انواع وت اسکرابر

انواع وت اسکرابر

امروزه با گسترش پیدا کردن جوامع بشری صنعت به طور چشمگیری پیشرفت و گسترش پیدا کرد. در نتیجه آلاینده‌ ها هم بیشتر شدند. برای تصفیه هوا و آلاینده ها از تجهیزات و دستگاه‌ های بسیار زیادی استفاده می‌شود. یکی از آنها وت اسکرابر ها هستند. آلاینده‌ های هوا در صنایع مختلف وجود دارند و مبارزه با آن به یک دغدغه برای جامعه بشری تبدیل شده است. استفاده و به کارگیری اسکرابرها بیشتر در صنایع کشتیرانی به چشم می‌خورد. در این محتوا قصد داریم تا اطلاعات مفید و مختصری در مورد وت اسکرابر نحوه عملکرد و انواع آن در اختیار شما قرار دهیم، امیدواریم که مفید واقع گردد.

وت اسکرابر چیست ؟

در معنای لغوی اصولاً اسکرابر را به عنوان یک شوینده می‌شناسند. همانطور که از معنای لغوی آن بر می‌آید آن را برای شستن آلاینده‌ها به کار می‌برند. به همین دلیل به آن اسکرابر تصفیه دود هم می‌گویند. در یک تعریف کلی وت اسکرابر به غبارگیر هایی گفته می‌شود که به وسیله مایعات، آلاینده‌ها، غبارها و آلودگی‌ها را از بین می‌برد.

ویژگی‌ های خاص وت اسکرابرها

این نوع از غبارگیر ها یا تصفیه کننده وت اسکرابرها دارای ویژگی و مزایای خاص و برتری نسبت به دیگر تصفیه کننده‌ها هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. اولین ویژگی آنها مقرون به صرفه بودنشان است. یعنی از نظر هزینه خیلی مناسب‌تر از دیگر غبارگیرها یا تجهیزات می‌باشند. ویژگی دیگر آنها قابلیت و توانایی مطلوب این نوع دستگاه در جدا کردن ذرات و گازها از هوا می‌باشد و در آخر هم باید گفت که اسکرابر‌ های تصفیه دود می‌توانند هوایی که در حال خارج شدن از این دستگاه است را خنک کنند.

پروژه های پلی تجهیز

موارد استفاده اصلی از وت اسکرابرها

هوایی که از صنایع تولید و خارج می‌گردد قاعدتاً آلوده بوده و به خاطر اینکه باید در محیط زیست دفع شود، حتماً باید تمیز شدن آن حائز اهمیت باشد. به همین دلیل نیاز است تا دستگاه یا غبار گیری باشد که این آلاینده‌ها را از هوا یا حتی گازهای صنعتی جدا کنند. بنابراین وت اسکرابر ها به عنوان یک غبارگیر خوب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع و اقسام وت اسکرابر

اسکرابر‌ های تصفیه دود از نظر انرژی و از نظر ساختاری در انواع مختلفی دسته بندی می‌گردند.

– وت اسکرابر های انرژی محدود

همانطور که از نام این نوع وت اسکرابر مشخص است، با مصرف انرژی پایین و محدود به عملیات از بین بردن آلاینده‌ها می‌پردازد. در این نوع ابتدا مایعات یا همان قطرات آب به وسیله یک دسته از نازل‌ها که آنها هم تحت فشار هستند به پاکسازی هوا می‌پردازند. بعد از اینکه هوا پاکسازی شد، هوایی که آلوده می‌باشد در کف و قسمت انتهایی وت اسکرابرها جمع می‌شود.

– وت اسکرابر های انرژی متوسط

این نوع اسکرابر تصفیه دود، نسبت به دیگر اسکرابرها با انرژی خیلی متوسط به حذف و یا از بین بردن آلاینده‌ها اقدام می‌کند. در این نوع یا روش از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌شود. با استفاده از نیرو های گریز از مرکز به آلاینده‌ها فشار وارد کرده و در نتیجه این ذرات آلوده به راحتی به دیواره‌های این دستگاه می‌چسبند. اگر طراحی وت اسکرابرها اصولی انجام گردد حتی برای ذراتی با اندازه ۵ میکرون هم قابل استفاده هستند اسکرابر هایی که با مصرف انرژی متوسط هستند، خود در انواع دیگری نظیر اسکرابر های جریان همسو و اسکرابر های جریان مخالف دسته بندی می‌گردد.

– وت اسکرابر های انرژی بالا

یکی از اسکرابر هایی که به عنوان اسکرابر های انرژی بالا مورد کاربرد است، همان اسکرابر ونتوری می‌باشد. اسکرابر های ونتوری اصولا دارای یک همگرا و قاعدتاً باید دارای یک جدا کننده هم باشند. برای از بین بردن و حذف آلاینده‌ها در این نوع ابتدا هوای آلوده را وارد ونتوری می‌کنند. بعد بخاطر بالا بردن سرعت هوا در قسمت گلوگاه و ونتوری ذرات با برخورد کرده و به توده‌های بزرگی تبدیل می‌شوند که در آخر این توده‌ها به وسیله انرسی از دستگاه اسکرابر تصفیه دود خارج یا دفع می‌شود.

انواع وت اسکرابر

محدودیت اصلی اسکرابر های تصفیه دود

وت اسکرابر ها یا همان دستگاه‌ های تصفیه دود همان‌طور که پیش‌تر عنوان نمودیم، دارای ویژگی‌ها و مزایای مختلفی هستند. اما در کنار این خصوصیات مثبت، وت اسکراب‌ها دارای محدودیت‌ هایی هم هستند که موجب پایین آمدن راندمان آن خواهد شد. عیب اصلی آن سختی در دفع فاضلاب آن است. همچنین برای اینکه بتوان پسماند های آنها را مجدد مورد استفاده و کاربرد قرار داد، محدودیت وجود دارد.‌ به همین دلیل آن را بزرگترین عیب برای وت اسکرابرها به حساب می‌آورند.

نظر خود را بنویسید

avatar