اهمیت بهداشت دست ها

اهمیت بهداشت دست ها

“قبل از خوردن شام دستان خود را بشویید!”چیزی است که بسیاری از ما از پدر و مادر بزرگمان شنیده ایم و ممکن است غرغر کرده باشیم ، اما این باعث شده تا از همان کودکی ، به اهمیت شستن و بهداشت دست ها پی ببریم.

“بهداشت دست” ، برداشتن و یا از بین بردن میکروارگانیسم ها (میکروب ها) از روی دست است.شستن دست ها ، تنها راه موثر برای جلوگیری از شیوع بیماری ها و سالم ماندن است.برای از بین بردن موثر میکروب ها ، می توانید از صابون و آب روان یا ضد عفونی کننده دست مبتنی بر الکل استفاده کنید.برای کمک به کاهش خطر شیوع کرونا و آنفولانزا میتوان از دستگاه ضدعفونی کننده دست در مراکز عمومی استفاده کرد.

شستن صحیح دست ها ، یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای جلوگیری و کنترل شیوع بسیاری از بیماری ها و بخصوص کرونا انجام دهید.بهداشت مناسب دست ، خطر انتقال آنفلوانزا ، مسمومیت غذایی و عفونت های مرتبط با مراقبت های بهداشتی را از فردی به فرد دیگر کاهش می دهد.

اهمیت شستن دست ها

دست ها به طور معمول میکروب زیادی دارند و باید شسته شوند:

  • پس از بازدید از توالت
  • قبل از دست زدن به غذا
  • وقتی به وضوح کثیف است
  • پس از سرفه یا عطسه در دستان خود

شستن مرتب دست ها به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کمک می کند.برای این منظور ، هر دو دست و از جمله نوک انگشتان و کف دست خود را بطور کامل بشویید تا میکروب ها از بین بروند.

بهداشت دست ها مهم است ، زیرا:

  • افراد مرتباً چشم ، بینی و دهان خود را لمس می کنند ، بدون اینکه حتی متوجه شوند.میکروب ها از طریق چشم ، بینی و دهان وارد بدن می شوند و ما را بیمار می کنند.بنابراین داشتن دست تمیز مهم است!
  • میکروب های حاصل از دست های شسته نشده در حالی که مردم از آن دست ها برای تهیه یا مصرف غذا استفاده می کنند ، می توانند وارد غذاها و نوشیدنی ها شوند.میکروب ها در برخی از انواع غذا ها یا نوشیدنی ها ، تحت شرایط خاص ، می توانند تکثیر شوند و افراد را بیمار کنند.
  • میکروب های حاصل از دست شسشته نشده ، می توانند به اشیاء دیگر مانند نرده ها ، میز یا اسباب بازی ها منتقل شوند و سپس به دستان شخص دیگری منتقل شوند.
  • از بین بردن میکروب ها از طریق شستن دست ، به جلوگیری از اسهال و عفونت های تنفسی و حتی به جلوگیری از عفونت های پوستی و چشم کمک می کند.

دستان خود را به طور مرتب در طول روز بشویید ، به ویژه هنگامی که از خانه خارج شده اید ، در حال کار با غذا هستید یا با سطوح خارجی مانند دکمه های درب آسانسور ، نرده های راه پله و غیره در تماس بوده اید.

در بخشهای مراقبتهای بهداشتی ، بهداشت دست برای همه افرادی که کار می کنند و در مراکز بهداشتی وقت می گذرانند ، لازم است تا از شیوع باکتریها و ویروس ها جلوگیری شود تا بیماران و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ، سالم باشند.

در برخی از مواقع ممکن است ، آب و صابون در دسترس نباشد.برای رفع این مشکل هم ، راه حل های زیادی وجود دارد.معمولا در ادارات ، بانک ها ، هتل ها و کلیه مکان های عمومی ، دستگاه ضدعفونی کننده دست پدالی نصب شده است تا افراد بتوانند از آن به عنوان راهی برای ضدعفونی کردن دست های خود استفاده کنند.

روش مناسب شستن دست

روش مناسب شستن دست

شستن کامل و صحیح دست ها برای سالم ماندن ضروری است.خوشبختانه ، یادگیری روش مناسب بهداشت دست بسیار آسان است.برای اطمینان از تمیز ماندن دستان خود این پنج مرحله ساده را دنبال کنید:

  • هرگونه جواهرات را روی دست ها یا بازوهای خود بردارید و دستان خود را با آب گرم ، خیس کنید.
  • صابون را به دست های خود اضافه کنید و آنها را به هم بمالید و یک کف صابون درست کنید.این کار را به مدت تقریبی ۲۰ ثانیه انجام دهید.کف و پشت دست خود را حتماً در نظر بگیرید و بین انگشتان خود را تمیز کنید.
  • دستان خود را زیر آب روان و گرم بشویید.
  • دستان خود را با دستمال کاغذی خشک کنید.برای بستن شیر آب از همین دستمال استفاده کنید.

صابون مهم است

شستن دست ها با آب و صابون نسبت به شستن دست ها با آب ، به طور قابل توجهی بیماریهای بیشتری را از بین می برد.برای افرادی که دریافتند صابون باعث تحریک پوست می شود ، لازم است توجه داشته باشند که صابون ها می توانند PH متفاوتی داشته باشند – ممکن است خنثی ، کمی قلیایی یا کمی اسیدی باشند و همچنین عطرهای موجود در صابون ممکن است باعث تحریک شوند.تعویض صابون ممکن است به برخی افراد کمک کند.

نظر خود را بنویسید

avatar