انواع اورینگ در انژکتور

انواع اورینگ در انژکتور

انژکتور یک شیر الکترونیکی با  دبی بسیار دقیق و محاسبه شده است که با توجه به اطلاعاتی ( از قبیل :دور موتور،سنسور اکسیژن ،دریچه ی گاز )که به مغز الکترونیکی خودرو((ecu ارسال و سپس پردازش میشود .دبی ورودی به داخل سیلندر خودرو را تنظیم میکند .و از چندین جز (سولونید فیلنر اورینگ و .. )تشکیل شده است که ما در اینجا فقط به قطعه ی اورینگ میپردازیم .

اورینگ

سر انژکتور اورینگ وایتون در سایز مناسب قرار داده میشود که عمل آب بندی را انجام میدهد و باعث میشود انژکتور به خوبی به سیلندر بچسبد .اورینگ سوزن انژکتور اورینگ حساسی میباشد که از متریال وایتون که مقاوم به مواد نفتی و هیدرو کربنی است  تولید می شود .

وظیفه ی اورینگ سوزن انژکتور این است که مانع ورود بخارات سوختی به بیرون از موتور ماشین  شود.اورینگ های سوزن انژکتور تا ۷۵۰ PSI  فشار داخل سیلندر را تحمل میکند و نمیگذارد سوخت به بیرون از سیلندر نشت کند .

سیستم های سوخت همیشه تحت بررسی هستند که آیا عملکرد موتور صحیح است یا خیر. اورینگ های وایتون در انژکتور طراحی شده اند تا همه بخارات سوخت و سوخت را از فرار به محفظه موتور محصور کنند.

بسیار مهم است که یک اورینگ با سیل موثرو باکیفیت داشته باشیم که می تواند بخارات سوخت را در داخل نگه دارد و از نشت به بیرون جلوگیری کند . دمای اگزوز در منیفولد خروجی که در آن به سر سیلندر متصل می شود می تواند به دمای ۱۲۵۰ درجه فارنهایت برسد. بخار سوخت در حداقل دمای ۸۵۰ درجه فارنهایت قرار می گیرد. اگر بخارات با منیفولد با دمای ۸۵۰ درجه فارنهایت یا بالاتر تماس داشته باشند، بخارات سوختی آتش می گیرد.

اورینگ برای سیل کردن هنگامی که انژکتور کار تزریق سوخت را انجام میدهد ،طراحی شده اند.( فشار تا ۷۵۰ پوند در هر فوت مربع psi) ) است. اکثر سیستم عامل های سوختی بین ۶۰ اسب بخار تا ۱۲۵ اسب بخار نیرو تولید میکنند در حالی که موتور در حال طی کردن سیکل کاریش است .

نکته: توصیه می شود که O-rings انژکتور سوخت را با تجهیزات سازنده اصلی ((OEM و یا اورینگ های وایتون با کیفیت جایگزین کنید. O-rings انژکتور پس از فروش ممکن است ضخیم تر یا نازک تر از طراحی اصلی باشد. اگر O-ring بیش از حد بزرگ باشد، می تواند به انژکتور همانطور که نصب می شود آسیب برساند و اگر اورینگ  خیلی نازک باشد تحت فشار قرار می گیرد.پس سایزاورینگ وایتون حایز اهمیت است .سایز مناسب برای اورینگ سوزن انژکتور پرایدبا تلرانس (.۰۵)

۱۴-۳٫۵ میباشد .همچنین برای خودرو های پژو ۴۰۵-پژو پارس وسمند با همان تلرانس ۱۵-۳٫۵ & 26-2 است .برای پژو ۲۰۶ نیز سایز استاندارد ۱۴٫۵-۳٫۵ &14.5-2.2 میباشد .

هشدار: اگر شما بوی بخارات بنزین در بالای موتورحس کردید، شست و شوی موتور با آب کار کاملا اشتباهی است . زیرا: بوی بخارات بنزین نشتی را نشان می دهد و اگر بالای موتور آب بخورد می تواند به اتاق احتراق وارد شود. آب مایع است و مایعات قابل فشرده سازی نیستند پس آب در محفظه احتراق به پیستون، سوپاپ ها و سوکت های جرقه ای آسیب می رساند.

اخطار: در صورت احساس  بوی سوخت در اطراف خودرو سیگار نکشید شما بوی بخارات که بسیار قابل اشتعال هستند را حس میکنید .

خراب بودن اورینگ سوزن انژکتور باعث نشتی بنزین به مقدار کم و به مدت زیاد میشود که ممکن است راننده اصلا متوجه این مشکل نشود

اغلب خرابی های اورینگ سوزن انژکتور به دلیل شست و شوی غیر اصولی سوزن انژکتور ها میباشد .

از علل خرابی انژکتور میتوان به کیفیت پایی ن بنزین و داشتن ناخالصی –عملکرد نامناسب فیلتر سوخت و فیلتر پمپ بنزین –ناخالصی هایی که به مرور زمان از لوله بنزین جدا میشود

اگر بعد از مدتی خراب شود و یا سایز اورینگ با تلرانس بالایی باشد به خوبی عمل اب بندی را انجا م نمیدهدو باعث مشکلات عدیده ای از قبیل : درست کار نکردن موتور و راندمان پایین آن – کند بودن و شتاب گیری ضعیف خودرو- مصرف بالای سوخت- سیاه شدن دهانه ی خروجی اگزوز – مشاهده ی بنزین .

