علت سوت کشیدن ترمز ماشین

علت سوت کشیدن ترمز ماشین

یکی از قطعات بسیار مهم که در اتومبیل و ماشین‌ها مورد کاربرد و استفاده می‌باشد، ترمز است. در واقع مهم‌ترین و حیاتی‌ترین آبشن‌ هایی که ایمنی خودرو را به وجود می‌آورند و سپس آن را تضمین می‌کنند ترمز ماشین می‌باشد. این قطعه در لوازم یدکی چانگان به خوبی عرضه می‌گردد. ممکن است ترمز دچار مشکل شده و با علائمی این مشکل را بروز دهد. به عنوان نمونه هنگام ترمز کشیدن ممکن است صدایی همانند سوت را بشنوید. اگر چه صدایی که از ترمز شنیده می‌شود، یک نشانه بدی نیست، اما در صورتی که به صورت مکرر این مشکل ادامه پیدا کند آزاردهنده می‌باشد. در این پست قصد داریم تا اطلاعات مفید و مختصری را در مورد علت سوت کشیدن ترمز ماشین به شما ارائه دهیم.

سیستم ترمز خودرو چگونه کار می‌کند ؟

سوالی که ممکن است ذهن همه دارندگان اتومبیل یا خودرو را به خود درگیر کرده باشد، عملکرد هر کدام از سیستم‌های ترمز است. وظیفه اصلی سیستم‌های ترمز به وجود آوردن اصطکاک بین دو قطعه می‌باشد. به طوری که انرژی بین لاستیک و چرخ‌ها را کاهش دهد یا اینکه خودرو را متوقف نماید. اصولاً در فروشگاه لوازم یدکی اچ سی کراس اصفهان، ترمزها با ارائه توضیحات لازم در مورد عملکردشان عرضه می‌گردند. مقدار اصطکاکی که به وجود می‌آید، به مقدار فشار بر روی پدال‌های ترمز بستگی خواهد داشت. اگر بخواهیم به صورت جزئی عملکرد آنها را توضیح دهیم، باید گفت لنت‌های ترمز به خوبی دور دیسک‌ها قرار می‌گیرند و  آنها به اطراف دیسک می‌چسبند.

علت سوت کشیدن ترمز ماشین

دلایل سوت کشیدن ترمز های ماشین

در بسیاری از مواقع رانندگان هنگام ترمز کشیدن با صدای سوت ترمز مواجه می‌گردند یا صداهایی نظیر آنها به گوششان می‌رسد. این امر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، که بهتر است نسبت به رفع آن اقدام نمایند. در ادامه به این دلایل اشاره خواهیم کرد.

استهلاک پیدا کردن لنت ترمز‌ها

مهمترین و اولین دلیلی که در شنیدن صدای سوت ترمزها می توان نام برد، استهلاک پیدا کردن لنت ترمز می‌باشد. هر گاه که ترمزها استفاده شوند، به مرور زمان فرسوده شده و ساییدگی بیشتری بین آنها ایجاد خواهد شد، در نتیجه با ساییده شدن صدای خراش‌ هایی بین دو فلز ایجاد می‌گردد. در این مواقع صدایی همانند صدای سوت هم ممکن است به گوش برسد. توصیه جدی که لوازم یدکی‌ ها به رانندگان دارند این است که حتما هنگام سفر چکاپ کاملی بر سیستم‌ های ترمز خود داشته باشند یا اینکه لنت‌ های ترمز خوبی را به همراه خود ببرند.

