هر آنچه درباره ی سنگ ماربل باید بدانیم

هر آنچه درباره ی سنگ ماربل باید بدانیم

سنگ ماربل یا مرمر قطعه ای گرانبها از کانی های موجود در پوسته ی خارجی کره ی زمین است .لایه ی درونی سیاره ی ما از مواد مذاب تشکیل شده است. مایعات درونی به لایه های بیرونی پوسته  فشار وارد می کنند که این فشار لایه ای در مجاورت برخیاز مواد معدنی سبب به وجود آمدن این سنگ های نفیس می شود.

در این مقاله شرکت سنگ ایران ماربل قصد دارد خوانندگان عزیز را با انواع سنگ های مرمر که در برای سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد آشنا سازد.

ابتدا نگاهی اجمالی به تاریخچه ی استفاده از سنگ می پردازیم.

زمان استفاده از سنگ در نمای سازه ها به بیش از دوازده هزار سال پیش بازمی گردد .کشف سنگ توسط انسان اولیه بسیار قبل تر از فلز صورت گرفته است.

آثار باستانی به جا مانده از اجدادمان گویای این امر مهم می باشد.مانند اهرام ثلاثه ی مصر ،انواع معابد قدیمی در یونان و ترکیه ی امروزی،در ایتالیاو ….

آثار باشکوه تخت جمشید گویای دیرین بودن این تاریخچه در ایران پهناور می باشد.

اولین کارخانه ی تولید سنگ در ایران

قبل از طراحی سنگ های مخصوص سازه  در ایران ،سنگ های نفیس به صورت واردات ،به ایران راه می یافت و مورد استفاده قرار می گرفت.

در سال هزار و سیصد و هفت هجری خورشیدی اولین دسگاه برش سنگ که دارای تیغه های آهنی بود برای سنگ های کاخ مرمر استفاده شد.

در سال هزار و سیصد و هفده مکانی به عنوان کارخانه ی تولید سنگ در مشهد و برای استفاده از سنگ مرمر جهت  آستان قدس رضوی در مشهد توسط متخصصین آلمانی مورد استفاده قرار گرفت.

سپس از این سنگ ها در بانک مرکزی ،بانک سپه مرکزی ،کاخ مرمر و… استفاده شد.

 

اکنون به برسی انواع این سنگ ها می پردازیم

سنگ های استفاده شده در نمای بیرونی ساختمان ، به علت اینکه در معرض باد و باران و اشعه های خورشید قرار دارند باید از نوع بدون رگه و بدون نفوذ باشند.معمولان برای استفاده در بیرون سازه از سنگ های در اصطلاح چینی استفاده می شود.

در مناطق گرم سیری ، حتما باید از سنگ های رنگ روشن استفاده شود تا دمای داخل ساختمان نسبت به دمای بیرون خنک تر شود.

در مناطق مرطوب ، سنگ هایی که جذب رطوبتشان بسیار کم است مورد استفاده قرار می گیرند.همچنین در سازه هایی که در اطراف کارخانه ها و محیط آلوده قرار دارند باید از سنگ هایی که در مقابل خوردگی مقاوم هستند ،استفاده شود.

سنگ های مرمر نفیس انواع گوناگونی دارند، از جمله موارد زیر که در طرح ها و رنگ های طبیعی یافت می شوند.

سنگ اسلب چینی

این کانی زیبا در طی میلیونها سال به وجود آمده است.بلوهای درشت و زیبا یی که این سنگ ها از آن ساخته شده اند ،خالق این آثارزیبا هستند.

با اینکه این سنگ ها قطور نیستند ولی ،استحکام بسیار بالایی دارند.این نوع سنگ ها به سنگ کریستالی نیز مشور می باشند.خاصیت یک دست بودن و تقریبان بی رگه بودن آن باعث شده تا در ساخت لوازم تزئینی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سنگ اسلب چینی نیریز

این نوع سنگ ،یکی از گونه های زیبای سنگ مرمر با رنگ سفید می باشد.این نوع سنگ در جهان به نام وایت ماربل مشهور است.تجلی گاه این گونه ی سنگ استان فارس به ویژه شهرستان نی ریز می باشد.

ویژه گی این سنگ زیبا

بلورهای بسیار ریز و زیبای کریستالی که در ساختار آن موجود است ،باعث زیبایی بی نظیر این سنگ زیبا شده است.

ساب پذیری بسیارعالی و خاصیت جلا پذیری ممتاز این سنگ در انتخاب این کانی زیبا بسیار تاثیر گذار است.جذب بسیار ناچیز آب و در نتیجه مقاومت زیاد این سنگ در برابر رطوبت از خصوصیات نفیس این سنگ می باشد.

کاربرد این سنگ در نمای داخلی ساختمان و حتی در مکانهایی که انواع مشابه کاربردی ندارد ،سنگ اسلب چینی نیریز استفاده می شود.معماران حرفه ای درطراحی حمام و سرویس های بهداشتی در سازه های بسیار لوکس ،در خانه ها و یا هتل های پنج ستاره از این سنگ شیک استفاده می کنند.

نصب آن در پوشش کف، دیوار و لابی هتل ها،بهره گیری از آن در طراحی کابینت ها و فضای داخلی آشپز خانه ها و حتی در حاشیه و قاب آسانسور های شیک از این سنگ مرغوب استفاده می شود.

هرچه این سنگ رگه های کمتری داشته باشد قیمت آن به مراتب افزایش می یابد.

