علت زنگ زدن آهن چیست

علت زنگ زدن آهن چیست

علت زنگ زدن آهن چیست

هر فلزی دیر یا زود شروع به زنگ زدگی می کند.  سرعت این اتفاق بستگی به شرایط کارکرد و محافظت در برابر خوردگی دارد. چرا که خوردگی اجتناب ناپذیر است و این که چگونه می توان سرعت آن را کاهش داد  پیشروآهن بهترین آهن فروشی در اهواز که به فروش آهن آلات در اهواز می پردازد، در این مقاله درمورد علت زنگ آهن خواهد گفت. زنگ حاصل اکسیداسیون فلز است و همچنین اصطلاح عمومی برای اکسید های آهن است.  چرا ساختار های آهن و محصولات آهن به طور کلی زنگ می زنند؟ زنگ زدگی به این ترتیب چیست؟ بیایید دلایل زنگ زدگی فلزات و چگونگی محافظت در برابر این پدیده طبیعی که برای ما مضر است را در نظر بگیرید.

دلیل زنگ زدگی آهن

همه چیز با استخراج فلز شروع می شود. نه تنها آهن، بلکه همچنین به عنوان مثال، آلومینیوم و منیزیم – در ابتدا به صورت سنگ معدن استخراج می شود. سنگ معدن های آلومینیوم ، منگنز ، آهن ، منیزیم حاوی فلزات خالص نیستند، اما ترکیبات شیمیایی آنها: کربنات ها ، اکسیدها ، سولفیدها ، هیدروکسیدها است.   اینها ترکیبات شیمیایی فلزات با کربن ، اکسیژن ، گوگرد ، آب و غیره هستند.   بسیاری از فلزات خالص در طبیعت وجود دارد – پلاتین ، طلا ، نقره – فلزات نجیب – آنها به شکل فلزات در یک حالت آزاد هستند و به شدت برای تشکیل ترکیبات شیمیایی تلاش نمی کنند.

با این حال بیشتر فلزات در شرایط طبیعی هنوز آزاد نیستند بنابراین فلزات خالص کاهش می یابد، اما با ذوب سنگ معدن فلز ، گرچه این فلز را به شکل خالص خود بدست می آوریم، اما به هر حال بسیار ناپایدار و به دور از طبیعی است. به همین دلیل، در شرایط عادی محیطی ، فلز خالص تمایل به بازگشت به حالت اولیه خود ، یعنی اکسید شدن دارد ، و این خوردگی فلز است.

علت زنگ زدن آهن چیست

بنابراین ، خوردگی یک فرایند تخریب طبیعی برای فلزات است که در شرایط تعامل آنها با محیط رخ می دهد. به طور خاص ، زنگ زدگی فرآیند تشکیل هیدروکسید آهن Fe (OH) 3 است که در حضور آب صورت می گیرد، اما این واقعیت طبیعی خیلی سریع پیش نمی رود و با سرعت بسیار کمی پیش می رود ، بنابراین پل ها  فوراً فرو نمی ریزند. علاوه بر این، در اصل می توان با برخی از ترفندهای سنتی ، خوردگی را کاهش داد. به عنوان مثال ، فولاد ضد زنگ،  زنگ نمی زند ، اگرچه از آهن تشکیل شده و مستعد اکسیداسیون است ، اما با هیدروکسید قرمز پوشانده نمی شود .  روش دیگری برای نگهداری فلز  وجود دارد و این استفاده از یک پوشش فعال تر است.

با وجود مطالعه واضح و آشکار پدیده خوردگی ، علیرغم روشهای همه کاره حفاظت مورد استفاده ، خوردگی تا به امروز یک خطر خاص است.  بنابراین ، حتی آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی نیز تنها در برخی شرایط قابل پیش بینی که در اصل برای کار آنها در نظر گرفته شده ، مقاوم هستند. به عنوان مثال ، فولادهای ضد زنگ کلرید را تحمل نمی کنند و تحت تأثیر آنها قرار می گیرند.

نظر خود را بنویسید

avatar