کلید فشار قوی یا سکسیونر چیست؟

کلید فشار قوی یا سکسیونر چیست؟

مطمئناً همه این دستگاه کوچک را شنیده یا دیده اند، اما آیا می دانید کلید فشار قوی برای چیست؟ قطع کننده مدار یا سکسیونر یک دستگاه الکترومکانیکی است که از یک تاسیسات الکتریکی در برابر آسیب های احتمالی ناشی از اضافه بارهای الکتریکی و اتصال کوتاه محافظت می کند. اصولاً مدار شکن جریان الکتریکی را نظارت و کنترل می کند و در صورت پیک هایی که بیش از حد کافی در نظر گرفته می شود، بلافاصله گردش آن را قطع می کند. هنگامی که یک موج برق رخ می دهد، کلید قطع می شود و تمام برق مداری که به آن متصل است قطع می شود.  کلید فشار قوی یک وسیله ایمنی است که می تواند از حوادثی مانند تخریب وسایل الکترونیکی و حتی آتش سوزی جلوگیری کند. انواع مختلفی از قطع کننده های مدار وجود دارد، از دستگاه های کوچک مناسب برای مصارف خانگی گرفته تا دستگاه های بزرگ که از تاسیسات الکتریکی مدارهای ولتاژ بالا محافظت می کنند  مانند آن هایی که برق شهرهای بزرگ را تامین می کنند.

در این جا انواع قطع کننده مدار یا کلید فشار قوی موجود در بازار وجود دارد:

قطع کننده های مدار ولتاژ بالا: برای توان های بزرگ نشان داده شده است که به مقادیر ۱۰۰ آمپر می رسد.

قطع کننده های مدار مغناطیسی: برای محافظت از تجهیزات در برابر ناهنجاری هایی مانند اضافه بار، اتصال کوتاه و سایر نقص ها استفاده می شود، به ویژه برای مواردی که نگرانی برای محافظت از تجهیزات با دقت زیاد وجود دارد، استفاده می شود.

قطع کننده های مدار حرارتی: عملکرد آن ها باعث قطع شدن مدار الکتریکی در صورت افزایش دما می شود. این دستگاه ها برای جلوگیری از آتش سوزی، آسیب ناشی از نوسانات ولتاژ و سایر موقعیت های خطرناک الکتریکی استفاده می شوند.

قطع کننده مدار ترمو مغناطیسی: به طور گسترده در تاسیسات مسکونی و تجاری استفاده می شود، مدار شکن ترمو مغناطیسی در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت می کند.

کلیدهای مدار یک سیستم ایمنی در برابر اضافه بارهای الکتریکی یا اتصال کوتاه هستند که در صورت تجاوز از شدت جریان الکتریکی، وظیفه قطع جریان الکتریکی را دارند.

هنگامی که جریان اضافه ناشی از اضافه بار یا اتصال کوتاه رخ می دهد، قطع کننده مدار به طور خودکار خاموش می شود. هم چنین می توان آن را به صورت دستی برای کارهای تعمیر و نگهداری خاموش کرد.

بدون قطع کننده های مدار، با توجه به خطر احتمالی آتش سوزی، آسیب ناشی از مشکلات سیم کشی برق یا خرابی تجهیزات، برق می تواند غیرعملی شود.

مدار شکن یا کلید قطع کننده مدار چیست؟

مدار شکن یک وسیله حفاظت از گرما مغناطیسی است که در تابلوهای توزیع برق استفاده می شود. به آن مینی مدار شکن یا قطع کننده مدار DIN نیز می گویند زیرا با این نام ها به راحتی می توان آن را از انواع دیگر کلیدهای مدار متمایز کرد. عملکرد آن شبیه کلید چراغ است، با این تفاوت که با تشخیص دو نوع پدیده الکتریکی، به طور خودکار برق ورودی به ملک را قطع می کند. معمولاً این تصور وجود دارد که نگه داشتن کلید قطع کننده مدار در موقعیت روشن از خاموش شدن آن جلوگیری می کند. اما این درست نیست و اگر به درستی کار کند، فعال کردن آن به موقعیت سوئیچ بستگی ندارد.

