معرفی آسیب های ورزشی در شنا

معرفی آسیب های ورزشی در شنا

مقدمه

ورزش شنا منحصر به فرد، ترکیبی از تمرینات قدرتی اندام فوقانی و تحتانی با تمرینات قلبی عروقی در یک محیط که تحمل وزن دشوار است، می باشد. در حالی که شنا یک ورزش ایده آل برای تقویت عضلات و کاهش وزن است، اما تکنیک نادرست می تواند عواقب جسمانی جدی داشته باشد. متأسفانه اغلب شناگران مستعد آسیب هستند. بیشتر آسیب های شنا از استفاده بیش از حد از عضلات بدن ایجاد می شوند، پس باید مطمئن شوید که در آن زیاده روی نکنید یا اقدامات احتیاطی مناسب را در زمان انجام حرکت های شنا در نظر بگیرید. با پیوستن به کلاس شنا اصفهان، مربیان شنا تکنیک های صحیح را به شما آموزش می دهند تا بیشتر از این که به آسیب های ناشی از شنا کردن فکر کنید، از آن لذت ببرید. شناگران رقابتی و تفریحی به طور یکسان باید هنگام شنا احتیاط کنند تا از آسیب های رایج جلوگیری شود.در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با درمان آسیب های ورزشی شنا و علت به وجود آمدن هر یک از آسیب ها در زمان انجام حرکت های شنا، توضیح دهیم.

در مدرسه ی شنای آرمان، ما معتقدیم که آگاهی و پیشگیری بهترین درمان برای این آسیب‌ ها است. شما می توانید انواع حرکت های شنا را به صورت اصولی در این مجموعه آموزش ببینید.

معرفی آسیب های ورزشی در شنا

معرفی آسیب های ورزشی در شنا

شنا ورزشی است که با حرکات تکراری تعریف می شود. شناگران با فشار آوردن بیش از حد به بدن، خستگی مداوم و عدم رعایت تکنیک های مناسب و صحیح آسیب می بینند. اغلب شناگران انعطاف پذیری یا نرمی مفاصل فوق العاده ای دارند که می تواند طبیعی باشد. صدمات جزئی و ترومای خفیف می تواند منجر به درد شانه و تاندونیت شود. سایر آسیب‌ های تکراری شامل مشکلات داخلی زانو و مشکلات لگن ناشی از ضربات قفسه سینه و آسیب‌ های کمر ناشی از ضربات دلفین یا تمرینات هوازی در آب است. در ادامه پنج مورد از شایع ترین آسیب های مربوط به شنا و نحوه درمان آسیب های ورزشی شنا آورده شده است:

  • آسیب های ناحیه شانه شناگر

یکی از شایع ترین آسیب‌ ها، درد ناحیه ی شانه است. درد مفصل شانه ناشی از ایجاد فشار بسیار بالا و تکرار حرکات در دست ها می باشد که عضلات بازو و شانه را تحت فشار قرار می‌ دهد و در نهایت می‌ تواند منجر به آسیب بافت شود. شانه شناگر ممکن است شامل برخورد روتاتور کاف، تاندونیت دوسر بازو، بورسیت یا پارگی روتاتور کاف باشد. شما می توانید با یک باره وارد کردن کامل دست های خود در آب، نه از انگشت شست از این آسیب جلوگیری کنید.

  • آسیب ناحیه زانو شناگر

وقتی مردم به آموزش شنا اصفهان فکر می‌ کنند، معمولا ابتدا تصور می کنند تنها دست‌ ها و شانه‌ ها درگیر هستند، اما پاها و باسن‌ شما نیز این فشار را تحمل می‌ کند. این آسیب در شنای قورباغه شایع تر است. زانوی شناگران قورباغه معمولا به دلیل موقعیت پاهایشان متحمل فشار می شود. با تغییر روال خود، بهبود زاویه حرکت پاها از باسن و انجام فعالیت های تقویتی می توان از این آسیب اجتناب کرد.

