۹ عادت خوبی که زندگی شما را برای همیشه عوض می کند

۹ عادت خوبی که زندگی شما را برای همیشه عوض می کند

ابراهیم صادقیان مدرس دوره های اهمالکاری در مورد ۱۲ نوع عادت صحبت می کند که زندگی ما را برای همیشه عوض می کند. یک زمانی این سئوال برای من پیش آمده بود که حالا که عادت سازی را یاد گرفتم چه عادت هایی را به زندگی اضافه کنم.

۱.لیست کارهای عصرانه

همه ی ما می دونیم که اگر لیست کارهایمان را بنویسیم و برنامه ریزی کنیم زندگیمون منظم تر میشه. ولی واقعا چه موقعی برای نوشتن لیست کارها موثره.می تونیم لیست را  اول صبح بنویسیم. می تونیم شب بنویسیم. می تونیم آخرین روز هفته بنویسیم.فکر می کنین بهترین موقع کی هست؟

بهترین موقع دقیقا قبل از خواب هست.هر شب قبل از خواب به این فکر کنید که روز بعد می خواهید  چی کار کنید.

چرا عصر زمانه بهتریه؟

برای اینکه اگر می خواهین صبح اول صبح این کار رو بکنید باید سرعت کار کردنتون رو کم کنید  و شروع کنید به فکر کردن که چی کار می خواهید بکنید. ولی اگر شب قبلش این کار رو انجام داده باشید خیلی سریع روزتون رو با کار عمیق شروع می کنید. کار عمیق اول صبح باعث شادی مغز میشه و باعث میشه در کل روز انگیزه برای کار بیشتر داشته باشین. در ضمن در روز لیست کارها را نوشتن و برنامه ریزی کردن خودش می تونه باعث اهمالکاری بشه.

فلج تصمیم گیری

با اینکه نوشتن لیست صبح گاهی خیلی خوبه ولی لیست موقع عصر قبل از اینکه بخوابین باعث میشه صبح با انگیزه برای انجام کارهاتون بلند شین. به جای اینکه صبح موقع بیدار شدن بخواین به این فکر بکنید که چه کاری می خواهید بکنید. چون تصمیم گیری اینکه چی کار می خواهید بکنید می تونه باعث بشه چند ساعت بعد از بیداریتون تو تختتون قلط بزنید و به این فکر کنید که با چه کاری روزتون رو شروع کنید.

وقتی که عصر ها برنامه ریزی می کنید احساس منظم بودن بیشتری می کنید. پس هر شب قبل از خواب ۱۰  ۱۵ دقیقه وقت بگذارید برای برنامه ریزی روز بعد.

۲. قانون یک دقیقه ای

شما در طی روز کارهای خیلی کوچک برای انجام دادن دارید. و همچنین پروژه های خیلی بزرگ. اگر بخواهین برای همش برنامه ریزی کنید کلی کلافه میشید.کارهایی کوچیکی مثل مرتب جواب دادن یک سری از تماس های تلفنی. یک راه خوب استفاده از تکنیک یک دقیقه ای هست.

اگر یک کاری کمتر از ۱ دقیقه زمان می بره. همین الان انجامش بده. خیلی از کارهایی که دائم به عقب می اندازین و اعصابتون رو خورد کرده کمتر از یک دقیقه زمان می بره. پس اگه یک کاری بیشتر از ۶۰ ثانیه طول می کشه اونوقت اون کار رو به لیست کارهاتون اضافه کنید.

۳.گوش کردن به موسیقی های الهام بخش

موسیقی یک ابزار قدرتمنده که می تونه شما را شاد افسرده یا غمگین کنه. موسیقی های الهم بخش جدید گوش کنید. موسیقی هایی که بهتون انرژی بده. یک پلی لیست مخصوص  اول صبح درست کنید و صبح ها با موسیقی خوب به خودتون انگیزه  بدید.

یک موسیقی خوب می تونه باعث افزایش اعتماد به نفس شما بشه و مداوم گوش کردن به موسیقی های خوب جدید در دراز مدت می تونه زندگی شما را خیلی عوض کنه.

۴.تختخوابت را مرتب کن

روزتون رو با یک موفقیت شروع کنید. به طور مثال مرتب کردن تختتون یا مرتب کردن میز کارتون. وقتی که صبح را با یکی از کارهایی که می خواستید انجام بدید شروع می کنید. انگیزه پیدا می کنید برای انجام کارهای مهم بیشتری که باید انجام بدید.

