جلوگیری از ترک خوردن بتن

جلوگیری از ترک خوردن بتن

ترک خوردن بتن

مشکل مشترکی که بیشتر پیمانکاران بتن با آن روبرو هستند ، ترک خوردگی کنترل نشده و تصادفی بتن است.پس از ایجاد ترک در بتن ، آنها به مجرایی برای نفوذ رطوبت در سازه بتن تبدیل می شوند.این پدیده ناخوشایند به دلایل مختلفی رخ می دهد.در این مقاله ، ما دلیل ایجاد ترک در بتن و چگونگی جلوگیری و کنترل ترک های تصادفی بتن را بررسی خواهیم کرد.این مقاله توسط شرکت آژینه سپاهان ، سازنده دستگاه مخلوط کن بتن و دستگاه بلوک زنی ارائه شده است.

علت ترک خوردن بتن

بتن خیلی سخت است ، ولی باز هم ترک میخورد.نقص در سازه های بتنی می تواند به دلایل مختلف و در حین ساخت و یا بعد از آن ایجاد شود.ترک خوردگی در بتن چه بخواهید و چه نخواهید ایجاد میشود.به عبارتی دیگر هر کاری که کنید باز هم بتن ترک می خورد.

البته ما همچنین مشتریان بی شماری داریم که هرگز بتن را درمان نکرده و هرگز ترک را تجربه نکرده اند.حقیقت این است که ممکن است آنها ترک های دیداری را تجربه نکرده باشند ، اما احتمال زیادی وجود دارد که ترک های ریز ایجاد شده باشد ، اگرچه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.توجه به اندازه ، شکل ها و مکان های ترک می تواند در تعیین علل اولیه آنها موثر باشد.

به دلایل مختلف ممکن است ترک های بتنی در ساخت و سازهای بتنی ایجاد شود.برای از بین بردن علت و انتخاب روش ترمیم صحیح ، درک عواملی که در دلایل ترک خوردگی تأثیرگذار هستند مهم است.

نکته کلیدی که باید در رابطه با ترک خوردن درک شود این است که آب درصد مشخصی از مخلوط بتن است.هر ماده ای که حاوی آب باشد با خشک شدن و تبخیر آب ، منقبض می شود.بتن تفاوتی ندارد.این جمع شدن باعث چندین مسئله می شود.دو مورد اصلی ترک خوردگی و پیچ خوردگی است.در این مقاله ، ما فقط بر روی ترک خوردگی تمرکز خواهیم کرد.با شروع جمع شدگی ، جاهای ضعیف بتن ترک می خورد.

علت ترک خوردن بتنبا به حداقل رساندن آب و عمل آوری مناسب بتن میتوان این ترک ها را کاهش داد.بتن برای رسیدن به حداکثر مقاومت به آب زیادی احتیاج ندارد.اما معمولا به بتن های مورد استفاده در کارهای مسکونی آب زیادی در محل کار اضافه می کنند.این آب برای سهولت نصب بتن اضافه می شود.این آب اضافی مقاومت بتن را نیز بسیار کاهش می دهد.

ترک خوردگی بتن هم چنین به دلیل بارهای ایجاد شده روی بتن ایجاد می شود.ترک خوردگی با بار اعمال شده زمانی اتفاق می افتد که مثلا کامیون سنگین از یک پیاده رو عبور می کند که فقط برای تردد وسایل نقلیه سبک و عابر پیاده طراحی شده است.برای جلوگیری از ترک خوردگی فشار ، اطمینان حاصل کنید بتن به اندازه کافی ضخیم است تا در برابر نوع استفاده ای که از آن می شود ، مقاومت کند.

ترک هم چنین به دلیل نشست بتن و تغییر در درجه حرارت بتن ، واکنش های شیمیایی و خشک شدن سریع بتن ایجاد میشود.خشک شدن سریع بتن احتمال ترک خوردگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

اگر پیمانکار تزئینی بتن هستید ، همیشه بخاطر داشته باشید که برای ایجاد ترک کار اشتباهی نکرده اید.آنها بخشی طبیعی از پخت و سخت شدن بتن هستند.گزینه های بسیار خوبی برای تعمیر وجود دارد تا ترک ها بدتر نشوند ، اما هیچ روش خوبی برای از بین بردن آنها وجود ندارد.

ترک در بتنترمیم ترک بتن

هنگامی که علت و اهمیت ترک خوردگی را درک کردید ، باید روش یا روش های ترمیم مناسب را اعمال کنید.همه ترک های بتن به اندازه کافی جدی نیستند که نیاز به ترمیم داشته باشند.اگر ترک ها با گذشت زمان بیشتر شوند ، خطری ایجاد کنند ، کثیفی جمع کنند یا ناخوشایند باشند ، ترک های ناشی از سطح باید ترمیم شوند.هنگامی که علت و اهمیت ترک خوردگی را درک کردید ، باید روش یا روش های ترمیم مناسب را اعمال کنید.از جمله روش های ترمیم بتن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تزریق رزین اپوکسی
  • دوختن یا بخیه زدن
  • ترمیم با افزودن میلگرد
  • تزریق گروت

نظر خود را بنویسید

avatar