تولید مدار چاپی با لامینت و اشعه uv

تولید مدار چاپی با لامینت و اشعه uv

برای ساختن مدارهای چاپی روش های زیادی وجود دارد که یکی از این روش ها ساخت مدار چاپی با لامینیت و اشعه UV می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا این روش را توضیح دهیم و روش کار و تولید مدار چاپی PCb آن را را بیان کنیم .

ابزارهای لازم برای ساخت مدار چاپی با لامینیت

  • لامینیت به اندازه سطح مورد نیاز
  • طلق ترانسپرنت
  • اسید مدار چاپی

لامینیت مدار چاپی

لمینت مخصوص مدار چاپی یک ماده شیمیایی هستند که از هر دو طرف روکش پلاستیکی روی آن کشیده شده است که یکی از این روکش ها نرم است و طرف دیگر حالت زر ورقی دارد . این ماده شیمیایی بسیار حساس به نور می باشد که در هنگام استفاده این روکش های پلاستیکی را از آن جدا می کنیم و در مقابل نور UV قرار می دهیم.

طلق ترانسپرنت

از این طلق ها برای دستگاه های لیزری پرینتر و فتوکپی استفاده می نند که یک کاغذ طلقی و شیشه ای شکل است.

اسید مدار چاپی

از اسید مدار چاپی برای ساخت و طراحی pcb  و هم چنین برای طراحی مدار الکترونیکی نیز استفاده می شود . و وظیفه این اسید مدار چاپی ایین است که مس های اضافی که روی برد ها باقی مانده اند را در خود حل کند . فقط مواردی که در استفاده از این اسید مدار چاپی باید به آن توجه داشته باشیم این است که حتما در زمان استفاده از این اسیدها از ظروف پلاستیکی که کمی عمیق هم باشد استفاده کنید چون این اسید نباید با دست یا جای دیگر برخورد داشته باشد و در هنگام استفاده حتما از دستکش استفاده کنید و ارز ظرفی که در آن اسید ریخته اید با فاصله بایستید و بالای آن نفس نکشید و بعد از استفاده نیز در یک  ظرف در باز و دز محیط آزاد و جایی که مطمئن هستید کشسی برخوردی با این اسید نخواهد داشت نگهداری کنید.

ساخت مدارچاپی با لامینیت و اشعه UV

تولید مدار چاپی با لامینت و اشعه uv

ساخت مدارچاپی با لامینیت و اشعه UV

در این روش از ساخت مدار چاپی با لامینیت مراحل زیر را طی می کنیم :

طراحی و پرینت نگاتیوی

برای ساخت مدار چاپی با لامینیت ابتدا باید یک طراحی مناسب از مدار چاپی خود داشته باشیم و بعد باید طرح را قرینه کنیم و بعد از آن باید یک پرینت نگاتیوی از مدار طراحی شده را داشته باشیم.طرحی نگاتیوی یعنی باید روی یک طلق ترانسپرنت یک طرح منفی از مدار طراحی شده را پرینت بگیریم .طرح منفی از مدار به این معناست که باید محلی که خطوط مسی هستند باید خالی باشد و بقیه قسمت مدار سیاه باشد.

قرار دادن لامینیت روی فیبر

قرار دادن لامینیت روی فیبر

یکی از مهمترین کارهایی که در طراحی و ساخت مدار چاپی با لامینیت داریم این است که لامینیت را به صورت درست و دقیق روی فیبر قرار دهیم . ابتدا باید فیبر خود را تمیز بشوریم و مطمئن باشیم که هیچ گونه آلودگی و چربی روی سطح آن قرار ندارد و بعد برویم سراغ مرحله چسباندن لامینیت ها روی فیبر برای این کار باید پلاستیک نرم دور لامینیت را با دقت جدا کنیم و بعد روی سطح فیبر قرار دهیم فقط باید در نظر داشته باشید که این لامینیت ها به نور حساس هستند و این کارها را باید در یک اتاق با نور بسیار کم به طوری که منبع نور هم از لامینیت فاصله داشته باشد انجام دهیم.در هنگام کذاشتن لامینیت بروی فیبر باید دقت داشته باشیم تا حباب هوا زیر بین لامینیت و فیبر به وجود نیاید و بعد از اینکه به طور کامل لامینیت روی فیبر قرار گرفت باید با دست روی آن را بکشیم تا گرم شود.و بعد لامینیت های اضافه اطراف فیبر را از آن جدا می کنیم.

تاباندن اشعه uv بروی لامینیت

در این مرحله  از ساخت مدار چاپی با لامینیت ما طلق نگاتیوی را روی دستگاه اشعه Uv قرار می دهیم و فیبری که لامینیت نیز به آن چسبیده است را هم روی طلق نگاتیوی قرار می دهیم سپس به آن اشعه UV را به مدت یک دقیقه روی آن می تابانیم و بعد زر ورق طرف دیگر لامینیت را جدا می کنیم فقط این کار را باید در نور بسیار کم انجام دهیم.

قرار دادن لامینیت در بی کربنات سدیم

در این مرحله از ساخت مدار چاپی با لامینیت  از مخلوط جوش شیرین و آب استفاده می شود و فیبر را داخل این محلول قرار می دهیم تا آن قسمت از لامینیت که نور ندیده از قسمت اصلی جدا شوند و بعد از این مرحله فیبر را با آب می شوییم.

قرار دادن لامینیت در اسید مدار چاپی

مرحله اخر ساخت مدار چاپی با لامینیت نیز مرحله اسید مدار چاپی است در این مرحله فیبر را داخل اسید قرار می دهیم و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه تکان می دهیم تا مس های اضافه ای که روی فیبر قرار دارد توسط اسید خورده شود و بعد از اسید خارج می کنیم و بعد هم قسمت لامینیت را از روی فیبر پاک می کنیم و مدار چاپی ما آماده  سوراخ کاری و مونتاز قطعات خواهد بود

نظر خود را بنویسید

avatar