انژکتور ها باید بعد از طی کردن مسافت ۵۰٫۰۰۰ کیلومتر تمیز شوند و دبی و زاویه ی پاشش بنزین به داخل سیلندر احتراق بررسی شود که تاثیر به سزایی درعملکرد موتور دارد .

 

اورینگ

 

 

بررسی اورینگ سوزن انژکتور

یکی از قطعات انژکتور خودرو اورینگ های سوزن انژکتور است. خودروها و وسایلی که با سوخت بنزینی کار می کنند وسیله ای در درون آن تعبیه می شود تا ورود بنزین را به اندازه ی مناسب کنترل کند. مواد سوختنی به درون سیلندرها وارد می شود و تا مقدار مشخصی با هوا مخلوط می شود. این فرایند باعث ایجاد جرقه و حرکت قطعه های مکانیکی می شود. کارایی انژکتور از کاربراتور بسیار بیشتر است. سرعت انژکتورها سریع تر است و همین سرعت باعث کاهش آلودگی و دود ناشی از آن می شود. انژکتورها بنزینی را که به درون سیلندر وارد می شود کنترل می کند و به همین دلیل یکی از قطعات اصلی خودرو به حساب می آید. این قطعه از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اورینگ بالا و پایین، سوزن انژکتور، سلونوئید، فیلتر ورودی، سوراخ خروجی، سوپاپ، آرماتور و بدنه ی انژکتور از مهم ترین اجزاء این قطعه است.

سوزن انژکتور

انژکتور در خودروهای جدید برای تنظیم سوخت ورودی و مخلوط کردن آن با هوا مورد استفاده قرار می گیرد. سوزن انژکتور بیرونی ترین قسمت مربوط به انژکتور است. وقتی بنزین به طور منظم به درون سیلندر می پاشد به شکل یکدستی می سوزد و طول عمر موتور را افزایش می دهد و دودی را که سوختن به وجود می آورد کم می کند. در سیستم انژکتور از دو اورینگ استفاده می شود. این اورینگ قطعه ی کوچکی است که شباهت زیادی به واشر دارد. این قطعه برای آب بندی کردن انژکتور است. این واشر از ورود بخار، بنزین و گاز به درون انژکتور جلوگیری می کند. اورینگ سوزن انژکتور در بالای انژکتور از نشتی مواد اضافی به درون سیلندرها جلوگیری می کند. اورینگ های سوزنی باید از نوع وایتونی باشد که در برابر موادی مانند بنزین و حرارت مقاومت کند و قابلیت تحمل فشاری که بر انژکتور می آید را داشته باشد.

ویژگی های اورینگ انژکتور

اورینگ سوزن انژکتور باید با سایز انژکتور تناسب داشته باشد. ۱۵-۱۴ میلیمتر سایز اورینگ انژکتور خودرو است. اورینگ ها در رنگ های مختلفی تولید می شود. رنگ آن ها، قهوه ای، سبز، نوک مدادی و چند رنگ دیگر است که از میان آن ها اورینگ وایتونی سبز از دیگر رنگ ها معروف تر است.

ترکیبات مختلف لاستیکی اورینگ از نیتریل ویا، فلورو کربن، نئوپرن، سیلیکون و پلاستیک های حرارتی مانند پلی اورتان و تفلون ساخته می شود. این مواد خصوصیت فیزیکی و شیمیایی خاصی دارد.

انواع اورینگ

قبل از خرید اورینگ بهتر است انواع آن را بشناسیم و آشنایی کلی با آن ها داشته باشیم. تعدادی از اورینگ ها شامل موارد زیر می شود.

اورینگ NR و SBR قدرت کششی بالایی دارد و با فشاری که به آن وارد می شود دچار آسیب نخواهد شد.

اورینگ NBR نیتریل در برابر روغن هایی مانند گریس مقاومت زیادی دارد. این نوع اورینگ از قدرت و استحکام زیادی برخوردار است و حرارت در کارکرد آن اختلالی ایجاد نمی کند.

اورینگ HNBR

این اورینگ علاوه بر مقاومت سایشی بالا، فشار زیاد را تحمل می کند. همچنین این واشر در برابر هیدروکربرن و روغن ها مقاومت دارد.

اورینگ وایتون مقاومت فیزیکی زیادی در برابر فشار و حرارت دارد. این نوع اورینگ در برابر روغن، بنزین، اسید و آب کلردار نیز مقاومت می کند.

اورینگ Kalrez به دلیل مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و مواد شیمیایی و اسید را تا ۴۰۰ درجه حرارت تحمل می کند.

اورینگ EPDM در مقابل آب شور دریا، اسید و آب معمولی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. برای این اورینگ تحمل اوزون به راحتی صورت می گیرد.

