کاربرد پلی استایرن در پزشکی

کاربرد پلی استایرن در پزشکی

مراقبت های بهداشتی مدرن بدون استفاده از مواد پلاستیکی امکان پذیر نیست.به طور سنتی ، از فلزات ، شیشه و سرامیک ها در صنعت پزشکی استفاده می شد.با این حال ، پلیمرها برای این برنامه ها مناسب ترند ، زیرا وزن کمتر ، سازگاری زیستی بهتر و هزینه کمتری دارند.مواد پلاستیکی مورد استفاده در کاربردهای پزشکی شامل پلی وینیل کلراید (PVC) ، پلی پروپیلن (PP) ، پلی اتیلن (PE) ، پلی استایرن (PS) و همچنین نایلون ، پلی اتیلن ترفتالات (PET) ، پلی آیمید (PA) ، پلی کربنات (PC) ، اکریلونیتریل بوتادین (ABS) ، پلی اتر اترکتون (PEEK) و پلی اورتان است.پرکاربردترین ماده پلاستیکی در کاربردهای پزشکی PVC و به دنبال آن PE ، PP ، PS و PET است.

کاربرد پلیمر در پزشکی

پلی استایرن (PS)

پلی استایرن (PS) با کاربرد عمومی شفاف ، سخت و شکننده است.پلی استایرن به طور طبیعی شفاف است ، اما می توان آن را با مواد رنگی رنگ آمیزی کرد.از پلی استایرن در طیف وسیعی از برنامه ها استفاده می شود.به ویژه برای بسته بندی های تجاری بسیار مفید است.برای ساخت اقلام پزشکی مانند سینی های کشت بافت ، لوله های آزمایش ، پتری دیش ، اجزای تشخیصی و محفظه کیت های آزمایش از پلی استایرن استفاده می شود.

در میان انواع مختلف پلی استایرن ، پلی استایرن منبسط شده (EPS) و پلی استایرن اکسترود شده (XPS) وجود دارد.EPS که با نام یونولیت اصفهان نیز شناخته می شود ، شامل معروف ترین و متداول ترین انواع پلی استایرن است.XPS یک فوم با چگالی بالاتر است که معمولاً در کاربردهایی مانند مدلهای ساختمان معماری استفاده می شود.

پلی استایرن (PS)

بسته بندی داروها

داروها به مواد بسته بندی با الزامات و استانداردهای بالا نیاز دارند.از پلی استایرن انبساطی ، به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد آن مثل وزن سبک ، قیمت ارزان ، قابیلت انعطاف پذیری ، خاصیت عایق بندی و مقاومت آن در برابر کپک ، میتوان در زمینه های مختلف بخصوص برای بسته بندی مواد غذایی ، پزشکی و دارویی استفاده کرد.

این ماده منجمد – ماده ای غیر سمی ، با عایق بندی و خواص مکانیکی استثنایی است و از حفظ دارو در شرایط مناسب (دما ، رطوبت) و همچنین حمل و نقل ایمن آن اطمینان حاصل می کند.

جعبه دارویی EPS بهترین ظرف برای انواع اقلام ظریف و داروها است.جعبه های پزشکی EPS از محتویات در برابر تغییرات ناگهانی دما محافظت می کنند.

از جعبه Eps برای حمل واکسن ، داروهای حساس و مواد شیمیایی برای جلوگیری در آسیب و حفظ درجه حرارت صحیح و غیره استفاده می شود.

پلی استایرن انبساطی

خصوصیات EPS

  • وزن سبک:EPS پلی استایرن (پلاستوفوم اصفهان ، یونولیت ) ، از ۹۸٪ هوا ساخته شده و آن را به یکی از سبک ترین مواد بسته بندی تبدیل کرده است.این مقدار بسیار کمی به وزن بسته بندی اضافه می کند ، بنابراین هزینه های حمل و نقل و انتشار سوخت به حداقل می رسد.
  • عایق بندی:خاصیت عایق حرارتی EPS به تازه نگه داشتن غذا و دارو کمک می کند.EPS بسته به نوع کاربرد به عنوان عایقی عمل می کند که محصولات را سرد یا گرم نگه می دارد.
  • بهداشتی و ایمن: EPS غیر سمی و از نظر شیمیایی بی اثر است. قارچ ها و باکتری ها نمی توانند روی آن رشد کنند.
  • ساخت EPS یک فرآیند با آلودگی کم است.
  • اثر کربن EPS از بسیاری دیگر از مواد بسته بندی که امروزه استفاده می شود کمتر است.

نظر خود را بنویسید

avatar