اتصالات لوله کشی از چه موادی تولید می‌شوند؟

اتصالات لوله کشی از چه موادی تولید می‌شوند؟

در زمان‌های قدیم یکی از اساسی‌ترین مشکلات در ساختمان سازی چگونگی انتقال آب به هر قسمتی از ساختمان بوده است. در گذشته برای یک حمام ساده افراد آب را داخل دیگ می‌جوشاندند و بعد آن را روی سرشان ریخته  و حمام می‌کردند. با روی کار آمدن لوله و اتصالات شیراز بسیاری از امورات افراد راحت‌تر شد. لوله و اتصالات حتی از گذشته تا به حال هم تغییرات چشمگیری داشته‌اند.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع مختلفی از لوله و اتصالات مدرن و جدید تولید شده‌اند. حال در دنیای امروزه اتصالات از انواع متریال و مواد ساخته شده که هر کدام کارآیی منحصر به فردی دارند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد انواع مواد اولیه لوله های پنج لایه سخن بگویم و شما را بیشتر با آن‌ها آشنا کنیم، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مواد اولیه لوله های پنج لایه

هرگاه قصد داشته باشید یک پروژه خط لوله را به سرانجام برسانید، باید حتما بدانید که چگونه لوله‌ای را به کار ببرید. شناخت صحیح و اصولی لوله در خانه و محل کار شما و شناخت روش‌های تعمیر آن بسیار حائز اهمیت هستند. از لوله و اتصالات پنج لایه شیراز گرفته تا دیگه لوله اتصالات هر کدام در مواردی مورد کاربرد هستند.

در ادامه درباره انواع مواد اولیه و اتصالات لوله های پنج لایه توضیح می‌دهیم:

  • اتصالات چدنی

یکی از متریالی که بسیار با دوام می‌باشد و بعد از مدت‌ها زنگ نمی‌ز‌ند را چدن می‌گویند. قبل از سال ۱۹۶۰ برای تخلیه عمودی و پشته‌های دریچه از این نوع متریال در لوله و اتصالات به کار برده می‌شد، پس با این اوصاف لوله و اتصالات چدنی بسیار محکم مورد استفاده هستند.

Cast iron fittings

  • اتصالات pvc

در ساخت لوله و اتصالات pvc یک ماده شیمیایی و قوی به کار رفته است که به شدت غیر قابل نفوذ می‌باشد و به عقیده بسیاری از متخصصان در این زمینه تا ابد ماندگاری خواهد داشت. این لوله به رنگ‌های سفید و کرم موجود می‌باشند. متداول‌ترین لوله و اتصالات برای خطوط تخلیه از همین نوع پی وی سی هستند و قطر و دسته بندی آن‌ها بر روی لوله‌ها درج شده است.

  • اتصالات پلاستیکی

بسیاری از لوله‌های پلاستیکی به صورت ABS یا PVC می‌باشند. در اکثر خانه‌ها در سال ۱۹۷۰ از لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شد، زیرا علاوه بر این که بسیار ارزان و مقرون به صرفه بودند، دسترسی و استفاده از آن‌ها آسان بود. اتصالات پلاستیکی به راحتی با استفاده از سیمان مایع چسبانیده می‌شد.

  •  pex_ALL_pex

این لوله و اتصالات جزو مدرن‌ترین لوله‌ها در مصارف مسکونی می‌باشند که در بسیاری از مناطق کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. داشتن مزیت‌هایی نظیر نصب آسان، انعطاف پذیری بالا و استفاده از اتصالات فشرده سازی آن را از دیگر متریال متمایز کرده است. این لوله‌ها استحکام مشابه پی وی سی دارند که بسیار در برابر حرارت مقاوم بوده و همین امر موجب شده که در خطوط آبگرم داخلی مورد استقبال قرار گیرند.

  • اتصالات فولادی

لوله یا اتصالات گالوانیزه یکی دیگر از متریالی هستند، که هنوز هم در بسیاری از فروشگاه‌های لوله و اتصالات شیراز موجود می‌باشند. این لوله‌ها بسیار قوی بوده اما تا حدود ۵۰ سال بیشتر عمر نخواهند کرد و پس از آن باید به فکر تعویض آن بود. لوله‌های فولادی از ورق‌های فولادی ساخته می‌گردند.

  • اتصالات مسی

در بسیاری از خطوط آبرسانی از لوله‌های مسی به جای لوله و اتصالات پنج لایه‌ای شیراز مورد استفاده قرار می‌گیرد. مس خیلی سخت و سفت است و در برابر خوردگی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد.

اتصالات مسی

مس‌ها در دو نوع زیر موجود هستند.

مس منعطف

همانطور که از نام آن برمی‌آید از یک متریال انعطاف پذیر است که در ماشین‌های ظرفشویی، یخچال‌های فریزر و دیگر مواردی که باید به راحتی خم شوند، مورد کاربرد هستند. قسمت‌هایی از مس که انعطاف بالایی دارد به راحتی با دستگاه لحیم فشرده شده و بعد به هم وصل می‌گردند.

-مس محکم و سخت

بسیاری از لوله و اتصالات شیراز از همین نوع مس محکم و سخت می‌شوند. آن‌ها دارای ۳ ضخامت هستند که ضخامت‌ها به نام m, l و k می‌باشند. ضخامت m جزء باریک‌ترین اما نوع L و k از ضخیم‌ترین لوله و اتصالات می‌باشد. از این نوع در فضاهای باز و تخلیه‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • اتصالات ABS

این متریال جز ابتدایی‌ترین لوله‌های پلاستیکی مورد استفاده در لوله کشی‌های مسکونی بوده است. اتصالات ABC اصولا به رنگ‌های مشکی هستند. اما از نظر استحکام و طول عمر در کار، قدرت کمتری از لوله‌ها و اتصالات پنج لایه شیراز دارند. در بسیاری از مناطق و پروژه‌ها اجازه به کارگیری از این لوله و اتصالات داده نمی‌شود. زیرا ممکن است به مرور زمان در کار شل شده و نتیجه کار زیر سوال برود. به دلیل این مشکلات آن‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

  • اتصالات پلی پروپیلن

این مدل لوله و اتصالات بسیار محکم بوده و در مقابل مواد الکترولیتی و شیمیایی به راحتی مقاومت خواهد کرد. از این لوله‌ها در موارد صنعتی به کار برده می‌شود، زیرا در زمان انتقال جریان آب، بازدهی بسیار بالاتری دارند و به راحتی دچار افت فشار نخواهند شد. لوله‌های تک لایه مناسب‌ترین گزینه برای استفاده در آب داغ و سرد می‌باشند. نور از آن‌ها به راحتی عبور نمی‌کند. اتصالات پروپیلن پوسیده، زنگ زده و جرم گرفته نخواهد شد، همچنین در تاسیسات به سادگی نصب می‌شوند.

نظر خود را بنویسید

avatar