اتاقک تخمیر یا گرم خانه نان چیست ؟

اتاقک تخمیر یا گرم خانه نان چیست ؟

اتاقک تخمیر یا گرم خانه نان چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟!

در این مقاله می خواهم شما را با نحوه به عمل آمدن خمیر نان یا شیرینی و دستگاه های صنعتی که در پختن کیک و شیرینی از آن ها استفاده می‌شوند، آشنا کنم.

همه ما می دانیم که در پختن کیک و شیرینی از مخمر ها استفاده می شود، اما آیا می‌دانید که مخمر ها چه چیزهایی هستند و از کجا آمده اند ؟! در ادامه شما را با مخمر ها بیشتر آشنا خواهم کرد، اگر به کیک و شیرینی و روش پخت آن ها علاقه مند هستید ، پس در این مقاله تا آخر لطفا با من همراه باشید.

مخمر چیست ؟

همه ی ما می دانیم که مخمرها یک نوع قارچ هستند، اما این دسته از قارچ ها سمی نبوده و جزو خانواده های خوراکی به حساب می آیند و در پختن کیک و شیرینی و نان از آنها استفاده زیادی می شود، قارچ ها معمولاً یک سلول دارند و به دو روش تولید مثل می کنند، یا به روش غیر جنسی و از طریق جوانه زدن و یا به روش جنسی و از طریق تشکیل هاگ ، تولید مثل می کنند. معروف ترین مخمری که در فرایند تخمیر نان از آن استفاده می شود ساکارومایسس سرویزیه می باشد، که به آن مخمر نان هم گفته می شود.

مخمر ها از هزاران سال پیش وجود داشته و در صنعت پخت نان از آنها برای به عمل آوردن خمیر نان استفاده می شد طبق تحقیقاتی که انجام شده، شیمی دان های زیادی توانستن روی مخمرها آزمایش انجام بدهند اما اولین بار مخمرها توسط شخصی به نام آنتونی با استفاده از لنز های با کیفیتی که داشت، شناسایی و رویت شدند، و بعد از آن برای پخت نان از مخمرها استفاده زیادی شد. و امروزه نیز مخمرها به خاطر کیفیتی که به خمیر نان می دهند نقش اصلی را در فرایند تخمیر، خمیر نان  دارند، تا بتوان محصولات با کیفیت تری تولید کرد. برای فرایند تخمیر خمیر نان از اتاقک های مخصوصی استفاده می‌شود، که به آنها گرم خانه یا اتاقک تخمیر نان گفته می شود که در ادامه بیشتر بررسی خواهیم کرد که اتاقک تخمیر یا گرم خانه نان چیست ؟

اتاقک تخمیر یا گرم خانه نان:

اتاقک تخمیر یا گرم خانه دستگاهی است که دارای، دما و رطوبت مناسب و مورد نیازی است، که باعث می شود خمیر نانی که در آن قرار می گیرد به خوبی به عمل آید. همان طور که می دانیم فرآیند تخمیر جزو مراحل اصلی و مهم در پخت نان و شیرینی محسوب می شود و همیشه به آن دقت زیادی می شود.

کاربرد دستگاه تخمیر نان:

دستگاه تخمیر با اسم های مختلفی دیده میشه از جمله گرم خانه، پروفر و … کار دستگاه تخمیر همانطور ک قبلا اشاره کردیم ، ایجاد رطوبت و دمای مناسب برای به عمل آوردن خمیر نان می باشد. این دستگاه باعث می شود، که خمیر نانی که ما در این دستگاه قرار می دهیم با کیفیت تر، نرم تر و با دوام تر باشد، و محصولات بهتری به توان با استفاده از این خمیر تولید کرد.

در ادامه مراحل قرارگیری خمیر نان در اتاقک تخمیر یا گرم خانه را با هم بررسی می کنیم.

مراحل قرار گیری خمیر نان در دستگاه :

۱- گرم خانه یا اتاقک تخمیر ثانویه:

اتاقک تخمیر ثانویه دارای فضایی است ، که با ورود خمیر نان به آن دستگاه ، رطوبت و دمای لازم را به خمیر می دهد ، تا خمیر سریعتر به عمل آید و در پایان بعد از اینکه خمیر رطوبت و دمای لازم را دریافت کرد، از طریق کانال خروجی دستگاه  خمیر وارد دستگاه فرم دهنده می شود.

۲- اتاق تخمیر نهایی:

اتاقک تخمیر نهایی دارای محفظه ای است، برای استراحت خمیری که در اتاقک تخمیر ثانویه دما و رطوبت لازم را دریافت کرده و قبل از اینکه این خمیر وارد دستگاه فرم دهی شود در این اتاقک استراحت می کند.

۳- فر قنادی:

بعد از ورود خمیر نان به دستگاه های فرم دهی فرم لازم را برای مرحله پخته شدن دریافت می کنند و پس از این مرحله خمیر های فرم داده شده برای پخت آماده شده و وارد دستگاه های فر قنادی می شوند.برای اینکه نان ویا شیرینی ما به درستی پخته شوند و به اصطلاح مغز پخت شوند نیازمند دستگاهی هستیم که دمای آن خیلی زیاد نباشد وبتواند میزان حرارت را در اطراف نان ها ویا شیرینی ها تنظیم کند، که فر قنادی با ساختاری که دارد برای این کار مناسب می باشد در ادامه با نحوه عملکرد این دستگاه بیشتر آشنا می شویم.

فر قنادی، دستگاهی است که دارای یک سری سینی از جنس استیل، غیر قابل زنگ زدن و با عمر طولانی برای قرار گرفتن شیرینی ها ونان های فرم داده شده  ویک کوره برای پخت آنها می باشد، بعد از اینکه خمیرهای شکل داده شده روی این سینی ها منتقل شدند، این دستگاه با استفاده از هواکش هایی که دارد، از طریق حرارت غیر مستقیم و با به گردش درآوردن هوای داغ و سرد دربالا وپایین نان ها یا کیک ها باعث می شود جریان هوا در دستگاه یکسان باشد و نان ها و یا شیرینی ها به یک اندازه پخته و به قول معروف برشته شوند.

سوخت این نوع دستگاه در هر سه حالت، گاز، جامد، یا برقی می تواند باشد. در ادامه چند مدل از فر قنادی را باهم بررسی می کنیم.

انواع فر قنادی:

معمولاً نان ها و شیرینی ها برای پخت به نسبت حجمی که دارند نیازمند، زمان پخت و دمای متفاوتی هستند، به همین خاطر کیک و شیرینی هایی که حجیم تر هستند، نیازمند دمای متوسط با زمان بیشتر برای پخت هستند و نان و شیرینی هایی که کم حجم تر هستند نیازمند حرارت بالا با زمان بندی کمتر برای پخت می باشند، بسته به این تفاوت حرارت و زمان  برای پخته شدن، از دستگاه های فر قنادی گازی یا برقی استفاده می شود.

دستگاه فر قنادی گازی، نسبت به دستگاه فر قنادی برقی زودتر گرم می شود و در نتیجه زودتر هم سرد می شود و برای این دستگاه هم میتوان از کپسول، و هم گاز شهری استفاده کرد، دستگاه فر برقی پر هزینه تر و پر مصرف تر بوده اما دقیق تر عمل می کنند.

ممنون که تا پایان این مقاله با من همراه بودید، امیدوارم اطلاعات کافی در رابطه با پخت نان و شیرینی را، در اختیارتان گذاشته باشم.

نظر خود را بنویسید

avatar