چسب پلی اورتان چیست؟

چسب پلی اورتان چیست؟

آیا با محصولات سنگ، چوب و فلز کار می کنید؟ برای این مواد نیازی به خرید چسب های مختلف مانند چسب آهن فوری ،  چسب شیشه و… از فروشگاه چسب قم ندارید؟ چسب پلی اورتان یک نوع چسب همه کاره است و به همان اندازه با سنگ، شیشه یا پلاستیک کار می کند. پلی یورتان ها مواد شیمیایی پلیمری با خاصیت تشکیل فیلم هستند. چنین ماده ای در برابر روغن ها، انواع اسیدها و بنزین مقاوم است. ویژگی چسب پلی اورتان در توانایی آن در ایجاد یک اتصال قوی است. مصرف کنندگان می توانند چسب پلی اورتان را برای فلز و هم چنین برای محصولات سنگی و چوبی انتخاب کنند.

چسب پلی اورتان

مزایا و انواع چسب پلی اورتان

لیتوالاستیک: چسب پلی اورتان دارای چندین مزیت است:

  • دوره طولانی عمل
  • چسبندگی ایده آل به انواع سطوح
  • بدون انقباض
  • مقاوم در برابر دما؛
  • استحکام باند بالا

چسب پلی اورتان دارای  دو نوع است: چسب پلی اورتان یک جزئی و دو جزئی برای پارکت، کاشی و موارد دیگر. نسخه اول فورا آماده استفاده است. برای استفاده از یک آماده سازی دو جزئی، آماده سازی اولیه لازم است. ظرفیت کار نسخه دو جزئی در عرض سه ساعت است. برای کاهش مصرف چسب پلی اورتان برای کارهای ساختمانی باید حجم دقیق مخلوط تهیه شود.

ترکیب:  در تولید، اجزای لازم برای تسریع عمل آوری به ترکیب اضافه می شوند. رزین ها و سورفکتانت ها به چنین اجزایی تبدیل شدند. به لطف این اجزا، ترکیب پلی اورتان چسبناک می شود. ترکیب چسب شامل انواع مختلفی از مواد کامپوزیت است. به دلیل آن ها است که مخلوط مهم ترین ویژگی ها را به دست می آورد و چسبندگی بهبود می یابد. یک چسب پلی اورتان تک جزئی بر اساس پلی یورتان های سنتز شده قبلی تولید می شود. اگر چسب در بسته بندی های مهر و موم شده به مدت یک سال نگهداری شود، خواص کاری آن تضمین می شود. در تولید یک ترکیب دو جزئی، ترکیبات حاوی هیدروکسیل و ایزوسیانات نقش دارند. پلی اورتان در طی فرآیند پخت به دلیل این دو ترکیب تشکیل می شود. ایزوسیانات ها به طور همزمان دارای خواص مثبت و منفی هستند. آن ها واکنش پذیری مخلوط را افزایش می دهند و عمر مخلوط چسب را کاهش می دهند.

 

چسب ها با افزودن آمینوئیمیدها به جای ایزوسیانات ها، ماندگاری را افزایش می دهند و عملاً از رطوبت نمی ترسند. مخلوط با آمینوئیمیدها، هنگامی که حرارت داده می شوند، به طور مستقل ایزوسیانات تولید می کنند.

چگونه می توان از چسب استفاده کنید؟

دما بر زمان پخت تاثیر می گذارد. میانگین مدت این فرآیند از چند ساعت تا چند روز متغیر است.  چسب پس از خشک شدن نهایی الاستیک باقی می ماند. در عین حال عناصر متصل را به خوبی نگه می دارد. از آن جایی که چوب به دلیل تغییر سطح رطوبت اضافی را جذب و آزاد می کند، پارکت و کفپوش چوبی قابلیت حرکت دارند. اگر در این مورد از چسب پلی اورتان جزئی استفاده شود، همراه با کف کشیده می شود. هم چنین استفاده از آن به دلیل مقاومت در برابر رطوبت، درزهای ضد آب را تضمین می کند.

چسب پلی اورتان

برای چسباندن سطوح می توان از روش های زیر استفاده کرد:

سطوح قبل از کار چربی زدایی و تمیز می شوند. پس از ترکیب در یک لایه نازک یکنواخت به سطح اعمال می شود. سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ایستاده و دوباره یک لایه دیگر بمالید و حدود ۵ دقیقه نگه دارید. پس از دو دقیقه، قطعات به شدت روی یکدیگر فشرده می شوند. با این روش، اغلب از چسب پلی اورتان برای سنگ استفاده می شود.   چسب پلی اورتان نیز برای اتصال گرم بسیار عالی است. اول از همه، چسب را روی سطح از قبل آماده شده اعمال می کنیم و اجازه می دهیم ۳۰ دقیقه بگذرد. پس از آن، عناصر پوشش داده شده تا دمای ۹۰ درجه حرارت داده می شوند و با استفاده از پرس، به شدت روی یکدیگر فشرده می شوند. به عنوان یک قاعده، چسب چرم پلی اورتان اغلب در روش گرم استفاده می شود.  هم چنین روش چسباندن مرطوب نیز اغلب استفاده می شود به این صورت که سطح را با آب اسپری کنید تا گیرش سریعتر شود. پس از اعمال چسب بر روی سطح مرطوب، یک واکنش شیمیایی خاص انجام می شود که به دلیل آن یک فیلم پلی اورتان جامد تشکیل می شود.

تقریباً در تمام روش های شرح داده شده از پرس استفاده می شود. در طول فرآیند پخت، چسب در امتداد درز فوم می‌کند و با فشار دادن بیش تر عناصر به یکدیگر، اتصال ظریف‌تر و نازک‌تری ایجاد می‌شود. اگر در حین کار کاشی یا پارکت پلی استایرن گذاشته شود، اعمال نقطه ای مخلوط چسب یا خطوط در تمام محیط قطعه مجاز است. چسب ساختمانی پلی اورتان به طور ایده آل شکاف های حاصل را پر می کند. اما اگر درزها به اندازه کافی تعبیه نشده باشند، قابل اطمینان نیستند. لازم است قبل از چسباندن عناصر، مطمئن شوید که آن ها را محکم به یکدیگر فشار دهید.

قوانین ذخیره و نگهداری چسب

 

لازم به یادآوری است که پس از باز شدن و ورود هوا به داخل لوله، چسب تا شش ماه خواص خود را حفظ می کند. هنگام خرید، توصیه می شود حجم کمی از چسب را انتخاب کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar