نحوه شستشوی پتوی سنگین

نحوه شستشوی پتوی سنگین

همه ما یک سوم از عمر خود را در خواب می‌گذرانیم. هر شخصی برای اینکه یک خواب با آرامش و راحتی را تجربه کند، نیاز به ملزومات و یا وسایل اولیه‌ای دارد. یکی از اصلی‌ترین لوازم در کالای خواب پتوها هستند. پتو ها نسبت به ویژگی‌ ها و بافت منحصر به فردی که دارند، ممکن است نرمی و لطافت خاصی داشته باشند. همانند پتو ژله‌ ای که یک پتوی نرم و لطیف است و اصولا وزن بسیار سبکی خواهد داشت. یکی از مشکلات و معضلات که هنگام نظافت پتوها ممکن است با آن مواجهه شوید، نحوه شستن آن‌ها به خصوص پتو های سنگین می‌باشد. در این پست قصد داریم تا در مورد نحوه شستشوی پتو های سنگین اطلاعات مفید را در اختیار شما قرار دهیم.

روش‌ های شستشوی پتوها

برای شستن پتو همانند لباس از روش‌ های متعددی استفاده می‌شود. منظور از این روش‌ها شستشوی دستی و ماشینی می‌باشد که در ادامه به صورت مختصر به بررسی آنها می‌پردازیم.

روش دستی شستشوی پتو

کارخانه نساجی اصفهان به عنوان تولید کننده پتوی مینک که یک نوع پتو ابریشمی می‌باشد، تمامی نکات شستشو را به عنوان یک برچسب بر روی پتو قرار داده است تا خیلی راحت به شستشوی آن بپردازید. در بسیاری از مواقع شستن پتو با ماشین لباسشویی خیلی بهتر خواهد بود. زیرا هیچ فشاری به دست وارد نشده و به راحتی شسته می‌شود. اما در بعضی مواقع امکان شستن با ماشین نیست.

در این روش پتو را در یک وان یا سطل پر از آب و پودر شوینده قرار می‌دهند تا دقایقی صبر می‌کنند تا به اصطلاح پتو خیس بخورد. سپس به خوبی آن را چنگ می‌زنند تا آب و مواد شوینده به راحتی از آن خارج گردد. البته بهتر است زیاد پتو را چنگ نزنید زیرا تغییر شکل خواهد داد بعد از پایان شستشو حال وقت آن است که پتو را آبکشی کنید تا مواد شوینده‌ای در آن باقی نماند. این روش بهترین روش برای شستن پتو‌های سنگین است.

نحوه شستشوی پتوی سنگین

نکات مهم شستشوی دستی پتو از نظر  تولید کنندگان پتو مینک

این تولید کنندگان دستورالعمل‌های خاص و یکسانی را برای همه پتوها در نظر گرفته‌اند و تنها به پتوهای مینیک بسنده نکرده‌اند در ادامه به صورت مختصر به بررسی نکات می‌پردازیم.

زدودن پتو از گرد و غبار

قبل از شروع شستشوی دستی باید حتما پتو را از گرد و غبار عاری کنید. در این روش با تکان دادن پتو ژله ای یا هر پتو دیگر به راحتی خاک و گرد و غبار که بر روی آن نشسته از بین می‌رود و در این حالت می‌توان آن را به راحتی شست.

توجه به دمای آب

به تصور عده‌ای دمای آب فقط باید در شستشوی ماشینی مورد توجه باشد، در حالی که چنین نیست هنگام شستن دستی هم باید آب مورد شستشو خیلی داغ  نباشد. مخصوصا در پتوهای پشمی و پتوهای ژله‌ای که از جنس ابریشمی هستند، موجب تخریب بافت آنها خواهد شد. پس از اتمام شستشو حتما پتو را با آب سرد شستشو دهید تا مواد شوینده دیگری در آن باقی نماند.

روش شستن پتو با ماشین لباسشویی

قبل از اینکه بخواهید اقدام به شستن پتوهای سنگین توسط ماشین لباسشویی را نمایید، بهتر است از برچسب تولید کنندگان پتوی را مطالعه کنید تا متوجه شوید پتو شما توانایی شستشو با ماشین لباسشویی را خواهد داشت یا نه. در این حالت به ظرفیت ماشین لباسشویی دقت کنید، سپس ماشین را بر روی برنامه یا دور مخصوص به آن تنظیم نمایید. زیر پتوهای سنگین باید با دوری شسته شوند که آسیب نبینند و در آخر هم با آب‌های سرد آب گیری نمایید. مواد شوینده‌ای را که مناسب باشد و با جنس پتو‌های شما سازگار باشد را داخل محفظه‌ها بریزید. شوینده‌های مورد استفاده باید از آنزیم دور باشند.

نحوه شستشوی پتوی سنگین

نحوه خشک کردن پتوها

در خشک کردن پتوها همانند شستن آن‌ها روش های مختلفی در نظر گرفته می‌شود. یعنی هم با دست و هم با ماشین لباسشویی می‌توان آنها را خشک نمود. البته این مورد هم باز به نکات و توصیه تولیدکنندگان پتو برمی‌گردد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

خشک کردن پتو به روش دستی

برای خشک کردن پتو به روش دستی بر عکس ماشین باید حتماً با دست به قدری به آن فشار وارد کنید تا آب‌هایی که در آن باقی مانده خارج شوند. سپس  به راحتی آن را روی بند پهن نمایید تا پتو به وسیله هوای آزاد خشک گردد. برای هر کدام از الیاف پتوها در خشک شدن باید یک سری اصول را رعایت نمایید. به عنوان نمونه در خشک کردن پتوهای پشمی ابتدا آن را در یک حوله بگذارید و سپس آن را محکم فشار دهید و دوباره آن را روی بند پهن نمایید زیرا در صورتی که پتو پشمی آب داشته باشد سنگین شده و روی بند کش می‌آید.

خشک کردن پتو با ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی دارای مخزن جداگانه خشک کن هستند یا در همان دیگ شستشو با ارائه برنامه خشک کردن به راحتی پتوهای سنگین را خشک می‌کنند، اما حتی اگر  از خشک کن برای خشک کردن پتو بهره ببرید، باید دمای آن را روی دمای کم یا متوسط بگذارید. زیرا در دماهای بالا موجب آسیب رسیدن به پتوی شما می‌شود و پتو هایی که خیلی سنگین است با یک دور کامل خشک می‌گردند. ولی اگر پتو سبک باشد زمان خیلی کمتری می‌توان به آنها اختصاص داد. در نهایت آن را روی بند پهن نمایید تا بصورت کامل آب آن گرفته شود.

نظر خود را بنویسید

avatar