ماشین کاری قطعات صنعتی

ماشین کاری قطعات صنعتی

ماشین کاری قطعات صنعتی

فرایندهای شکل دهی مواد(قطعات ) به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

۱-فرآیند تغییر شکل بدون براده برداری

۲-فرآیند تغییر شکل با براده برداری

در روش اول ، حجم موادثابت است .مانند:آهنگری،نوردکاری

اما در روش دوم ،حجم مواد ثابت نیست و شکل دهی به قطعات از طریق جداسازی و برداشتن ذراتی از روی قطعه اولیه انجام میشود. مانند: تراشکاری، فرزکاری، سنگ زنی

دراین میان ماشین کاری یکی از روش های فرم دهی و تولید قطعات به همراه براده برداری است.

ماشین کاری فرآیندی است که با جداسازی و یا برداشتن ذراتی از روی قطعه اولیه می توان شکل نهایی قطعه مورد نظر را ایجاد نمود.

برخی از قطعات نیازمند دقت ابعادی و صافی سطح خیلی خوب هستند. این قطعات وقتی با استفاده از دیگر روشهای آهنگری، ریخته گری و…. ایجاد می شوند، قبل از استفاده، به ماشین کاری نیاز دارند.پس عملیات ماشین کاری را میتوان جزعی جدایی ناپذیر در فرآیند تولید بسیاری از قطعات دانست.

جهت کسب اطلاعات در مورد طراحی و ساخت سیکلون کلیک کنید.

ماشین کاری قطعات صنعتی

معایب ماشین کاری

  • در عملیات ماشین کاری به علت اینکه برای تولید قطعات از روش براده برداری استفاده میشود، دور ریزی مواد خام به صورت براده زیاد است.
  • فرآیند ماشین کاری برای ایجاد قطعه های خاص در مقایسه با سایر روش ها به زمان بیشتری نیاز دارد.
  • ماشین کاری ،نسبت به روش های دیگر تولید گران تر است.
  • ماشین کاری راهکار اقتصادی مناسبی برای تولیدهای انبوه نیست.

معایب ماشین کاری

فرآیند ماشین کاری به دو دسته ماشینکاری سنتی و ماشین کاری غیر سنتی تقسیم بندی می شود.ماشین کاری سنتی خود شامل تراشکاری،فرزکاری،اره کاری،سنگ زنی،صیقل کاری و…. است.قطعه ای که با روش های سنتی ماشین کاری ایحاد میشوند،معمولا سطح کیفیتی بالایی ندارد و طول عمر ان نیز بسیار کوتاه است.به همین دلیل امروزه از روشهای جدبدتری به نام ماشین کاری مدرن و غیر سنتی استفاده میشود.  ماشین کاری غیر سنتی و یا مدرن  شامل روش تخلیه الکتریکی،لیزر نوری،الکتروشیمیایی،ماشین کاری قوس پلاسما،روش فرزکاری شیمیایی و…است که در این میان، ماشین کاری الکتروشیمیائی که به آن برشکاری کاتدی نیز گفته میشود یکی از روشهای غیرسنتی ماشینکاری برای تولید قطعات پیچیده و سخت می‌باشد که امروزه زیاد مورد استفاده قرار میگیرد.

تولید به روش سنگ زنی

سنگ زنی

سنگ زنی فرآیندی است که عمل برداشتن مواد اضافه روی قطعه را با سایش شتاب دار انجام می دهد. سنگ زنی، مرحله نهایی کار روی قطعه است که با استفاده از ماشین آلات مختلف سنگ زنی ،عملیات ساییدگی و تغییر شکل روی قطعه کار انجام میشود.

تراشکاری

تراشکاری یکی از قدیمی ترین روش های فرم دادن به قطعات دوار است که بعنون یکی از پرکاربردترین روش های تولید شناخته شده است.

دراین روش مانند فرزکاری، شکل دادن قطعه همراه با براده برداری است به این معنا که  شکل دهی به قطعات با کاهش جرم قطعه اولیه صورت میگیرد.

عمل تراشکاری توسط دستگاه تراش انجام می شود. ماشین تراش عمودی،ماشین تراش پیشانی،ماشین سری تراشی و ماشین تراش مرغک دار از انواع ماشین آلات تراشکاری هستند که متناسب با نیاز یکی از انواع  آن برای انجام تراشکاری روی قطعات مورد استفاده قرار میگیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و اطلاع از قیمت هاپر صنعتی کلیک کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar