ویژگی اسباب بازی های مناسب برای کودکان

ویژگی اسباب بازی های مناسب برای کودکان

اسباب بازی ها ابزاری هستند که کودکان باید اجازه دهند تخیلات خود را به پرواز درآورند، از آن لذت ببرند، با دوستان خود ارتباط برقرار کنند، یاد بگیرند و خیلی چیزهای دیگر. بازی نه تنها سرگرمی مورد علاقه کودکان است، بلکه یک فعالیت ضروری برای یادگیری آنها است. اما ویژگی ها و عناصری که به اسباب بازی اجازه می دهد عملکرد اصلی خود را انجام دهد چیست؟ در زیر به ۵ ویژگی بازی ها و اسباب بازی های بی نقص اشاره کرده ایم که به کودکان اجازه می دهد با توجه به سن خود توانایی های خود را توسعه دهند، حواس خود را تحریک کرده و ظرفیت یادگیری آن ها را تقویت کنند. پس در این مقاله همراه ما باشید تا به این موضوع بیشتر بپردازیم.

۱- با سن سازگار است

اسباب بازی هایی که کودکان دریافت می کنند باید متناسب با سن آن ها باشد. دادن اسباب بازی ای که برای سنین بالاتر یا پایین طراحی شده باشد، نتیجه ای ندارد، زیرا عملکرد خود را برای تحریک توانایی های کودک بر اساس سن انجام نمی دهد. وقتی اسباب بازی برای سنین پایین تر از کودک طراحی شود، نمی تواند کنجکاوی آن ها را برانگیزد و اگر برای سنین بالاتر طراحی شده باشد، با درک نکردن آن یا دانستن نحوه دستکاری آن، علاقه آن ها را برانگیخته نمی کند، اما ناامیدی آن ها را برانگیخته می کند. همچنین باید در نظر داشت که طراحی ارگونومیک آن باید با سطح روانی – حرکتی کودک تطبیق داده شود.

۲- هدف بازی خاص

هر اسباب بازی باید دارای هدفی باشد، هدفی که کودک بتواند استراتژی لازم را برای دستیابی به آن تدوین کند. به لطف این توسعه استراتژیک، کودکان یاد می گیرند خود مختارتر بوده و از دستیابی به هدف پیشنهادی لذت ببرند.

۳- تحریک حواس

به منظور تحریک ۵ حس فیزیولوژیکی و چهار حس دیگر که عبارتند از دما، حس جهت گیری، حس تعادل و حرکات حسی (درک حرکت از طریق اندام های حسی، اسباب بازی ها می توانند عملکرد چند حسی ایجاد کنند. اسباب بازی های چند حسی، به عنوان مثال، یک روروئک مخصوص بچه ها یا مجموعه ای از اسکیت ها، حواس های بینایی، شنوایی، دما، تعادل، حس جهت گیری و حرکت شناسی را به کار می اندازند.

۴- کیفیت و ایمنی

اسباب بازی های ایمن اسباب بازی هایی هستند که تحت ارزیابی و کنترل های ایمنی قرار گرفته اند. مطابق با دستورالعمل ایمنی اسباب بازی ها، که تأیید می کند که محصول و مواد تشکیل دهنده آن بیمه هستند. واقعیت این است که اسباب بازی ها علاوه بر اینکه نشان می دهند در برابر استفاده و گذشت زمان مقاوم هستند، باید از مواد با کیفیت نیز ساخته شوند، نباید قطعاتی را جدا کرده یا برای کودکان زیر ۳ سال خطرناک باشد.

۵- ارتقاء روابط اجتماعی و فعالیت بدنی

بعد اجتماعی اسباب بازی، چه به اشتراک گذاری آن با دوستان در پارک، چه در مدرسه و چه با والدین، ​​مزایای زیادی برای کودکان به همراه دارد. این نوع اسباب بازی که بازی های گروهی را تشویق می کند و از فعالیت بدنی جلوگیری می کند، از بی تحرکی جلوگیری می کند.

ویژگی اسباب بازی های مناسب برای کودکان

مناسب ترین سن بازی ها یا اسباب بازی ها کدامند؟

  • ۰-۱ سال: اسباب بازی هایی که برای این سن انتخاب می شوند بسیار حسی هستند: جغجغه، موبایل های رنگ روشن، داستان های پارچه ای با نقاشی های ساده و جذاب، ساخت قطعات بزرگ و… .
  • ۱-۲ سال: در این سن کودکان شروع به برداشتن اولین قدم ها و گفتن اولین کلمات خود می کنند، آنها از استقلال بیشتری برخوردارند، به همین دلیل مناسب ترین اسباب بازی ها عبارتند از: بلوک های ساختمانی، پازل های تودرتو و ساده، سواری، مقوا که به راحتی دستکاری می شود.
  • ۲-۳ سال: در این مرحله آنها از قبل خود مختارتر هستند، احساس استقلال بیشتری می کنند، شخصیت خود را شکل می دهند، زبان بیشتر پیشرفت می کند، شروع به تفکر نمادین می کند … اما ما باید بازی های حسی را در نظر بگیریم تا به آنها اجازه کشف دهیم. به همین دلیل اسباب بازی هایی که با این مرحله سازگار شده اند، عناصر چوبی مانند اعداد تودرتو، حروف یا اشکال هندسی، پازل های ۳ تا ۵ قطعه، داستان هایی هستند که می توانند در آنها ورق بزنند، مرتب سازی بازی ها، آلات موسیقی و… است.

اسباب بازی فروشی در بوشهر

اسباب بازی بوشهر یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع اسباب بازی در تمام سنین، از کودکان زیر ۱ سال تا به بالاست‌. این فروشگاه دارای اجناس عالی با متریال بینظیر و باکیفیت است که مطمئنا خرید از آن برای شما حس رضایت را به دنبال دارد. اسباب بازی فروشی در بوشهر انواع بازی های فکری، اسباب بازی های فلزی، پلاستیکی، موزیکال، کنترلی، اسباب بازی های ساختنی، انواع عروسک، انواع دوچرخه، اسکیت، اسکوتر، ماشین و موتور شارژی و… را ارائه می دهد، و همواره بصورت حضوری و آنلاین آماده خدمت به شما عزیزان است.

نظر خود را بنویسید

avatar