تفاوت های کلیدی بین فولاد و آلومینیوم چیست؟

تفاوت های کلیدی بین فولاد و آلومینیوم چیست؟

فولاد و آلومینیوم دو مورد از محبوب ترین مواد برای ساخت انواع قطعات و سازه ها در جهان هستند.از آنجایی که ما در زندگی روزمره در هر کجا با آنها برخورد می کنیم، متوجه می شویم که چقدر به هر دوی این فلزات متکی هستیم.اما این دو فلز از نظر ظاهری خیلی به هم شبیه هستند، بنابراین گاهی اوقات تشخیص برای ما دشوار می شود.اما در واقع چندین تفاوت کلیدی بین فولاد و آلومینیوم وجود دارد.

هر فلز جایگاه خاص خود را در صنایع مختلف دارد.ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آنها می‌تواند نیازهای خاص برخی از صنایع را برآورده کند، بنابراین هر دو به روش خود مفید هستند.برای درک بهتر تفاوت فولاد و آلومینیوم، به خواندن ادامه دهید!

استحکام – قدرت

فلزات به دلیل استحکامی که دارند،بیشتر اوقات جایگزین مصالح دیگر مانند چوب می شوند.از این نظر فولاد به عنوان یکی از بادوام ترین مصالح ساختمانی شناخته شده است.اگر به چیزی نیاز دارید که به راحتی خم نمی شود و می تواند در برابر چالش های آب و هوا، دما و حتی فشار فیزیکی مقاومت کند، فولاد را انتخاب کنید.

از سوی دیگر، آلومینیوم یک فلز نرم و چکش خوار است.با وجود اینکه در دماهای سردتر دوام بیشتری دارد، اما مستعد فرورفتگی و سوراخ است.با این حال، قالب گیری آلومینیوم به هر شکلی که می خواهید آسان تر است.

تفاوت آلومینیوم و فولاد

وزن

استحکام فولاد تا حدی ناشی از وزن و چگالی برتر آن است.فولاد سنگین تر از آلومینیوم است و در مقایسه با بتن، حدود ۶۰ درصد سبک تر است.این باعث می شود که برای سازه های بزرگ که نیاز به پایه های سفت و سخت دارند، گزینه بهتری باشد.وزن و استحکام فولاد می تواند به یکپارچگی کلی یک ساختار کمک کند.وزن آلومینیوم تقریباً یک سوم وزن فولاد است.

مقاومت در برابر خوردگی

یکی از بزرگترین مزایای آلومینیوم مقاومت آن در برابر خوردگی است.فرآیند اکسیداسیون که آهن را به زنگ زدگی تبدیل می کند با آلومینیوم کاری نمی کند!پس از فرآیند شیمیایی، اکسید آلومینیوم فقط به فلز چسبیده و از آن در برابر پوسیدگی محافظت می کند.

فولاد، به استثنای فولاد ضد زنگ، در برابر اکسیداسیون آسیب پذیر است.اگر می خواهید عمر فولاد کربنی را افزایش دهید، به خصوص اگر در محیط مرطوب استفاده می شود، باید آن را رنگ یا درمان کنید.برای محافظت از آن در برابر خوردگی، می توانید از فرآیند گالوانیزه استفاده کنید.

قیمت

اگر در این فکر هستید که از بین این دو فلز کدام یک را برای پروژه خود انتخاب کنید، مهم است که در مورد قیمت هر کدام بدانید.قیمت هر دو فلز همیشه در حال تغییر است – این تا حد زیادی به عرضه، تقاضا و سایر عوامل اقتصادی در جهان بستگی دارد.اما به طور کلی، فولاد کمتر از آلومینیوم قیمت دارد.با این حال، بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی، در مورد هزینه ها پرس و جو کنید.

آلومینیوم یا فولاد؟ کدام یک بهتر است؟

برنامه های کاربردی

فولاد و آلومینیوم، جایگاه های متفاوتی در صنعت دارند.در اینجا چند روش برای استفاده از فولاد و آلومینیوم آورده شده است:

ساخت و ساز:اغلب پروژه های ساختمانی به قطعات قوی تر و بزرگتر نیاز دارند.فولاد در این صنعت بسیار مفید است و آن را در آسمان خراش ها، راه آهن ها، استادیوم ها و ساختمان های بزرگ دیگر خواهید دید.آنها در پی ساختمان ها و حتی در ابزارآلات ساختمانی یافت می شوند.برای قطعات سبک تر و پیچیده تر مانند نرده راه پله ها از آلومینیوم استفاده می شود.

حمل و نقل: صنعت حمل و نقل از فولاد برای ساخت اکثر قطعات خودرو استفاده می کند.آلومینیوم در قسمت هوافضا می درخشد، زیرا بیش از ۹۰٪ هواپیماها و فضاپیماها از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده اند.

در اینجا در شرکت نادین فلز ما بهترین درجه محصولات فولادی مانند میلگرد ، نبشی و غیره را به پیمانکاران و شرکت های ساختمانی در سراسر ایران ارائه می دهیم.شما می توانید نگاهی به محصولات ما بیندازید، یا برای هر گونه سوال با ما تماس بگیرید!

نظر خود را بنویسید

avatar