به کارگیری لنت‌ های بی کیفیت

یکی دیگر از دلایل شنیدن صدای سوت از ترمز نامرغوب و نامناسب بودن لنت‌های ترمز است. در بسیاری از مواقع تولیدکنندگان برای اینکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند، یا اینکه با هزینه خیلی کمتری تولید را انجام دهند از مواد ناخالص و ذرات فلزی نامرغوب در لنت‌ها به کار می‌برند. پس بهتر است هنگام خرید لنت از مراکز فروش لوازم یدکی نسبت به اصل بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

ارتباط نامناسب لنت با دیسک‌ های چرخ

از دیگر دلایل سوت کشیدن ترمز خودرو ها تماس و ارتباط نامناسب لنت با دیسک چرخ می‌باشد. هر گاه لنت‌ های ترمز به درستی و اصولی نصب نگردند و تماس بین لنت‌ها به صورت دقیق انجام نشود، یک صدای سوت نامناسبی از لنت‌های ترمز به گوش خواهد رسید. اگر این اختلال ادامه پیدا کند، ترمز را با مشکل مواجه خواهد کرد. پس بهتر است حتما از نمایندگی‌ های لوازم یدکی اطلاعات لازم را کسب نمایید.

خرابی دیسک چرخ‌ها

در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که لنت‌ها به خوبی کار نمی‌کنند، اما صدای سوت مانندی هم از آن شنیده می‌شود. در این موارد علت ایجاد صدا از سیستم ترمز مربوط به دیسک‌های ترمز است. این خرابی‌ها به صورت خراش بر روی دیسک یا قرار گرفتن ذرات خارجی در بین لنت و دیسک بروز می‌دهد. در مواقعی که لنت‌ های خودرو صحیح و سالم باشند و لنت با جنس های نامناسبی استفاده گردد باید دیسک را چرخ مورد بررسی قرار داد و در صورت وجود ناخالصی‌ها در دیسک و ناصاف ، احتمال خرابی دیسک‌ها بالا می‌رود. فروشگاه لوازم یدکی خودرو چینی اصفهان اصولا دیسک‌ های سالم و بدون عیب را ارائه می‌دهند.

علت سوت کشیدن ترمز ماشین

بیش از حد داغ شدن دیسک و لنت‌ها

هرگاه از ترمزها بیش از حد مجاز استفاده کنیم، به عنوان مثال در ترافیک‌ های شدید و یا در حرکت‌ های شیبدار و سرازیری‌ ها چون از ترمز بیش از حد استفاده می‌گردد لنت و دیسک ها به شدت داغ می‌شوند. در این مواقع بهتر است کمی استراحت به ماشین دهید تا خنک تر شده و مجدد ادامه دهید. زیرا وقتی لنت‌ها و دیسک بیش از حد داغ گردند، ترمز گیری هم ضعیف می‌گردد و خطر بالاتر می‌رود.

متورم شدن لبه‌ های دیسک

از دیگر دلایل سوت کشیدن لنت‌های ترمز، لبه دار شدن دیسک‌های ترمز می‌باشد. حال ممکن است، ترمزها نو باشند، پس علت اصلی آن به طور کامل قرار نگرفتن لنت‌ها روی دیسک ترمز است. وقتی لنت ها به صورت اصولی روی دیسک قرار نگیرند، لنت‌ ها به صورت زاویه‌ دار روی ترمز سوار می‌شوند. در بسیاری موارد لبه دار شدن دیسک چرخ به کیفیت بد و استاندارد نبودن لنت‌ های ترمز برمی‌گردد. برای حل مشکل باید از فروشگاه لوازم یدکی چانگان در اصفهان یک دیسک سالم را خریداری کنید. در این مواقع نباید دیسک‌های چرخ را تراشید.

خراب شدن بلبرینگ

از دیگر دلایل شنیدن صدای سوت، خراب و معیوب شدن بلبرینگ‌ها می‌‎باشد و طول عمر آن را آنها را کاهش می‌دهد.

علت سوت کشیدن ترمز ماشین

شل شدگی کالپیرها

یکی از اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمزها، کالپیرها هستند. هرگاه راننده ترمز را فشار می‌دهد، نیرویی برای نگه داشتن ماشین و تماس لنت و دیسک توسط این قطعه به وجود می‌آید.

نظر خود را بنویسید

avatar