تاریخچه شیرینی در ایران و شیرینی سوغاتی شهرها

تاریخچه شیرینی در ایران و شیرینی سوغاتی شهرها

شیرینی هنری است که باید طعم و مزه ی آن را با تمام وجود حس کنیم . حال چگونه حس کنیم این که آن را به آرامی لمس کنیم و به همان آرامی در  دهان گذاشته و مزه کنیم. با این که مضرات فراوانی دارد ولی هیچ کس نمیتواند از آن دل بکند و دیگر مزه ی آن را نچشد. شیرینی های به ظاهر خوشمزه و دل فریبنده مضرات فراوانی دارد که این ها را مردم عادی نگفته اند بلکه نظریه کارشناسان سلامت و تغذیه می باشد، ولی باز هم با همه ی آنها نمیتوان از آن دست برداشت .

در کشور های خاورمیانه شیرینی های خود را به گونه ای میسازند که پر از شهد باشد، آن را نیز همراه با غذای خود یا بعد و قبل آن میخورند ولی در کشور های اروپایی علاقه دارند که شیرینی های آن ها پر از شکلات یا میوه های فصل باشد و بیشتر عادت دارند آن را با صبحانه ی خود میل میکنند. در آسیای شرقی نیز علاقه دارند که شیرینی های آن ها برنجی باشد و یا بخار پز ولی ما ایرانی ها هر نوع شیرینی باشد را دوست داریم و سعی میکنیم حتما در محفل های شادیمان از شیرینی استفاده کنیم .

ناصرالدین شاه شاهی که شیرینی و قند را به ایران آورد

این که چه کسی اولین بار کشف کرد که با مخلوط کردن چند ماده میتوان شیرینی را به وجود بیاورد یکی از راز های تاریخ است. ما نمی دانیم آن فرد کیست ولی با این حال می دانیم که ناصرالدین شاه و بعد از آن رضا شاه افرادی بودند که تلاش بسیاری کردند تا که قند و شیرینی را وارد ایران کنند و اگر این دو نفر نبودند هیچ گاه ایران صاحب کارخانه های قند و کارگاه های شیرینی نمی شد. در گذشته قند هایی که در ایران تولید می شدند و قناد ها که مسئول فروش آن بودند، بدون طعم بودند و مزه ی مطلوبی نداشتند، در عوض قند هایی که از کشور های خارجی نظیر روسیه و بلژیک می آمدند بسیار شیرین و خوشمزه بودند و برای مردم ایران که علاقمند و عاشق چایی بودند بسیار خوب بود. به همین دلیل بود که قناد ها علاقه ای نداشتند که قند های تولید خودمان را بفروشند زیرا برای آن ها سودی نداشت و بیشتر دوست داشتند که قند های ساخت دست روس و بلژیک را بفروشند

انواع شیرینی سوغاتی شهر های ایران

شهر نام شیرینی
انگشت پیچ همدان
باقوا یزد ، تبریز ، قزوین
باقلوا گردویی استان اردبیل
باقلوا سه رنگ قزوین
قطاب لکی استان لرستان
برنجک استان مازندران
پولکی اصفهان
ترحلوا شیراز ، یزد
توت تهران ،
حلوا یزد
حلوای آماج استان گرگان
حلوا ارده استان خوزستان ، یزد
حلوا زرده همدان
حلوا شادونه قم
حلوا کنجدی استان خوزستان ، قم
راحت الحلقوم همدان ، تبریز
زولبیا یزد
سمنو استان گیلان
سوهان عسلی قم
سوهان نازک قم
قطاب یزد
کماج همدان
گز اصفهان ،بلداجی(استان چهارمحال و بختیاری)

سوهان

تاریخچه ی شیرینی سوهان

سوهان شیرینی ترد مخصوص ایرانیان است و در تاریخ امپراتوری عثمانی محبوب بوده است. سوهان در مرکز ایران پخته می شود و دارای تخم مرغ، هل، گلاب، آرد، جوانه گندم، زعفران پخته و پسته و پودر بادام است. سوهان طعمی شیرینی و ترد دارد. تولید این شیرینی محبوب در ایران معمولا روزانه ۲۰ تن است . این شیرینی در طرح های مختلفی تولید و عرضه می شوند. بزرگترین مرکز تولید این شیرینی خوشمزه که همه آن را میشناسند استان قم است. شما میتوانید این شیرینی بسیار  محبوب را از قنادی در قم پیدا کنید و بخرید .

انواع سوهان در ایران

سوهان های متنوع بیشتر در شیرینی پزی ها تولید و عرضه میشوند، اما سوهان در دیگر شهر ها مانند اصفهان نیز یافت میشود . اسم این نوع از سوهان ،سوهان عسلی است . دیگر سوهانی گه  تولید میشود سوهان زرندی است که اتفاقا ثبت ملی هم شده است و شکل آن اینگونه است که بسیار نازک تر از سوهان قم میباشد و روغن کمتری در آن استفاده کرده اند .

حلوا ارده

حلوا ارده یکی از بهترین و مقوی ترین غذاها به خصوص در وعده سحری است که به دلیل کالری زیاد برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن به ویژه گروه سنی کودکان، سالمندان و بیماران است. مصرف این ماده غذایی مقوی و پرانرژی به ویژه در مناطق سردسیر به عنوان یک منبع اصلی غذایی قابل توجه است. در تولید این محصول به نسبت مخلوط قند و گلوکز، عصاره چوبک ریشه و ارده (ارده، مایع روغنی از دانه های کنجد دانه دار، بو داده و آسیاب شده با هم مخلوط می شود، محصول جامد امولسیون کنجد است. روغن (به عنوان روغن کنجد) در مخلوطی از شربت شکر مورد استفاده قرار میگیرد.

خواص آن

خواص حلوا ارده  شباهت زیادی به کنجد دارد، انرژی بخشی به بدن، افزایش قدرت یادگیری، بهبود عملکرد ذهن، تسکین درد مفاصل، درمان ناراحتی های کبد و کلیه، کمک به درمان و رفع کم خونی. و … شما میتوانید مرغوب ترین های این نمونه از محصولات را از شیرینی پزی در قم تهیه نمایید .

نظر خود را بنویسید

avatar