تمیز کردن ظروف مسی با چند ترفند ساده

تمیز کردن ظروف مسی با چند ترفند ساده

یکی از علایق خانم های خانه دار خرید ظرف و ظروف برای خانه است و هر کس به جنسی از ظرف علاقه خاصی دارد. بعضی ها ظروف سرامیکی دوست دارند، بعضی ها چینی و بلور و خیلی ها هم علاقه به داشتن ظروف تزیینی مسی دارند. ظروف مسی خاصیت و فواید بسیاری دارند و جزو قدیمی ترین ظرف و ظروف هم برای پخت و پز غذا و هم برای پذیرایی به شمار می‌روند و به همین خاطر صنایع دستی ظروف مسی در کشور بسیار شناخته شده است. این جنس ظرف علاوه بر زیبایی که دارد خواص بسیاری هم دارد که می‌تواند این خواص را به غذا هم منتقل کند. ظروف مسی عمر بالایی دارند که اگر نکات نگهداری و تمیز کردن آنها را به درستی رو یاد بگیرید و به این نکات عمل کنید می توانید برای یک عمر مثل روز اول از آنها استفاده کنید و از خاصیت این ظروف بهره مند باشید. پس با من در ادامه این مطلب همراه باشید تا هم با ظروف مسی بیشتر آشنا شویم و هم راز و رمز تمیز کردن و نگهداری آنها را یاد بگیریم.

ظروف مسی چگونه درست می‌شوند ؟

ظروف مسی را اکثراً یا به روش ماشینی یا پرس کاری و یا به روش دست ساز یا چکش کاری می سازند. در روش ماشینی مس را با دستگاه های خم کاری ظروف به شکل های مختلف در می آورند و ظروف مسی که به روش ماشینی درست شده اند را میتوان از روی خط های نازک و موازی همی که روی آن ها قرار دارد شناسایی کرد.

اما در روش دست ساز و چکش کاری فلز مس را در کوره قرار می‌دهند و استاد قلم زن با چکش آن را به شکل ظرف شکل می دهد؛ که در این روش جای چکش روی ظرف مشخص است و ظرف های مسی دست ساز ضخامت بیشتر و عمر بیشتری هم دارند و ظروف دست ساز از ماشینی گران تر هستند.

مراحل ساخت ظروف الماس تراش کمی با ظروف مسی معمولی فرق می کنند. به این صورت که قبل از قرار دادن ظروف مسی در کوره آن ها را رنگ می‌کنند و بعد در کوره می پزند تا رنگشان ثابت شود. بعد از این که ظروف مسی را از کوره خارج کردند، مهم ترین مرحله که حکاکی و طراحی روی آن ها است آغاز میشود. در این مرحله این ظروف را تراش می دهند و هنرمندان قلم زن با ظرافت و زیبایی طرح های زیادی را روی آن ها خلق می کنند و هرچه هنر حکاکی از ظرافت و دقت بیشتری برخوردار باشد ظرف تولید شده ارزش بیشتری پیدا میکند.

بعد از مرحله حکاکی قلم زنان با استفاده از الماس های مخصوص که برای تراش کاری هستند، روی ظرف های مسی حکاکی میکنند و این مرحله دقیق ترین قسمت تولید ظرف مسی الماس تراش است. برای مرحله آخر هم لایه‌ای نازک از پلی استر را روی این ظروف میزنند؛ تا رنگ آن ها ثابت بمانند و در طول استفاده تغییر نکنند و این کار باعث براق شدن این ظروف هم میشود.

چطور ظروف مسی را تمیز کنیم؟

مس فلزی نسبتا نرم است و به همین دلیل هم ظروف مسی به راحتی خش می‌افتند یا با رطوبت واکنش نشان می‌دهند و سیاه می‌شوند که این به معنی خراب شدن آن ها نیست بلکه تمیز کردن ظروف مسی با چند ترفند ساده شدنی است و با نکاتی که برای تمیز کردن آن ها هست، میتوان به شکل روز اول آن ها را تمیز و براق کرد. اولین کاری که باید قبل از استفاده از روش های تمیز کردن گوناگون انجام دهید این است که ظرف مورد نظر خود را با آب و صابون و توسط یک اسفنج نرم بشویید، تا برای تمیز کردن آماده شود.