اورینگ سیلیکون مقاومت حرارتی و الکتریکی بالایی دارد و رنگ پذیری آن بالا است. مصرف پزشکی، غذایی و دارویی این محصول بسیار زیاد است. تحمل حرارت این اورینگ تا ۳۰۰-۲۰۰ درجه ی فارنهایت است.

اورینگ فلوروسیلیکون در برابر سوخت بنزین مقاوم است و دمای بالا را نیز تحمل می کند.

اورینگ ASM و AEM به دلیل مقاومت بالایی که در برابر دمای بالا به خصوص روغن های داغ دارد بسیار معروف است.

اورینگ هایپالون و کلروپن فشار گازهای مختلف را تحمل می کند و فشاری بر آن وارد نمی شود.

علائم خرابی انژکتور

زمانی که انژکتور دچار آسیب می شود عملکرد خودرو با اختلال مواجه خواهد شد. با مشاهده ی این علائم می توان به وجود آمدن مشکلاتی در سوزن انژکتور پی برد. این اختلال ها شامل مواردی مانند، کم شدن شتاب خودرو، افزایش دود و آلایندگی، زیاد شدن مصرف سوخت، صداهای غیر عادی موتور، کم شدن قدرت موتور، استارت نخوردن درست خودرو، ایجاد اختلال در سنسور اکسیژن و کم شدن عمر آن، ایست ناگهانی خودرو و تاخیر موتور در هنگام دور زدن می شود.

علامت خرابی سوزن انژکتور

به دلایلی مانند، کارکرد زیاد خودرو، کیفیت سوخت مورد استفاده، نحوه رانندگی و دیگر موارد سوزن انژکتور دچار مشکل می شود. ذراتی که وارد سیستم سوخت رسانی می شود باعث ایجاد گرفتگی در قطعه می شود. سوخت های بی کیفیت و گرفتگی در قسمت باک نیز مسیر سوزن انژکتور را دچار گرفتگی می کند. در مواقعی که این گرفتگی زیاد نباشد با شستشوی انژکتور مشکل رفع می شود. شستشوی انژکتور با مایع خاص و به وسیله ی دستگاه هایی انجام می شود که در اختیار متخصصین است. خرابی این سوزن باعث ایجاد لرزش، ضربه و صدا در خودرو و به درستی انجام نشدن فرایند احتراق در موتور می شود. زمانی که با فشار پدال، خودرو ریپ می زند می توان یکی از عوامل آن را ایجاد اختلال در سوزن انژکتور دانست. لرزش، خاموش شدن موتور و دور پایین به ایراد در سیستم سوزن انژکتور منجر می شود. میزان آلاینده ها و مصرف سوخت های بی کیفیت تاثیر زیادی در اختلال عملکرد آن دارد.

علائم گرفتگی سوزن انژکتور

از علائمی که نشان می دهد سوزن انژکتور دچار گرفتگی شده است. می توان به موارد چون، کاهش راندمان موتور، زیاد شدن مصرف سوخت، ریپ زدن خودرو و احتراق ناقص اشاره کرد. در سرویس های دوره ای انژکتور خودرو تمیز می شود ولی این کار کافی نیست. باید انژکتور را بررسی کرد و در صورتی که علائم گرفتگی در آن مشاهده شد به زودی آن را پاک کرد. بهتر است این کار را تعمیرکاران مجاز انجام دهند. استفاده از هر ماده ی شوینده و شستشوی غیر اصولی باعث خراب شدن این قطعه می شود.

نکاتی برای خرید سوزن انژکتور

در هنگام خرید سوزن انژکتور توجه به نکاتی که می توان آن ها را برای خریدی مناسب در نظر گرفت ضروری است. سوزن های انژکتور قیمت متفاوتی دارند در هنگام خرید باید به نوع و قیمت آن ها با توجه به مدل خودرو توجه کرد. تفاوت این سوزن ها در تعداد سوراخ های آن ها است. این قطعات دارای سه نوع، تک سوراخ، سه سوراخ و چهار سوراخ می باشد. بالا رفتن راندمان موتور و شتاب خودرو به تعداد بالای این سوراخ ها بستگی دارد. خرید این مدل ها بستگی به نوع اتومبیل دارد. سوزن های انژکتوری عمر مفید مشخصی دارند و باید بعد از مدتی آن ها را تعویض کرد. این تاریخ را شرکت سازنده ی آن مشخص می کند. عمر آن ها به عواملی چون نوع سوخت و میزان استفاده از خودرو نیز بستگی دارد. برندهای مختلفی از این سوزن ها در بازار عرضه می شود و استفاده از آن ها علاوه بر صرف هزینه به خودرو نیز بستگی دارد. در هنگام خرید این قطعات باید به اصل و یا تقلبی بودن آن نیز دقت کرد. اغلب این قطعات ضمانت پس از فروش دارد که علاوه بر قیمت آن ها در میزان فروش این قطعات نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. بسته بندی با لیبل نشان از اصل بودن کالا دارد. کالاهای دست دوم اغلب بسته بندی نمی شوند و باید در هنگام خرید آن ها دقت کرد. خرید از مراکز معتبر فروش باعث تضمین خرید و اطمینان از اصل بودن کالا می شود.

 

نظر خود را بنویسید

avatar