سنگ اسلب مشکی

سنگ اسلب مشکی

این سنگ شگفت انگیز دارای بک گراند سیاه و همچنین رگه های بی نظیر سفید و طلایی است.هرچه خطوط داخلی این سنگ منظم تر باشد ،قیمت فرآورده ی این سنگ افزایش می یابد.

معادن این سنگ بی نظیر در استان یزد می باشد.ویژگی منحصر به فرد این سنگ بی همتا سه بعدی بودن طرح آن است که در نمای ساختمان زیبایی خارق العاده ای ، به ارمغان می آورد.

این سنگ با شکوه دارای خصلت ساب پذیری و جلای منحصر به فردی است.هنگام جلا دادن رنگ طلایی داخل آن بیشتر نمایان شده و زیبایی خیره کننده ای را پدید می آورد.

استحکام به شدت بالای این سنگ زیبا و قدرت جذب رطوبت بسیار کم ویژه گی منحصر به فرد این سنگ شگفت انگیز است.این سنگ در تمام سایز ها و طرح های مورد نظر معمار برش داده می شود.

استفاده ی این سنگ بیشتر در نمای داخلی ساختمان می باشد.

هتل های لوکس و ساختمان های بسیار شیک بیشتر متقاضی این سنگ خارق العاده هستند.

سنگ اسلب مرمریت

نام علمی این سنگ با ارزش مرمریت است.این سنگ میلیونها سال قبل  بر اثر رسوبات دریایی در مجارت گرانیک به وجود آمده است.درون این سنگ رگه های استیلولیت می باشد که در این سنگ زیبا مشاهده می شود.

این سنگ در رنگ های سبز،قهوه ای ، قرمز،صورتی ، کرم و سیاه وجود دارند.

ویژگی های سنگ اسلب مرمریت

مقاومت بالا و استحکام شدید نسبت به سنگ های تراورتن یکی از ویژگی های اسلب مرمریت است.

قابلیت حجاری  و صیقل انداختن روی این سنگ باعث شده از این سنگ زیبا در طراحی داخلی و هم در طراحی خارجی سازه ها و همچنین در ساخت مصنوعات لوکس نیز استفاده شود.

سطح خارجی این سنگ بسیار صاف و سطحی همانند آیینه دارد.

به علت وجود مواد آهکی درون این کانی ،درصد جذب آب در آن بالاتر از گونه های مشابه شده است.بنابراین ،بهتر است از این نوع سنگ در طراحی اتاق ها و به طور کلی در نمای درونی سازه استفاده شود. بهترین نوع سنگ اسلب مرمریت ، سنگ دهبید است.

معادن این سنگ در ایتالیا ، هند و چین و ایران می باشد.

سنگ اسلب مرمریت کرم

این گروه از سنگ های تزیینی از آهک یا کلسیم اکسید در طی سالیان بسیار زیاد بر اثر فشار و حرارت بالا در پوسته ی بیرونی زمین به وجود آمده اند.وجود کانی لیمونت در اجزاء این سنگ باعث شده ،رنگی کرم داشته باشد.در میان سنگ های ساختمانی رنگ کرم تنها در سنگ تراورتن و مرمریت یافت می شود.

درصد کثیری از استخراج معادن سنگ ایران شامل این نوع سنگ زیبا می شود.استفاده از این نوع سنگ در طراحی داخلی ،باعث می شود فضای داخل ساختمان بزرگتر دیده شود. البته وجود رنگ کرم عامل ایجاد آرامش نیز هست.

معادن گونه ی مرغوب این نوع سنگ با ارزش در دهبید و خوی می باشد.

سنگ اسلب سیمکان

رنگ این سنگ کرم روشن و کرم مایل به بژ است.این نوع سنگ در سایز کاشی و ورقه ای تولید می شود.برای اینکه این سنگ خاصیت درخشان بیشتری داشته باشد ، در مراحل تولید آن از رزین و اپوکسی استفاده می شود.این نوع سنگ علاوه بر استحکام بالا دارای جلا پذیری خوبی دارد.این گونه سنگ هیچ نوع خلل و فرجی در ساختمانش وجود ندارد.

مقاومت این سنگ در برابر حرارت بسیار زیاد است.آب جذب شده در این سنگ به شدت پایین است .همچنین مقاومت سایشی در اسلب سیمکان بسیار بالا است . این خاصیت باعث استفاده از این سنگ زیبا در مکان های خاص شده است.این ویژگی باعث استفاده آن در کف هتل های لوکس و حتی در پارکینگ مراکز تجاری خاص شده است.

اسلب چینی سایمون قروه

اسلب چینی سایمون قروه

منشا این سنگ بی نظیر به طور خاص فقط در منطقه ی قره استان کردستان می باشد.

ویژگی منحصر به فرد این سنگ شگفت انگیز وجود رگه های آبی و طوسی در زمینه ی سفید است.چینی سایمون قره معمولان در ابعاد بزرگ تولید می شود.

کاربرد این سنگ گران بها در دیوار و کف هتل های لوکس، در قسمت جزیره و کابینت آشپزخانه ها می باشد.

خاصیت ضد آب بودن آن باعث شده از این سنگ شگفت انگیز هم در نمای بیرونی و هم در قسمت های مرطوب سازه ،مانند روشویی منازل لوکس ،استخرها ، حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد برخی از سنگ هایی که در زیبا سازی سازه ها ی لوکس استفاده می شود ،معرفی گردد تا طراحان بتوانند بهترین انتخاب را از میان ایده هایشان داشته باشند.

نظر خود را بنویسید

avatar