– یکی از روش های معروفی که از گذشته برای تمیز کردن ظروف مسی انجام میدهند استفاده از جوش شیرین و آب لیمو است و برای این کار باید مقداری از این دو ماده را با هم مخلوط کنید تا با هم ترکیب شوند، سپس ظرف مورد نظر را بردارید و با یک پارچه نرم که به این ترکیب آغشته کرده اید به شکل دورانی روی ظرف بمالید وقتی به طور کامل این کار را انجام دادید ظرف را بشویید و از ظرف تمیز خود لذت ببرید.

– روش دیگری که به تازگی برای تمیز کردن مس باب شده با استفاده از سس کچاپ است یعنی سس کچاپ را روی ظروف مسی میریزید و پس از چند دقیقه باید آن را شسته و خشک کنید تا ظرف تان تمیز شود.

تمیز کردن ظروف مسی با چند ترفند ساده

– ترفند مفید و ساده دیگری که خیلی ها انجام می دهند و می تواند لکه های سیاه روی مس را هم از بین ببرد با استفاده از لیمو و نمک است به این صورت که لیمو را از وسط نصف می کنید و داخل یک ظرف نمک میبرید بعد میتوانید لیمو را روی ظرف مورد نظر بمالید ؛ لیمو به علت اسیدی که دارد و نمک به علت سایندگی که دارد می‌تواند ظرف مسی شما را تمیز کند و براقیت آن را به شما بازگرداند.

– روش بعدی که برای تمیز کردن مس انجام میدهند تمیز کردن با ماست است به روشی که دستمالی تمیز را ماستی می‌کنند و به ظرف می‌مالند و در نهایت شسته و خشک می کنند؛ با این روش هم ظرف مسی تمیز و براق می شود.

– شیوه دیگری که برای سفید و تمیز کردن مس بسیار معروف است و جزو روش های قدیمی هم هست استفاده از سرکه و نمک به روش جوشاندن است به این صورت که سرکه و نمک را با آب مخلوط می کنند و می جوشانند تا مخلوطی حل شده به دست بیاید و همه مواد در هم حل شوند و ظرف مسی مورد نظر خود را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در این محلول قرار می دهند و در می آورند و آن را آبکشی و سپس خشک میکنند. این ترفند هایی که گفته شد معروف ترین کارها برای براق و تمیز کردن مس هستند که با انجام دادن آنها ظروف مسی شما کدر و سیاه نمی ماند.

چگونه از ظروف مسی خود نگهداری کنیم ؟

علاوه بر روش های تمیز کردن مس نکات حائز اهمیتی هم هست که باعث جلوگیری از کدر و سیاه شدن این ظروف می شود. برای طول عمر و نگهداری از ظرف مسی بهتر است آن را در آب غوطه ور نکنید چون این کار ظرف شما را کدر میکند. برای پخت و پز با ظروف مسی از شعله کم و ملایم استفاده کنید چون مس به علت رسانا بودن زود گرم می شود و اگر شعله مستقیم باشد باعث سیاه شدن ظرف شما می‌شود. برای افزایش عمر ظرف مسی خود از شستن آن در ماشین ظرفشویی جداً خودداری کنید. کاری که بسیار به مس شما آسیب می‌زند این است که برای هم زدن غذای خود از قاشق فلزی استفاده کنید چون این کار و برخورد هر فلزی به مس باعث خش انداختن روی سطح آن می شود. روش دیگری که برای مراقبت می توانید انجام دهید این است که مواد غذایی اسیدی مثل گوشت و مرغ را در ظروف مسی به مدت طولانی نگه ندارید چون باعث تغییر رنگ ظرف مسی شما می شود.

تمیز کردن ظروف مسی با چند ترفند ساده

روش ها و نکاتی که در این مقاله به آن‌ ها اشاره کردیم به شما کمک می‌کند تا هم بتوانید از ظروف مسی خود مراقبت کنید و هم در صورت کدر و سیاه شدن آن ها بتوانید به راحتی و با استفاده از ترفند های راحت گفته شده آن ها را تمیز کنید. از شما برای همراهی تا پایان این مقاله تشکر می کنم و امیدوارم توصیه های ذکر شده را رعایت کنید و ظرف های مسی براق داشته باشید که بتوانید به راحتی برای پخت غذا و پذیرایی از آن ها استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

avatar