ژنراتور چگونه برق تولید می کند ؟

ژنراتور چگونه برق تولید می کند ؟

ژنراتور الکتریکی که دینام نیز نامیده می شود ، هر دستگاهی است که انرژی مکانیکی را برای انتقال و توزیع روی خطوط برق به مشتریان داخلی، تجاری و صنعتی تبدیل به برق می کند. ژنراتورها همچنین نیروی الکتریکی مورد نیاز خودروها، هواپیماها، کشتی ها و قطارها را تولید می کنند. دیزل ژنراتورها دستگاه های کاربردی و مفیدی هستند که در هنگام قطع برق، برق مورد نیاز شما را تأمین می کنند و از تداوم فعالیت های روزمره یا اختلال در عملیات کسب و کار جلوگیری می کنند. ژنراتورها در ساختار های مختلف الکتریکی و فیزیکی برای کاربرد های مختلف موجود هستند. شما می توانید لوازمی مثل موتور برق و تابلو توزیع برق را از فروشگاه برق صنعتی اصفهان تهیه کنید. اگر می خواهید بدانید ژنراتور چگونه برق تولید می کند با این مقاله همراه باشید.

ژنراتور چگونه برق تولید می کند

تاریخچه ژنراتور

ژنراتور های الکتریکی در انواع مختلفی موجود هستند. عمده تولید برق جهان توسط ژنراتور هایی انجام می شود که بر پایه کشف مایکل فارادی کار می کنند. مایکل فارادی در سال ۱۸۳۱ میلادی کشف کرد که حرکت یک آهن ربا داخل در داخل سیم پیچ باعث ایجاد جریان در آن سیم می شود. بنا بر این او اولین ژنراتور برق به نام دیسک فارادی را ساخت. این ژنراتور بر اساس رابطه بین مغناطیس و الکتریسیته عمل می کند و با مکانیسمی که ذکر شد موجب تولید برق می شود. این کشف مایکل فارادی و دیسکی که ساخت منجر به طراحی و اختراع ژنراتور های الکترومغناطیسی شد که امروزه از آن ها استفاده می کنیم.

ژنراتور چگونه برق تولید می کند

مکانیسم موتور ژنراتور یا موتور برق

موتور ژنراتور ترکیبی از یک ژنراتور الکتریکی و یک موتور (حرکت دهنده اصلی) است که در کنار هم قرار گرفته و یک قطعه واحد را تشکیل می دهند. این ترکیب را مجموعه موتور-ژنراتور می نامند. در بسیاری از زمینه ها، این سیستم یک موتور واحد تلقی می شود و واحد ترکیبی به سادگی ژنراتور نامیده می شود. موتور ژنراتور ممکن است یک موتور جدا، یک قسمت از سیستمی بزرگ تر و یا قسمتی از وسیله نقلیه باشد. یا به اندازه ای کوچک باشد که بتوانید آن را حمل کنید.

ژنراتور چگونه برق تولید می کند

اجزاء تشکیل دهنده موتور برق یا دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها برای تولید برق در زمان قطعی برق یا مکانی که به برق دسترسی ندارد، مورد استفاده قرار می گیرند. برای تولید برق در موتورهای ژنراتور علاوه بر موتور و ژنراتور، به طور کلی شامل منبع سوخت، تنظیم کننده دور ثابت موتور و تنظیم کننده ولتاژ ژنراتور، سیستم های خنک کننده و واحد خروجی و سیستم روغن کاری می باشند. واحدهای بزرگتر از حدود ۱ کیلو وات اغلب دارای باتری و موتور استارت برقی هستند. واحدهای بسیار بزرگ ممکن است با هوای فشرده یا در موتور استارت هواگردان شروع به کار کنند یا مستقیماً به سیلندرهای موتور وارد شوند تا چرخش موتور را آغاز کنند. واحدهای تولید برق در حالت آماده به کار اغلب شامل یک سیستم راه اندازی خودکار و یک کلید انتقال برای قطع بار از منبع تغذیه برق هنگام قطع برق و اتصال آن به ژنراتور است.

ژنراتور چگونه برق تولید می کند

البته برخی از دیزل ژنراتو ها هستند که با انرژی که از گاز دریافت می کنند برق تولید می کنند. سوخت این موتور های الکتریکی تولید برق، گاز است که به کمتر شدن آلودگی کمک می کنند.

نظر خود را بنویسید

avatar