  • آسیب ناحیه گردن شناگر

درد گردن یکی دیگر از آسیب های ناشی از شناگری می باشد که کمتر شناخته شده است. به دلیل انقباضات ناشی از نگه داشتن سر در بالای آب هنگام انجام شنای قورباغه، شنای پروانه یا چرخش گردن برای تنفس در طول شنای آزاد، به عضلات و تاندون های گردن فشار وارد می شود.

برای پیشگیری از کوفتگی گردن، سر خود را با بقیه بدن تراز کنید و در حین شنا همه ی بدن را (به جای گردن خود) برای نفس کشیدن بچرخانید.

آسیب ناحیه گردن شناگر

  • آسیب پایین کمر شناگر

بعد از شانه درد، متاسفأنه آسیب کمر در شناگران شایع است. از آن جایی که هنگام شنا، زمان قابل توجهی پشت شناگر در حالت بیش از حد کشیده می گذرد، دچار کمردرد می شوند. ورزشکاران می توانند با تقویت مهرهای کمر و استراحت های مکرر به کاهش این آسیب کمک کند.

  • آسیب گوش شناگر

یکی از مشکلاتی که در ورزش شنا پیش می‌ آید، آسیب گوش شناگر است. این التهاب ناشی از التهاب کانال گوش خارجی و عفونت باکتریایی یا قارچی می باشد. و علائم بالینی آن درد و خارش گوش و گرفتگی مجرای گوش است. بر اثر خشک نکردن مجرای گوش خارجی ایجاد می شود. با خشک کردن گوش های خود بعد از هر شنا از این امر جلوگیری کنید.

  • آسیب های نادر دیگر

قسمت های دیگری از بدن نیز در زمان انجام حرکت های شنا آسیب می بیند. اما در مورد شنا، قسمت هایی مانند زانو، ستون فقرات و عضلات پا معمولا در نتیجه مستقیم شنا آسیب نمی بینند. قسمت هایی مانند انگشتان دست و پا بیشتر ناشی از برخورد آن ها به دیواره استخر است و در نتیجه شنا مستقیم رخ می دهند، نه با تمرین بیش از حد.

چگونه می توان از آسیب های شنا پیشگیری و آن ها را درمان کرد؟

آسیب های ورزشی در شنا نسبت به دیگر ورزش ها کمتر دیده می شود. اما اگر شنا کردن با تکنیک غلطی انجام شود و اقدامات احتیاطی به عمل نیاید احتمال بروز آسیب های ورزشی بالا می رود.

آسیب های شنا

برای پبشگیری از حوادث احتمالی آسیب ورزشی در حین شنا و درمان آسیب های ورزشی شنا، اقدامات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر شناگر مبتدی هستید، تنها شنا نکنید و در صورت لزوم جلیقه شنا داشته باشید.
  • اگر احساس سرما، گرما و خستگی دارید، شنا نکنید.
  • اگر تب، عفونت تنفسی یا گوش درد دارید، کمتر شنا کنید.
  • بعد از شنا با حوله آب را از گوشتان خارج کنید (بهتر است از گوش پاک کن استفاده نکنید).
  • اگر آب کم عمق است، شیرجه زدن خطر بالای شکستگی مهره های گردن را به همراه دارد.
  • از دوره های استراحت برای بهبودی استفاده کنید.
  • اگر در مورد آسیب‌ دیدگی یا استراتژی‌ های پیشگیری نگران هستید، با یک متخصص پزشکی ورزشی یا مربی ورزشی صحبت کنید.

سخن پایانی

شنا می تواند یک ورزش عالی برای شناگران تفریحی تا شناگران ماهر باشد. با ارتباط داشتن با مربیان شنا و یادگیری و انجام صحیح حرکات آن، شناگران می توانند بر آسیب های خود غلبه کنند. در صورت مشاهده هر یک از آسیب های ناشی از شنا، با مربیان خود صحبت کنید تا از آن آگاهی پیدا کرده و از ایجاد آن ها در تمرینات بعدی جلوگیری شود. تحمل ناراحتی ناشی از این آسیب ها دردناک است، اما به هر حال ادامه دادن به ورزش حتی می تواند بدتر باشد.

نظر خود را بنویسید

avatar