نکات استفاده جرثقیل

نکات استفاده جرثقیل

نکاتی درباره استفاده از اسلینگ های سیم بکسلی قبل از برداشتن بار

در ابتدا باید مطمئن شوید که بار برای حمل با اسلینگ سیم بکسلی مناسب است. اسلینگ نباید به بار صدمه بزند و بار هم نباید باعث آسیب دیدن اسلینگ شود. اگر قرار است اسلینگها به بار متصل شوند نقاط مورد استفاده ( به عنوان مثال اتصالات چشمی مربوطه) باید مناسب و از نظر تعداد کافی باشد.
بار باید از لحاظ جرم مورد ارزیابی قرار گیرد. در صورت نبودن یادداشتی که جرم را گزارش کند جرم بار باید از نقشه ها ، راهنمای محصول و سایر مراجع بدست آید. در غیر این صورت جرم مذکور باید توسط مسئول بار برداری تعیین شود. وقتی روش استفاده از اسلینگ تعیین شد اسلینگ مناسب باید انتخاب شود و حد بار مجاز ( Working Load Limit )  باید متناسب بار حمل شده باشد.

لازم است که مطمئن شویم که بار در حال حمل بالانس میباشد.
نقاطی که اسلینگ ها به آن متصل میشوند باید روی بار تعیین شوند در غیر اینصورت باید مرکز جرم را روی بار ارزیابی کرد. نحوه بار برداری و نوع اسلینگ ها باید از لغزش بار جلوگیری کند.
قلاب حمال حتماً باید درست بالای مرکز جرم قرار گیرد. وقتی این مسئله غیر ممکن است مراقبت ویژه از بار الزامی است. باید مطمئن شویم که بار دارای اجزای شل نیست. اگر بار از چند قسمت مجزا تشکیل یافته است روش بسته بندی بار باید تمام اجزا را نگهداری کند.

جابجایی بار | نکات استفاده جرثقیل

زنجیر میتواند از زیر بار به صورت گیره سبدی ( شکل ۳) یا گیره چوک ( شکل ۴) عبور کند. در وضعیت گیره سبدی هر کجا لازم است باید از تعداد دو یا بیشتر رشته و تیر پخش کننده استفاده کرد .
وقتی از چوک هیچ استفاده میکنیم نیروهای کششی بزرگ استفاده از زنجیرهای بزرگتر برای بار وارد شده را لازم می کند در هر حال بار نباید از % ۸۰ حد بار مجاز تجاوز کند.
وقتی بارها دارای شتاب تند شونده یا کند شونده میباشند نیروهای دینامیکی بزرگی که باعث افزایش تنش در زنجیر ها می شود، بوجود می آیند.

دستورالعمل های کاربری عمومی جرثقیل :

در زمان تست اولیه جرثقیل موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

  •  از رعایت اصول ایمنی قبل از استفاده اطمینان حاصل فرمایید.
  •  از صحت کارکرد کلیه قطعات جرثقیل اطمینان حاصل فرمایید.
  •  کلیه سازه های فلزی باید بررسی و طبق نقشه سازنده اسمبل شده باشد و خرابی نداشته باشد.
  •  کاربرانی که برای بکارگیری صحیح جرثقیل صلاحیت دارند را شناسایی کنید.
  •  از آشنایی کامل کاربر با کلیه قطعات جرثقیل اطمینان حاصل فرمایید.
  • کاربر باید نکاتی را که باعث وقوع حادثه می باشد را خوب بشناسد و از آنها پرهیز کند.
  •  کلیه دستورالعمل های استفاده از جرثقیل و نگهداری آن باید در اختیار کاربر باشد و باید به این دستورالعمل ها احاطه کامل داشته باشد.
  •  قراردادن کپسول آتش نشانی در کابین کاربر جرثقیل جهت استفاده در موارد احتمالی
  •  ابتدا ولتاژ و فرکانس مصرفی جرثقیل را با منبع تامین کننده برق چک کنید .

شرکت تولید کننده جرثقیل تلفر دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنعت و معدن و تجارت برای طراحی و ساخت انواع جرثقیل( جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای ، جرثقیل ستونی بازویی ، جرثقیل سیم بکسلی) می باشد.

نظر خود را بنویسید

avatar