. البته این دستگاه دارای یک تابلو فرمان یا همان کنترل سرعت هم می‌باشد.

بوستر پمپ خانگی خطی لئو مدل LPm750HA

نحوه عملکرد بوستر آب

برای اینکه تفاوت بین پمپ آب و بوستر پمپ‌ها را به خوبی درک کنید، بهتر است در مورد نحوه عملکرد بوستر بیشتر بدانیم. همانطور که در بالا توضیح دادیم، برخلاف پمپ آب تایفو که دارای یک پمپ است، بوستر آب‌ها از چند پمپ تشکیل می‌شوند که پمپ تقویتی آن وظیفه‌ی افزایش فشار را بر عهده دارد. پمپ تقویت کننده عملکردی همانند فن دارد که برای افزایش فشار آب به کمک پره‌های درونش حرکت هوا را افزایش داده و در نتیجه جریان آب را بالاتر می‌برد.

تفاوت میان پمپ آب و بوستر آب

همانطور که از مطالب بالا متوجه شدیم بوستر و پمپ و عملکرد کار یکسانی را دارند اما از جهت های دیگری با هم متفاوت هستند در این قسمت به بررسی مهمترین تفاوت های آن دو می پردازیم تا در خرید آن ها آگاهانه تر عمل کنیم

تفاوت بوستر و پمپ آب از نظر کاربرد

همانطور که از کاربرد این دو نوع دستگاه بر می‌آید، اصولاً از بوستر پمپ‌ها در ساختمان‌ ها و مکان‌ های خیلی بزرگ که نیاز به آبرسانی خیلی قوی‌تر و بیشتری است، استفاده می‌گردد. در بیمارستان‌ها، کارخانجات و فرودگاه‌ها دیگر پمپ آب لئو جوابگو نبوده و باید حتماً از بوستر پمپ‌ها به خوبی به کار برد. در حالی که از پمپ آب‌ها در ساختمان‌ های مسکونی و خانه‌های کوچک به خوبی به کار می‌برند.

تفاوت پمپ و بوستر آب از نظر ساختاری

پمپ آب‌ها حتی از نظر ظاهری هم دارای یک ساختار خیلی ساده می‌باشند و با یک ساز و کار ساده‌ای هم به تامین آب می‌پردازند، یعنی نیازی به عملیات خیلی سخت ندارند. در حالیکه بوستر پمپ‌ها ساختار پیچیده‌تری از پمپ‌ها دارند و دارای چند الکتروپمپ هستند. حتی ساخت این بوسترها هم به نحوی پیچیده‌تر از پمپ‌ های آب تایفو می‌باشد. ساختار بوسترها به نحوی است که هنگام خرابی در هر قسمت به راحتی می‌توان حتی در حین فعالیت آن را تعمیر نمود. پس این مورد را می‌توان یک مزیت برای پوسترها در نظر گرفت.

تفاوت بوستر و پمپ از نظر هزینه نصب

یکی دیگر از تفاوت‌ هایی که موجب تمایز این دو دستگاه یا وسیله‌ی امداد رسان شده، هزینه‌ی نصب و راه اندازی آنها می‌باشد. دستگاه‌ های بوستر خیلی بزرگتر از پمپ آب هستند، پس قطعا مدت زمانی که باید صرف جهت نصب و راه اندازی آن شود، خیلی بیشتر خواهد بود. البته هزینه‌ی خود تجهیزات بوستر پمپ خیلی بیشتر از پمپ آب‌ های لئو است.

سخن پایانی

پمپ آب و بوستر پمپ هر دو وسیله کاربردی به حساب می‌آیند، نمی‌توان یکی را به دیگری ترجیح داد، چون هرکدام کارایی خاصی دارند. در این مقاله تلاش کردیم با ارائه تعریف و تفاوت‌ های هر دو کار شما را در خرید و انتخاب خیلی راحت‌تر نماییم. امیدواریم که مفید واقع گردد.

نظر خود را بنویسید

avatar