کلید فشار قوی چه کاری انجام می دهد؟

کلید فشار قوی یا سکسیونر هوایی یا سکسیونر گازی و.. مدار و اجزای آن را در برابر جریان اتصال کوتاه و اضافه بار محافظت می کند. در نتیجه، برای تجهیزات متصل به مدار نیز همان نوع حفاظت را ارائه می دهد. با این حال، حفاظت از تجهیزات باید شامل سایر وسایل حفاظتی باشد که با توجه به ویژگی های تجهیزاتی که قرار است محافظت شوند، متفاوت است. کلیدهای مدار می توانند جریان بالای ۳۰ میلی آمپر را تحمل کنند، اما جریان نشتی نیستند.

مدارشکن چگونه در برابر اضافه بار محافظت می شود؟

مشابه توضیحاتی که در مورد کلید قطع کننده موتور دادیم، یک تیغه در داخل کلید برق وجود دارد که از دو فلز با ضریب انبساط متفاوت تشکیل شده است. هنگامی که اضافه بار اتفاق می افتد، این دو تیغه را که در اثر حرارت تغییر شکل داده اند، به روش های مختلف گرم می کند و تماس مکانیکی را باز می کند و مدار را خاموش می کند.

حفاظت کلید فشار قوی بر اساس الکترومغناطیس به شرح زیر است:

داخل مدارشکن یک سیم پیچ وجود دارد.

هنگامی که جریان اتصال کوتاه از آن عبور می کند، میدان مغناطیسی ایجاد می کند.

اگر این میدان مغناطیسی به اندازه کافی قوی باشد، یک ورقه فلزی که به درستی قرار گرفته است روی مدارشکن جذب می کند.

هنگام حرکت با جذب مغناطیس سیم پیچ، صفحه تماس را باز می کند و مدار را خاموش می کند و واضح است که چرا به این حفاظت مغناطیسی می گویند.

چگونه کلید فشار قوی مناسب را برای مدار خود انتخاب کنم؟

اساساً برای انتخاب کلید مدار ۳ ویژگی لازم است:

قطبیت: تک قطبی، دوقطبی یا سه قطبی؟ کدام را انتخاب کنیم؟  این کار نیاز به دو اطلاعات دارد که عبارتند از: استاندارد ورودی انرژی که صاحب امتیاز در ملک در دسترس قرار می دهد چیست؟ در میان گزینه های قابل اجرا، مداری که از مدارشکن تغذیه می کند به چند قطب نیاز دارد؟

کلیدهای مدار: تک قطبی و دوقطبی اشنایدر، خط EZ9F و سه قطبی WEG، خط MDW

عامل تقاضا: کلید مدار چند آمپر باید بتواند بدون آسیب دیدگی و اطمینان از حفاظت مدار کار کند؟ پس از تصمیم گیری در مورد این که مدار از چند قطب استفاده خواهد کرد، اندازه مدار نشان می دهد که چه مقدار جریان الکتریکی توسط مدار مصرف می شود. بر اساس این محاسبه، قطع کننده مدار با جریان الکتریکی نامی آن انتخاب می شود.

منحنی قطع: منحنی قطع شدن قطع کننده مدار یا سکسیونر نشان می دهد که قطع کننده مدار چه مدت باید قبل از خاموش شدن جریان اتصال کوتاه را تحمل کند. برای کسانی که با برق کار نمی کنند، این جنبه از کلید مدار ممکن است عجیب به نظر برسد، اما بدانید، منحنی بستگی به نوع دستگاهی دارد که مدار کلید مدار تغذیه می کند.  آیا دستگاه با مدارهای مقاومتی، القایی یا صنعتی کار می کند، ماشین های بزرگ و موتورهای الکتریکی را تغذیه می کند؟ این ها سوالاتی هستند که هنگام انتخاب منحنی قطع برق برای کلید مدار باید به آن ها پاسخ داده شود.

نظر خود را بنویسید

avatar