چگونه یک کارگاه تولیدی پوشاک راه اندازی کنم؟

چگونه یک کارگاه تولیدی پوشاک راه اندازی کنم؟

راه اندازی کارگاه تولیدی پوشاک

سلام و وقت بخیر خدمت مخاطبین عزیز سایت بازار لباس این هفته با دیدن یک برنامه ی تلویزیونی که احتمالا شما هم دیده باشید . ایده گرفتم برنامه ای به اسم( میدون) که هر هفته از افراد مختلف در شهر های مختلف به برنامه دعوت میکنند ،کسانی که گامی در زمینه ی کسب و کار یا تولید برداشته و در این برنامه ی تلویزیونی به نقد و بررسی میپردازند و از کسب و کار و تولید تجربه ی هم وطنان عزیز حمایت میکنند من به این فکر افتادم که با نوشتن یک مقاله در مورد یک جور کسب و کار تولیدی بنویسم که هم میدانم سوال ذهن بسیاری از شما صاحبان ایده و نوآوری است و بسیاری به دنبال این پرسش هستندکه (برای راه اندازی یک تولیدی پوشاک چه نکات و مسائلی را باید بدانیم و از کجا شروع کنیم؟؟؟ )
اولین قدم این است که از خودتان سوال کنید چرا میخواهید وارد این کسب و کار شوید؟ یادتان باشد که اگر قصد راه اندازی یک تولیدی پوشاک دارید در گام اول نباید به درآمد زایی آن فکر کنید و هدف شما صرفا کسب پول باشد. این کار و حرفه نیاز مند آگاهی ،دانش ،کسب اطلاعات ،صبوری و زمان است .شما باید فقط اطلاعات و دانش لازم را کسب کنید بعد از راه اندازی تولیدی و در طول زمان و بردباری به درآمد برسید این پروژه( راه اندازی یک تولیدی پوشاک ) اندکی صبر و زمان نیاز دارد.حتی باید آمادگی ضررهای احتمالی را داشته و آماده گی آن را در خود ایجاد کرده و مقتدر پیش بروید .نترسید، افکار منفی نداشته باشید فقط آگاه باشید و درست عمل کنید اگر آمادگی هر چیزی را در خود داشته و ایجاد کنید دچار بحران روحی و مالی نمی شوید چون از قبل برنامه ریزی کرده و بستر آماده ای برای جنبه های مختلف کسب و کار تان در نظر گرفته و به آن فکر کرده اید و این یک آینده نگری بسیار خوب و موثردرجهت مدیریت شما برای هدفتان ( راه اندازی تولیدی) خواهد بود.
موارد لازم و اولیه برای راه‌اندازی تولید پوشاک در یک نگاه
تهیه مکان، دستگاه و لوازم مناسب
اخذ جواز کسب از اتحادیه پوشاک
جذب نیروی انسانی
الگو، برش و نمونه‌گیری
تهیه‌ی مواد اولیه
بازاریابی
نکات مهم که یک تولید کننده برای داشتن یک تولیدی موفق باید بداند
۱.دوست خوبم شما باید اطلاعات خوبی از انواع پارچه های موجود، بلد باشید مقاله راجب انواع پارچه( رایج ترین های بازار) در سایت بار گذاری شده مشاهده کنید ،همچنین کتاب بخوانید و یا گوگل را سرچ کنید و یا مستقیم با چند تولیدی یا پارچه فروش در بازار صحبت کنید پارچه ها را از نزدیک ببینید و اسامی آنها را بپرسید ،بشناسید و یاداشت برداری کنید در یک دفتر و بصورت عینی اطلاعات جمع کنید این کار ب تلاش و علاقه ی شما بستگی دارد اگر وقت بگذارید یکی دو هفته هر روز بازار رفته و راجب پارچه ها اطلاعات جمع کنید در عرض یکی دوماه به دانش و تجربه ی خوبی خواهی رسید ضمنا لازم نیس همه ی پارچه ها را شناخت محبوب ترین ها و معروف ترین های بازار و تولیدی ها را هم بشناسید خوب است.مثلا در فصل بهار و تابستان چند مدل پارچه بیشتر فروش دارد چون خنک است مثل حریر .حریر کرپ .حریر پفکی .نخی .شانتون. لی تنسل و….یا برای زمستان مثلا ریون .لمه، لمه نگینی یا شنی ( لباس مجلسی ) پنبه ای، اسکاچی، فلامنت یا ملانژ برای شلوار و……تولید میشود به شناختی نسبی از پارچه ها برسید کار تان راحت تر میشود.

