مزایای استفاده از لوله مویی

مزایای استفاده از لوله مویی

مقدمه

همانطور که می‌دانید با گرم‌تر شدن کره‌ی زمین استفاده از دستگاه‌های برودتی، بسیار مورد توجه بشریت قرار گرفته است. همچنین زندگی انسان‌ها بدون این سیستم‌ها سخت و طاقت فرسا می‌شود. این وسایل شامل یخچال فریزرها و کولرها می‌باشند. این وسایل از یکسری قطعات و اجزا تشکیل شده‌اند، که هر کدام در عملکرد آنها نقش اساسی را ایفا می‌کنند. یکی از این قطعات، لوله مویی یا لوله مویین است. اگر شما هم فقط با ظاهر این دستگاه سر و کار دارید و اطلاعات زیادی از قطعات آنها به خصوص لوله مویین ندارید، پس ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید تا درباره دلیل استفاده از لوله مویین و اهمیت استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

تعریف لوله مویی

تعریف دقیق و مشخصی از لوله مویی در دسترس نیست، اما می‌توان گفت به لوله‌ای که از رنگ مس و به جنس همان مس باشد، لوله مویین می‌گویند. این لوله به طول‌های ۱۰۰ و ۴۰۰ سانتیمتر و قطرهای ۲ و ۰.۸ میلیمتر در وسایل و دستگاه‌های برودتی کاربرد دارد. شکل ظاهری لوله مویی در هر وسیله متفاوت است. یعنی در یک وسیله برودتی ممکن است، صاف بوده و در دیگری بر حسب نیاز طول آن زیاد و در هم تنیده باشد.

با بررسی لوله مویی متوجه شدیم که ساختار آن به چگونه است، اما برای اینکه بدانیم در چه تجهیزاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است ادامه مطلب را دنبال کنید.

لوله مویی

استفاده از لوله مویی در یخچال

در تمام یخچال‌ها از گاز استفاده می‌شود، این گازها از فشار بسیار زیادی برخوردار هستند. برای ورود این گازها به بخش اواپراتور،  باید حتماً از فشار گازهای مبرد کاسته شود‌. لوله مویی که در آخر کندانسور قرار گرفته و به لوله مویی یخچال معروف است، گاز را تحویل می‌گیرد. چون لوله مویی از قطر کمی برخوردار است، فشار گاز وارده را کم کرده و به صورت اسپری وارد اواپراتور می‌کند. اما به دلیل کم بودن فشار در اواپراتور، مایعی که به درون آن اسپری شده تبخیر می‌گردد. این گازی که از تبخیر ایجاد شده، به کمپرسور یخچال  بر می‌گردد و این مراحل دوباره تکرار می‌شوند.

استفاده از لوله مویی در کولر گازی

یکی از اصلی‌ترین قطعات در کولرهای گازی همین لوله‌های مویی می‌باشد، زیرا این لوله نقش انبساطی را در آن ایفا می‌کنند. برای نحوه عملکرد آن در کولر گازی باید بگوییم که به محض روشن کردن کولر گازی توسط شما و شروع فعالیت کمپرسور، گاز مبرد متراکم می‌شود و فشار آن بالا می‌رود. این گاز با فشار و دمایی بالا وارد لوله‌های مویی می‌گردد. وقتی مایع‌ها در لوله‌های مویی در حال حرکت هستند، فشارشان پایین آمده و گرمای بسیار زیادی را از دست می‌دهند و هنگامی که به اواپراتور می‌رسند، به گاز خنکی تبدیل شده‌اند. بنابراین از لوله مویی در کولرهای گازی به عنوان فشار شکن و ایفا کننده‌ی نقش انبساط یاد می‌کنند.

اقسام متعدد لوله مویی یخچال

نوع و اندازه‌ی لوله مویی‌ها در انواع یخچال فریزرها متفاوت می‌باشد. پس نمی‌توان گفت که همه‌ی لوله مویی‌ها به یک شکل و اندازه هستند. بیشتر این لوله‌ها مطابق با اندازه و ظرفیت کمپرسورها تقسیم بندی می‌شوند. اصولا بر روی لوله‌های مویی بر چسب‌هایی قرار دارد که نوع لوله‌های مویی را مشخص می‌کند. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

  • برچسب‌های قرمز لوله مویی

هرگاه بر روی لوله مویی برچسبی به رنگ قرمز مشاهده کردید، به این معناست که این دسته از لوله‌های مویی  را برای سیستم‌هایی با دمای بالای صفر درجه مورد استفاده قرار می‌دهند، البته منظور، سیستم‌های برودتی است.

  • برچسب‌های آبی

اما اگر بر روی لوله‌های مویی برچسب‌هایی به رنگ آبی مشاهده کردید، قطعا موارد کاربرد این لوله در دستگاه‌هایی با دمای زیر صفر است.

دلیل استفاده از لوله مویین

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی و مزایایی که می‌توان برای این قطعه نام برد، عدم وجود دستگاه کنترل کننده در این نوع لوله است. یعنی لوله‌ی مویی فقط متناسب با طول سایز و قطر خود، فشار مبرد را هدایت می‌کند. پس هیچ سیستم یا کنترل کننده‌ی اصلی بر آن نظارت ندارد. دیگر مزیت مهم این لوله سازگاری با تمام مبردها است.

دلیل استفاده از لوله مویین

لوله مویی با همه گازهای مبرد چه گازی که در کولر به کار رفته بود و چه گازهای یخچال سازگار بالایی دارد و برای او فرقی نمی‌کند که چه گاز مبردی را قرار است مورد بررسی و تقلیل فشار قرار دهد. از دیگر مزیت‌های لوله مویی، می‌توان به قیمت مناسب آن اشاره کرد. این لوله را با قیمت بسیار مناسب‌تر از دیگر قطعات یخچال می‌توان از بازار تهیه نمود. اما آخرین مزیت مفید این لوله مویی، این است که در حالت خاموش بودن دستگاه هم باز  به کار خود ادامه می‌دهد و خود را برای زمان استارت آماده و مهیا می‌کند

خرید لوله مویی

اگر به تشخیص شما یا متخصصان در این زمینه‌ پی به خراب بودن لوله مویی بردید، بهتر است با استفاده از تجربیات افراد متخصص به تعمیر یا خرید این نوع لوله بپردازید. زیرا با توجه به برندهای متفاوت لوله مویی در بازار، انتخاب و خرید آن کار سختی می‌باشد.

نظر خود را بنویسید

avatar