مقایسه بلوک هبلکس با آجر

مقایسه بلوک هبلکس با آجر

با پیشرفت علم و تکنولوژی مصالح ساختمانی هم در انواع مختلف و متفاوتی با استانداردهای ساختمانی جدید به بازار عرضه می‌گردند. هر کدام از این مصالح دارای مزیت‌هایی هستند. همچنین کاربرد های فراوانی را هم دارا می‌باشند. داشتن آگاهی، اطلاعات کافی و لازم در مورد هر کدام از این مسائل بسیار مهم است. زیرا با علم به آنها نحوه به کارگیریشان متفاوت خواهد بود. مصالح ساختمانی در انواع مختلفی هستند که بلوک هبلکس، آجر، بلوک‌ های سیمانی و … نمونه‌ ای از آنها هستند. هر کدام از آنها از نظر عملکرد و خصوصیات فیزیکی با هم تفاوت دارند. در این پست به بررسی مقایسه بلوک هبلکس با آجر ها می‌پردازیم تا مفید واقع گردد.

منظور از بلوک هبلکس چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم به مقایسه آجر و بلوک‌ های هبلکس بپردازیم. بهتر است با ماهیت آنها آشنا شویم. این بلوک‌ ها یک نوع مصالح ساختمانی به حساب آمده که از تخلخل بتن با هوا به وجود می‌آیند. در واقع به نوعی بتن متخلخل بلوک هبلکس می‌گویند. از آنها در ساختمان‌ها و دیوارها برای جایگزین کردن آن با آجر و مصالح ساختمانی قدیمی به کار گرفته می‌شوند. قیمت بلوک هبلکس در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی بسیار مقرون به صرفه و مناسب می‌باشد.

مقایسه بین بلوک هبلکس با آجر

هر کدام از آجر و بلوک هبلکس جزو مصالح ساختمانی بسیار پرطرفدار هستند، که ویژگی‌ های بسیار خاص و منحصر به فردی دارند. در کنار تمام ویژگی‌ های یکسان دارای تفاوت‌هایی هستند که در این بخش به بررسی تفاوت و مقایسه بین آنها می‌پردازیم.

مقایسه هبلکس و آجر در عایق بودن

امروزه همه افراد به دنبال مصالحی هستند، که بتوانند علاوه بر عایق صوتی یک قایق حرارتی خوب هم باشند. هر مصالحی که بتواند این عایق بودن را بیشتر ارائه دهد، قطعا طرفداران بیشتری را خواهد داشت بلوک هبلکس یکی از مصالحی است که در برابر انتقال صدا، انرژی سرمایی و گرمایی را به خوبی ذخیره خواهد کرد. این عایق بودن به ساختار متخلخل بلوک‌های هبلکس برم‌یگردد. این محصول بهترین عایق صوتی به حساب می‌آید. اما آجرها توانایی خوبی برای عایق صدا بودن را نخواهند داشت. به همین دلیل در این مورد هبلکس‌ها پیشی گرفته‎‌اند.

قیمت بلوک هبلکس

مقایسه در تایم  و زمان اجرا

یکی دیگر از تفاوت‌ هایی که میان آجر و بلوک‌ های هبلکس می‌توان به چشم دید، مدت زمان صرف شده در فرایند اجرا می‌باشد. این فرآیند به سایز و ابعاد هر کدام از آجر و بلوک‌ها برمی‌گردد. شاید قیمت هر بلوک هبلکس بیشتر از آجر باشد، اما هبلکس‌ها به خاطر اینکه بزرگتر هستند، نیاز به آنها به ملات‌ها خیلی کمتر بوده و در نتیجه زمان کمتری را هم صرف می‌کنند تا به مرحله اجرایی برسند.

مقایسه در قدمت و طول عمر

یکی دیگر از پارامتر های مهمی که در انتخاب هر مصالح باید در نظر داشت، طول عمر هر کدام از آنها می‌باشد. اصولا بلوک‌ های هبلکس طول عمر خیلی کمتری نسبت به آجرها دارند. به عنوان نمونه طول عمر آجرها چیزی حدود ۵۰۰ سال است. اما هبلکس‌ها حدود ۱۰۰ سال عمر مفید خواهند داشت. اگرچه طول عمر هبلکس‌ها کمتر از آجرها است، اما شرایط ایده آل و مناسبی را در بر دارند.

مقایسه هبلکس و آجر از نظر وزن

بسیاری از معماران و طراحان ساختمان‌ ها به دنبال مصالحی هستند که بار کمتری را به ساختمان تحمیل کرده و در واقع سبک باشند. بلوک های هبلکس هم پیرو همین مطلب از مصالح سبک به حساب می‌آیند. البته منظور سبک‌تر از د یگر مصالح است. علت سبک بودن آن هم به متخلخل بودن هبلکس بستگی دارد. سبک بودن وزن آنها هیچ تاثیری بر قیمت بلوک هبلکس نخواهد داشت. وزن آجر ها کمی بیشتر بوده زیرا ساختار آنها فشرده است. وزن دیواری که با آجر ساخته می‌شود، تقریباً دو برابر دیواری است که به وسیله‌ی بلوک‌های هبلکس ساخته می‌گردد. این تفاوت را یکی از مهمترین تفاوت‌ها و اصلی‌ترین مقایسه ها می‌دانند.

مقایسه ساختار آجر و بلوک هبلکس

آجرها امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی برای ساخت دیوار های آجری، نماها، انواع دیوارها بسیار مورد استفاده و کاربرد هستند. در زمان‌ های قدیم ساختار و مواد تشکیل دهنده آجرها تنها خاک‌ های رس بوده اما امروزه در ساخت آنها از روس، آهک، شن یا ماده های بتنی استفاده می گردد. در آن زمان چون هنوز سیمان وجود نداشت، به جای استفاده از ملات‌ های سیمان از مخلوط ماسه و آب بهره برده می‌شد. برعکس ساختار بلوک هبلکس‌ ها از شن، کوارتز، گچ، آهک آب، سیمان و پودر آلومینیوم ساخته شده است. معنی اصلی بلوک‌ های هبلکس آن است که تحت فشار و گرما در اتوکلاوها پخته می‌شوند، اما این عوامل هیچ گونه دخلی بر قیمت بلوک هبلکس نخواهد داشت.

تفاوت قیمت هبلکس و قیمت آجر

هرگاه به مقایسه آجر با بلوک های هبلکس می‌پردازیم، قطعا قیمت هم یکی دیگر از پارامتر های مقایسه می‌باشد. قیمت بلوک هبلکس‌ خیلی کمتر از آجر ها است. درحالیکه آجرها قیمت بیشتری را خواهند داشت. زیرا در آجرها مصالح و ملات بیشتری صرف می‌گردد.

مقایسه بلوک هبلکس با آجر

مقایسه هبلکس و آجر از نظر مقاومت

به دلیل ویژگی‌ های ذاتی و ساختاری که بلوک‌ های هبلکس دارا می‌باشند به خوبی در برابر حرارت مقاومت از خود نشان می‌دهند. به طوری که مطابق آخرین برآورد چیزی حدود ۴ ساعت هبلکس در برابر حرارت دوام می‌آورد بدون اینکه مشکلی برای آن پیش آید. به طور کلی آن را یک عایق حرارتی خوب می‌دانند. در حالی که آجر ها در برابر حرارت و آتش سوزی حدود دو ساعت مقاومت می‌کنند که این میزان نسبت به مقاومت هبلکس‌ها خیلی کمتر است.

نظر خود را بنویسید

avatar