نکته در جهت خرید پارچه

پارچه و انواع آن
(علاوه بر این برای تهیه ی متریال و پارچه در ابتدای راه بسته به میزان سفارش و حجم تولید از پارچه فروشان خُرد و عمده خرید کنید ، در طول زمان با افزایش سفارشات و بالا رفتن میزان تیراژ خط تولید شما ،پارچه های خود را بهتر است مستقیما از کارخانه و بافندگان اصلی تهیه کنید که البته نیاز مند سرمایه ی مالی بیشتری بوده ولی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود)
۲ . بازار کار تولیدی خود را بهتر است شناسایی کنید و راه های فروش را بررسی کنید باید بدانید خروجی و محصول چگونه و به کجا باید فروخته شود و راهای فروش چیست؟ بپرسید از تجربه ی هم صنف ها و عمده فروش ها کمک بگیرید تا بهتر و سریع تر به نتیجه برسید.
۳ . ارتباط خود را در این بخش گسترده کرده سعی کنید با افراد مرتبط بیشتری همراه شده و با افرادی که در این زمینه فعال هستند دوست و آشنا شوید
.۴ از همان ابتدا و شروع فعالیت خود در امر تولید به حساب و کتاب اهمیت داده و حساب دفتری روشنی داشته باشید تا با مشکل برخورد نکرده و کسری نیاورید از نرم افزار های حسابداری معتبر کمک بگیرید و همه ی ورودی ها و خروجی حساب ها و فاکتور های فروش ،فاکتور های خرید ،تخفیفات ،چک های دریافتی ،چک های پرداختی ،حقوق کارگران تولیدی، یا ضرر و زیان ها و یا فاکتور های خرید تجهیزات برای تولیدی یا تعمیرات ماهانه و هزینه های خوراکی و قبوض آب و برق و گاز و ایاب و ذهاب و … را حتما مشخص کرده و با نرم افزار های حسابداری دسته بندی و مرتب کنید.مهمترین بخش کار شما این قسمت است که اگر درست و روشن و منظم پیش بروید به سود دهی خواهی رسید و موفق خواهی شد،پس دقت کرده و به این بخش رسیدگی کنید.
.۵ وقتی نیرو استخدام کردید حتما وظایف هر بخش و هر فرد را مشخص کنید و خط تولید کارگاه خود را طوری طراحی و چیدمان کنید که وظایف کارکنان شما با هم تداخل نکند و هر کس کار خود را به درستی و در راستای تکمیل کارهمکارش پیش ببرد.مثلا افرادی را فقط در بخش طراحی الگوی لباس قرار دهید ،یک طراح خوب تضمین کننده ی فروش شماست طراحی که با مد روز آشنا باشد، خلاق باشد،با سلیقه باشد، اگر کاری را از دیگر تولیدی ها کپی کرد حدالمقدور بتواند تغییرات جدیدی در جهت بهبود مدل ایجاد کرده طرح بزند ،ذوق ،سلیقه، و تکنیک لازمه ی یک طراح لباس زنانه است.

نکته ی بسیار مهم در طراحی لباس که طراح تولیدی شما باید در نظر داشته باشد
یک : مناسب پارچه هایی که خرید کرده اید مدل لباس طراحی کند مثلا پارچه ی لی تنسل ، مناسب دوخت مانتو تابستانه است نباید با آن لباس راحتی طراحی کند.
دو: طرح ها ،مدل ها و الگوهایی که طراحی میکند شما بتوانید پارچه ی مناسب برای آن طرح تهیه کنید ویا تهیه ی آن پارچه برای شما به عنوان تولیدی سخت یا گران نباشد.)
توجه : (ممکن است این دو نکته ی مهم را طراح نداند پس حتما از ابتدا ی استخدام و همکاری این دو نکته را به او گفته و از ایشان بخواهید که مد نظر داشته باشند و با توجه به این دو نکته لباس ها را طراحی و الگودهی کند.)و همچنین تعدادی از نیروها هم در بخش برشکاری قرار دهید (بعد از طراح، برشکار مهمترین وظیفه و نقش را در تولیدی شما دارد چرا که اگر برش الگو تمیز و درست باشد دوخت هم زیبا بوده و محصول شما بهتر و بیشتر فروش میرود) در کارگاه خود حتما( ابزار و وسیله ها و چرخ خیاطی های خوب و کارآمد، دستگاه تهویه هوا ،سیستم گرمایشی و سرمایشی تهیه کنید، همچنین نور مناسب ،صندلی های خوب و راحت برای کارکنان هنگام دوخت و برش و طراحی و اتو کاری و بسته بندی داشته باشید زیرا نیروهای شما باید از نظر جسمی در سلامت و راحتی باشند تا کمتر خسته شده و بهتر کار کنند.پس به راحتی نیروهای خود و معین کردن وقت استراحت و تغذیه برای آن ها نیز حتما اهمیت داده برنامه ریزی کنید.)همچنین بخشی مربوط به دوزندگان تولیدی است .بخشی مربوط به چرخکارهای تولیدی شماست .و قسمتی اتوکاری و بسته بندی است .شما باید خروجی تمیز و منظم و درستی داشته باشید یعنی سایز بندی، رنگبندی و چیدمان در بسته بندی ‌نهایی مشخص و مرتب انجام شود و به بازار عرضه کنید.
عرضه ی محصول در بازار و عملکرد تولیدی پوشاک به دو روش است
یک : تولید و فروش مستقل : که این راه نیاز به سرمایه گذاری، ارتباط موثر با عمده فروشان ، و شناخت بازار و بازاریابی خوب دارد.
دو: تولید سفارشی( مزد دوزی ) :که بازاریابی ِآن قبل از استخدام نیرو در تولیدی است و رمز موفقیت آن در افزایش ارتباطات وباز هم بازار یابی خوب است .(توجه داشته باشید که در هر رو مسیر بازار یابی مهم است.).

