انواع قلم و کاربرد های آن

انواع قلم و کاربرد های آن

انواع قلم و کاربرد های آن چیست؟

مقدمه

قلم که یکی از مهم ترین وسایل ارتباطی برای بشر از ابتدا تا به حال حاضر است وسیله ای برای نوشتن است که میتواند به وسیله ی مرکب یا  سیال بنویسد.  در تمامی تاریخ انسان ها از قلم برای کسب و کار و ثبت اندیشه و وقایعی که برای آن ها اتفاق می افتد استفاده کرده اند. در حال حاضر ماشین تحریر عمدتا در مکاتبات اداری و  جانشین قلم شده است ولی هنوز هم میتوان در مکاتبات رسمی از قلم استفاده کرد . همه قلمها اسبابی دارند که روان شدن مرکب را به بصورتی مهار شده بر روی کاغذ یا مواد دیگر تأمین می کند. در قدیم قلم ها را داخل مرکبی یا در داخل دوات میزدند تا بتوانند بنویسند ولی امروزه قلم ها مخزنی برای نگه داری جوهر دارند . شما میتوانید با خواندن این مقاله مطالب زیادی را درباره قلم و انواع آن بدانید.

انواع قلم و کاربرد های آن

انواع قلم و کاربرد های آن

تاریخ به وجود آمدن قلم

از نخستین چیز هایی که انسان ها به احتمال زیاد از آن برای نوشتن استفاده میکردند قلمو و قطعات تیز و استخوان بوده است . در حدود ۳۰۰ ق.م   مصریان و یونانیان از نی گیاه کالاموس قلم تهیه می کردند، اینگونه که قمرک را در نی می ریختند و برای نوشتن آن را فشار می دادند.  حدود ۵۰۰ ق . م متوجه این نکته شدند که نوک تیز شده پر درشت غاز، بهترین وسیله برای نوشتن باشد. سر قلم فلزی که دیرتر میتواند کند شوند بعده ها به آن اضافه شد. پر های سر قلم دار تا اوایل دهه ۱۹ م رواج داشتند. از اواسط قرن ۱۷ ام این قلم ها را با فلز ساختند و بعضی اوقات آن ها را از جواهرات و سنگ های قیمتی میساختند. بعد از آن قلم های را ساختند که میتوانستند مرکب را در خود نگه دارند. سر قلم های که قابلیت آن را داشتند برداشته شوند در قرن ۱۸ ساخته شد و از قرن ۱۹ قلم هایی ساختند که از آلیاژ رودیوم و اوسمیوم و ایردیدیم ساخته شده بودند که بسیار سخت بودند .

انواع قلم و کاربرد های آن

انواع قلم و کاربرد های آن

انواع قلم ها

سه نوع اصلی قلم عبارت است از: قلم خود نویس ، خودکار ساچمه ای و خودکار نمدی

  1. قلم خود نویس

هر قلمی که بتواند یک مخزن همراه خود داشته باشد قلم خود نویس نام دارد ولی معمولا به خودکار هایی که سرشکافنده دارند  قلم خود نویس میگویند. در بیشتر این قلم ها به نوعی است که میتواند آن را تعویض کرد زیرا به صورتی است که در ذخیره ی مرکب هستند یا در فشنگ پلاستیکی . در همه قلمهای خودنویس ، مجاری ظریف سر قلم را به مخزن مرکب مرتبط می سازند. به این صورت است که از این مجاری هوا وارد مخزن میشود و  در بالای مخزن میرود و می ایستد. این گونه است که این اتفاق باعث میشود که قلم جاری شود. در قسمت عقب قلم جسمی سخت وجود دارد که در زبان فارسی به آن زغال میگویند . وظیفه ی آن این است که جوهر یا مرکب در شکافهایش می ماند و به یکباره نمیریزد .تا زمانی که این ها باقی بماند قلم مینویسد در صورتی که تمام بشود نوشتن قلم نیز پایان میابد و پس از آن هوا وارد مخزن میشود و دوباره مرکب وارد زغال میشود . اغلب این قلم ها یک سر پوشی دارند که در هنگامی که دیگر با آن کاری نداریم بتوانیم سر آن را بپوشانیم . این کلاهک میتواند مانع بخار شدن قلم شود و همچنین از خراب شدن  آن نیز جلوگیری میکند. نوشت افزار مایسا ارائه دهنده ی خدمات خود به صورت لوازم التحریر آنلاین شیراز است .

انواع قلم و کاربرد های آن

  1. خودکار ساچمه ای

این نوع قلم توانسته است در سال های اخیر به حد زیادی جای قلم خود نویس را بگیرد به این دلیل است که به طور مکرر نیازی نیست که این قلم را پر کنیم . در سر آن گلوله یا ساچمه ای  در زیر مجرایی متصل به مخزن مرکب ، در حفره ای قرار گرفته و کمتر از نیمی از آن بیرون از حفره است ، روش آن این گونه است که مرکب ساچمه را تر میکند و در هنگامی که ما مینویسیم این ساچمه میگردد و میتواند مرکب را بر روی کاغذ انتقال دهد. این ساچمه را از یک ماده ی سخت به نام کربور تنگستن و یا فلز آن را از یاوت میسازند. مرکب خودکار قوام شربتی دارد که ( توپی ) در مخزن سر باز مرکب روی آن قرار گرفته و با فشار هوا به تدریج پایینتر می رود و همیشه مانع ریختن مرکب می شود در بعضی از این خودکار ها مرکب را میتوانند از این هم غلیط تر بسازند و توپی هم نگذارند . و هر وقت که خودکار تمام شد میتوانند مخزن اصلی خودکار را عوض کنند.

انواع قلم و کاربرد های آن

  1. خودکار نمدی

از این قلم ها میتوانند برای نوشتن بر روی شیشه یا بر روی پلاستیک یا فلز و کاغذ استفاده کنند . مرکب یا سیال دیگر از فشنگ یا از فتیله آغشته به مرکبی به نوک متخلخل قلم می آید نوک آن ها از نمد یا پلاستیک ساخته شده اند و بسیار انعطاف پذیر هستند . خطی که که با این ها نوشته میشود، از دیگر قلم ها پهن تر هستند. مرکب آن ها بسیار رنگارنگو بسیار پر رنگ هستند و همچنین به سرعت خشک میشوند. نوشت افزار مایسا ارائه دهنده ی دیگر خدمات نظیر خرید  لوازم التحریر اینترنتی شیراز نیز است .

نظر خود را بنویسید

avatar