آیا میتوان همه فلزات را آندایزینگ کرد؟

آیا میتوان همه فلزات را آندایزینگ کرد؟

آندایزینگ برای افزایش سختی و مقاومت سطح فلزات در برابر سایش استفاده می شود.اگرچه آلومینیوم گسترده ترین ماده آندایز شده است، طیف وسیعی از فلزات می توانند تحت این فرآیند قرار گیرند.سایر موادی که معمولا آندایز می شوند عبارتند از تیتانیوم،نیوبیم، هافنیوم، روی و منیزیم.

آلومینیوم آندایز شده

آلومینیوم یکی از محبوب ترین فلزاتی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد و تقریباً بر هر صنعتی تأثیر عمیقی داشته است.یکی از مزایای اصلی آلومینیوم قابلیت آندایز شدن آن است که محافظت بیشتری در برابر خوردگی ارائه می دهد و باعث دوام طولانی مواد می شود.

آلومینیوم به دلیل دارا بودن طیف گسترده ای از مزایا نسبت به فلزات دیگر برتر است.این یک ماده مدرن و کارآمد است که سازگاری و تطبیق پذیری فوق العاده ای دارد.شاید بیشتر به دلیل وزن سبک و نسبت استحکام به وزن بالا شناخته شده باشد، اما این فلز مزایای بسیار دیگری نیز دارد.این موارد عبارتند از: بسیار بهداشتی بودن، بازیافت آسان و مقاوم در برابر خوردگی.

آلومینیوم آنادایز شده

وقتی آلومینیوم آندایز شود، هم بسیار بادوام و هم از نظر زیبایی خوشایند است و آن را به انتخابی بسیار محبوب برای تولیدکنندگان تبدیل می کند.نمونه‌هایی از محصولاتی که ممکن است آندایز شوند شامل قطعات آلومینیومی هواپیما، سازه‌های معماری و طیف گسترده‌ای از لوازم الکترونیکی و کالاهای مصرفی است.پخش کننده های MP3، تلفن های همراه، چراغ قوه، تلویزیون، لوازم آشپزخانه، وسایل آشپزی، یخچال، تفنگ، تجهیزات ورزشی، قاب پنجره، قایق، پنل های خورشیدی و بسیاری از محصولات دیگر همگی با آلومینیوم آندایز شده ساخته شده اند.

آیا آندایزینگ فولاد امکان پذیر است؟

آندایز آلومینیوم یک فرآیند الکترولیتی است که سطح فلز را با یک لایه اکسید محافظ می پوشاند.پوشش آندایز روی آلومینیوم مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر سایش آن را افزایش می دهد، سطح خوبی برای رنگ یا چسب فراهم می کند و اغلب به عنوان یک پوشش تزئینی استفاده می شود.همین فرآیند زمانی که روی آهن یا فولاد کربنی اعمال شود، مفید نخواهد بود، زیرا زنگ زدگی ایجاد می کند که به راحتی پوسته پوسته می شود و در واقع باعث خوردگی مواد زیرین می شود.بنابراین فرآیند آندایز برای فولاد چندان مفید نخواهد بود.

چه فلزاتی را می توان آندایز کرد؟

فرآیند آنودایزینگ را می توان بر روی انواع فلزات انجام داد که آلومینیوم یکی از رایج ترین آنهاست.تیتانیوم، نیوبیم، روی، منیزیم و تانتالیوم نیز قادر به انجام این فرآیند هستند.در مورد تیتانیوم و نیوبیوم، آندایز کردن باعث ایجاد لایه ضخیم اکسید روی سطح می‌شود و ذرات کوچک موجود در سطح فلز با این فرآیند حذف می‌شوند و در نتیجه بافت صاف‌تری ایجاد می‌شود.

چیزی که فلزات آندایز شده را بسیار خاص می کند، مجموعه رنگ های رنگین کمانی است که بدون استفاده از هیچ رنگی نمایش داده می شوند.هم نیوبیوم و هم تیتانیوم می توانند اثر طلایی، سبز، بنفش، مسی، زرد و آبی را نشان دهند.نیوبیم و تیتانیوم هر دو به روشی مشابه آندایز می شوند.

در طول فرآیند آندایز تیتانیوم و نیوبیم ، لایه ای از اکسید روی سطح فلز تشکیل می شود که با نور تعامل می کند و مجموعه ای از رنگ ها را ایجاد می کند.رنگ هایی که فلز نشان می دهد به ضخامت اکسید بستگی دارد.فرآیند آنادایز کردن، فلز را به یک اثر هنری تبدیل می‌کند و گاهی اوقات، گرفتن دوباره دقیقا همان رنگ می‌تواند مشکل باشد.

چه فلزاتی را می توان آنودایز کرد؟

آیا رنگ فلزات آندایز شده به مرور زمان تغییر می کند؟

با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که رنگ های پر جنب و جوش فلز آندایز شده شروع به محو شدن می کنند.این فقط به این دلیل است که لایه اکسید شروع به از بین رفتن و نازک شدن می کند و رنگ طبیعی فلز را آشکار می کند.با این حال، در حالی که ممکن است به آرامی از بین برود، هرگز پوسته پوسته نمی شود.

خلاصه

با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله متوجه شدیم، هر فلزی را نمی توان آندایز کرد، زیرا برخی از فلزات به طور متفاوتی به فرآیند واکنش نشان می دهند.مانند فولاد و آهن.با این حال، آلومینیوم یکی از محبوب ترین فلزات است که برای افزایش دوام و سختی میتواند آندایز شود.اما به غیر از آلومینیوم، فلزاتی دیگری مانند:تیتانیوم، روی، منیزیم، نیوبیم و تانتالیوم برای این فرآیند مناسبند.

لطفا نظرات خودتان را در مورد مطالب ارائه شده در این وبلاگ، با ما در میان بگذارید.

نظر خود را بنویسید

avatar