 
مجوزهای لازم برای تولیدی پوشاک چیست؟
برای اینکه خلل یا مشکلی در کسب و کار شما رخ ندهد بهتر است این بخش را قبل از اقدام به هر کاری انجام دهید
باید به اتحادیه ی پوشاک در منطقه و شهر خود مراجعه کنید با دادن مدارک خود،از آنجا جواز کسب تولیدی پوشاک دریافت کنید
جواز کسب شما در واقع اجازه‌نامه‌ای است که طبق مقررات قانون نظام صنفی از طرف اتحادیه‌ی صنوف تولیدی ، به فرد ،برای اداره‌ی محل کسب شخصی داده می‌شود. در شرکت‌هایی که به ثبت رسیده‌ است، پروانه به نام تولیدی صادر می‌شود.شما باید یک اسم هم برای تولیدی خود انتخاب کنید پس توجه کنید که اسم شما معرف شماست در بازار و در نظر داشته باشید که روزی کار و فعالیت شما گسترش پیدا میکند و شما دیگر میخواهید تولیدات خود را با نام تجاریتان عرضه کنید بنابراین اسمی انتخاب کنید که قابلیت برند شدن داشته باشد مثل برشکا ،هاکوپیان،ال سی من ، ایران جامعه تک تریکو و….بهتر است این بخش بیشتر فکر ، مشورت و بررسی نمایید.
تکنیک های موثر برای موفقیت یک تولیدی در بازار پوشاک
یک : باید همیشه یک گام جلوتر از بازار باشد یعنی یک تولیدی موفق باید قبل از شروع یک فصل ،پوشاک و محصولات آن فصل را آماده کند که ب محض تقاضا سریعا عرضه کند.مثلا در فصل بهار محصولات تابستان را محیا کرده باشد که ب محض شروع فصل محصول را وارد بازار کند ،نه اینکه تازه شروع به تولید پوشاک تابستانی کرده و در طول فصل مشغول تولید باشد و فصل فروش محصولش را از دست بدهد. پس برنامه ریزی داشته باشید برای ایام سال که محصولتان به موقع در بازار ارائه شده سود کنید‌
دو: متریال ( پارچه و نخ دوخت با جنس و کیفیت خوب )
سه: طراح و برشکارخوب و باتجربه
چهارم: مدل های جدید و نو آوری داشتن در طرح و الگو و مدل لباس طبق مد روز
پنجم: حساب و کتاب درست و روشن و دقیق
ششم: محیط مناسب ،نور مناسب ،ابزار و آلات مناسب و ایجاد امنیت و راحتی برای کارکنان
هفتم: پرداخت حقوق به موقع کارگران و گاهی دادن پاداش و تشویقی( این کار باعث تقویت انگیزه و روحیه ی بهتر نیروهای شما میشود و آنها با کیفیت بهتری کار کرده همچنین، کارها خوب پیش میرود.
هشتم: بازاریابی خوب و درست برای محصولات
نهم : داشتن ارتباط موثر با مشتری از طریق فضای مجازی( کانال تلگرام بسازید )
دهم: به روز بودن ،شناخت پارچه ،مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی مد ،مدل لباس، مد سال،تنوع طرح و رنگ ،تنوع و گوناگونی مدل در تولید پوشاک .
امیدوارم تا اینجا به خوبی یاد گرفته باشید که برای راه اندازی یک تولیدی پوشاک چه نکات و مسائلی را باید دانسته و در کنار سرمایه و ایده ی شروع به این کسب و کار، لازم است بلد باشید اگر به نکات این مقاله خوب توجه کنید و در کنارش مطالعه از منابع دیگر ،خواندن کتب مرتبط، دیدن فیلم آموزشی و مشورت داشته و با آگاهی شروع کنید ان شاءالله موفق خواهی شد.نا گفته نماند با توجه به ضعیف شدن موقعیت اقتصادی بازار جهانی و کاهش رونق کسب و کار از جمله پوشاک موفقیت در این مسیر، مستلزم صبر، تلاش، وقت گذاشتن ،برنامه ریزی درست،حساب دقیق ،و پشتکار بیشتری است یادتان باشد هر کاری سختی خودش را دارد. ولی، با سعی و تلاش و علم درست به آن کار ،درنهایت موفقیت رخ خواهد داد.مثلی هم داریم که میگوید:《 گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی 》 با صبر و تلاش آدمی به موفقیت میرسد.ان شاءالله تندرستی و برکت بر شما خوبان جاری باد، سالی سرشار از سلامت و سعادت و بهروزی برایتان آرزو مندم.
《 حق معنوی اثر:هرگونه کپی برداری از این مقاله فقط با ذکر نام نویسنده و لینک دهی مستقیم سایت مجاز خواهد بود.》
نویسنده:سیما نظامی کارشناس ارشد روانشناسی.

نظر خود را بنویسید

avatar