۵. انتظارات خودتون رو ریست کنید

انتظارت بیش از حد  ما را از زندگی می ترسونن. انتظارات هیچ کسی مثل انتظارات خودمون ما را داغون نمی کنه. معمولا انتظارات ما خیلی غیر واقع گرایانه هست. فرض کنید یک کاری را تازه شروع کردید. انتظار دارین همون روز اول بزنید بترکونید. ولی مثل همه چند هفته ی اول اشتباهات زیادی می کنید. به انتظارات غیر واقع گرایانه خودتون نمی رسید پس خودتون رو تحقیر می کنید. توانمندی های خودتون رو زیر سئوال می برید. و این باعث میشه که کلا نا امید بشید.

قبل از اینکه یک چالش جدید را شروع کنید انتظارات خودتون رو یک چکی بکنید. چند دقیقه روی واقعیت تمرکز کنید. به خودتون یاد آوری کنید که اول هر کاری ممکنه اشتباهات زیادی وجود داشته باشه. انتظار شکست خوردن را داشته باشین و وقتی که شکست می خورید با خودتون بد صحبت نکنید. باعث بهتر شدن شما نمی شه.فقط به خودتون یادآوری بکنید که هنوز در حال یادگیری هستید. روی رشد و پیشرفت خودتون تمرکز کنید.

۶.دوش آب سرد

اول صبح آیا دوش آب سرد می گیرید یا دوش آب گرم؟معمولا خیلی ها دوش آب گرم می گیرن. دوش آب گرم باعث میشه که در یک جای امن و راحت اول صبح قرار بگیریم. ولی همین باعث میشه که نخواهیم روز پر کاری رو شروع بکنیم و بخواهیم برگردیم به تختمون. یک دوش آب گرم انگیزه را از بین می بره.

به جای دوش آب گرم گرفتن دوش آب سرد بگیرید. نه اونقدر سرد که یخ بزنید. نه . ولی از محدوده ی راحتی خودتون راحت بشید. ولی یک دوش آب سرد اول صبح باعث میشه یک روز پر کار رو شروع کنید. دوش آب سرد باعث میشه که اول صبح سر حال بشیم. دوش آب سرد باعث میشه انضباط شخصی ما هم افزایش پیدا کنه.

۷.مهمترین کارها

هر روز صبح  سه تا از مهمترین کارهاتون  رو از لیست کارهایی که باید انجام بدین بردارین. تا سه تا از مهمترین کارهاتون را در روز انجام ندادید روز شما تموم نشده.

حالا از کجا بدونیم کدوم کارها از بقیه اهمیت بیشتری دارن. کارهایی مهم هستند که بیشترین اثر را روی زندگی ما می گذارند.کارهایی که باعث حسه رضایت ما در اون روز می شوند. شبی که بدونی کارهای مهمت را انجام دادی شب راحت با آسودگی خاطر می خوابی. پس اول صبح یک دقیقه سه تا از مهمترین کارهاتون رو انتخاب کنید. هر چه زودتر این سه کار را تموم کنید.

۸.از محدوده ی راحتی خارج بشین

معمولا ما همیشه دوست داریم تو محدوده ی راحتی خودمون بمونیم. چون اونجاست که می دونیم داریم چی کار می کنیم. می دونیم تو چه کارهایی موفقیم. ولی اونجاست که رشد متوقف میشه. پس اگه می خواید رشد کنید هر روز یک کاری انجام بدید که می دونید یکم توش ضعیفید. خودتون از عمد از محدوده ی راحتی خودتون خارج بشید. خیلی از کارهای مهم زندگیتون دارای یک سری بخش هایی هستند که باعث میشه بترسید یا اصلا از انجام اون کارها لذت نبرید. ولی وقتی شروع می کنید به حرکت و انجام دادن اون کارهای بی مزه یا ترسناک کم کم شجاعت شما افزایش پیدا می کنه و کارها براتون جالب میشه.

۹. جعبه ی خوبی ها

هر وقت یک اتفاق خوبی برای شما می افته. روی یک تیکه کاغذ اون اتفاق خوب را بنویسید و بندازید توی یک جعبه. این جعبه ، جعبه ی حال خوب شماست.داخلش همه ی اتفاق های خوبی هستن که برای شما تا حالا افتادن.تمام دست آورد های بزرگ و کوچک را داخل این جعبه بندازید. هر وقت که حالتون بد میشه این جعبه را باز کنید و چیزهایی که نوشتید را مطالعه کنید تا حالتون خوب بشه. برای اینکه مغز ما بیشتر طراحی شده برای اینکه بد بین باشه. چون وظیفش حفظ بقاست. پس بعضی وقتها نیاز داریم که خوش بینی را در خودمون افزایش بدیم.

نظر خود را بنویسید

avatar