دلایل انتخاب کاشی دست ساز

دلایل انتخاب کاشی دست ساز

۱٫خاص و متفاوت بودن کاشى هاى دست ساز

کاشى هاى دست ساز  به علت هنر و ابتکاری که در ساخت و تولید آن‌ها استفاده میشود خاص و متفاوت‌ می‌باشند؛  کیفیت و موادى که در تولید کاشى هاى دستى استفاده میشود با کاشى هاى مشابه آن که توسط ماشین‌آلات صنعتی تولید میشوند قابل مقایسه نیست. به همین دلیل از مزایاى کاشى هاى دست ساز :  از کیفیت بالایی برخوردار هستند ، بسیار خلاقانه و منحصر به فرد تولید شده اند. هنرمندانه طراحى و رنگ امیزى میشوند. عدم تشابه کاشى ها با یکدیگر و خاص بودن انها.

۲٫ حمایت از هنرمندان و استادکارهاى کاشى هاى دست ساز

با هر خریدی که انجام می‌دهید درواقع، از افراد خلاق و هنرمند حمایت کرده‌اید که تمام استعداد، ابتکار و علم خود را به صورت هنرمندانه در قالب یک اثر هنرى جذاب و زیبا به نمایش گذاشته اند؛ به همین دلیل، خرید کاشى هاى دست‌ساز  موجب حمایت از زحمات وهنر این هنرمندان میشود.

۳٫ امکان سفارش کاشى هاى دست ساز با طرح، رنگ و مدل سفارشى

مهم ترین علت و دلیل انتخاب کاشى هاى دست ساز این است که شما میتوانید کاشى هاى دست ساز به صورت سفارشى و براساس سلیقه خودتان ، با هر رنگ، طرح و ابعاد  شما در تولید جزء‌جزء آن دخیل بوده و بر آن نظارت کامل دارید.

کاشى دست ساز هم مثل تابلو نقاشی، یک اثر دست ساز است که خلاقیت، عمر و احساسات چندین هنرمند را در خود پنهان کرده است. باید توجه داشته باشیم که یک ماشین بی روح و بدون خلاقیت آن را نساخته است.  کاشى دست سازى که توسط یک هنرمند بجای ماشین ساخته میشود ، این اثر هنرى را کمی از دسترس عموم خارج می‌کند.

در نظر بگریم که استاد کارهاى ماهر و باتجربه که سال‌ها  تلاش و زحمت کیشده اند  تا کاشى هاى دستى را با هنر تمام به تصویر بکشند.

کاشى هاى دست ساز شبیه هم نیستند و با هم تفاوت هایى دارند و این تفاوت و شبیه نبودن انها باعث میشود که این محصول ارزشمند باشد.

کاشى دست ساز یک اثر هنری است که از دل طبیعت امده است. رنگ کردن کاشى هاى دست ساز توسط هنرمندان  باعث میشود که با گذشت زمان ارزش آن ها افزایش پیدا کند.

کاشى  که بدست استادکار ها ساخته و رنگ میشود حاصل عمر استادکار ‌هاست و یک اثر هنرى است که حاصل هوش و تجربه آن‌ها است.

کاشى هاى دست ساز نقش مهمی در گرما بخشیدن به فضای خانه و زیبایی دکوراسیون شما دارند.

طرح ها و رنگ های مختلف کاشى هاى دست ساز که با دست کشیده میشوند به شما آرامش روحی و روانی می دهد و شما را قادر می سازد از زندگی بیشتر لذت ببرید.

بى شک یکى از افتخارات کشور ما ، هنرهاى دستی  است.  کاشى هاى دست ساز ، مجموعه هنرهای اصیل و کهن کشور است که نشان دهنده فرهنگ و تمدن هر ملت بوده . ‌صنایع دستى  و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌گردد ارزش معنوی زیادى دارد .

کاشى دست ساز هنرى است که از گذشته ارزش و اهمیت بالایی داشته ، ارزش ان به دلیل هنر و زحمتى است که براى ان توسط هنرمندان کشیده میشود .

یکى از ویژگى هاى ارزشمند کاشى هاى دست ساز

زمان بر بودن پروسه تولید ان است زیرا براى تک تک این کاشى ها زحمت کشیده میشود.

کاشى دست ساز حاصل فکر ، هنر ،ابتکار و خلاقیت هنرمندان کشور است و همین امر باعث تفاوت کاشى دست ساز و کاشى صنعتى می شود . کاشى دست ساز از گذشته جایگاه و اهمیت ویژه ای داشته . اهمیت و ارزش انها به دلیل حفظ ارزش ها، اصالت ها و خواستگاه فرهنگی و هنری بایدمورد توجه باشد که امروزه کمى مورد بی مهری قرار گرفته است.

آب، خاک و آتش از عناصر تشکیل دهنده ی هنر کاشی سنتی می باشند. کاشی های دست ساز از زیباترین، ظریف ترین و مهم ترین هنرهای ایرانی هستند. کاشی های سنتی و دست ساز بیانگر فرهنگ و هنر معماری ایرانی می باشند، که در هر کجا به کار بروند هویت و اصالت بنا های ایرانی را نشان می‌دهند. البته امروزه به دلیل معماری مدرن و تنوع و پیشرفت در کاشی سازی و یا به دلیل کم مهری نسبت به این هنر باعث شده که این کاشی های دست ساز از مد بیفتند و متاسفانه دیگر در خانه ها اثری از کاشی های سنتی نباشد و مردم از وجود این محصول زیبا در خانه هایشان محروم باشند.

مراکز فروش و پخش انواع کاشی متناسب با نیاز های مردم باید دارای حجم انبوهی از کاشی باشد تا بتواند خواسته های مردم را تامین کند. در چنین مواردی شما باید به تولید کنندگان کاشی مراجعه کنید، که در هزینه های مصرفی نیز صرفه جویی کرده باشید. اگر شما نیز قصد خریداری کاشی های دست ساز را دارید ،بهترین انتخاب در حوزه ی تولید و فروش انواع کاشی معرق و دست ساز ، گروه کاشی پنجه پور واقع در اصفهان با بیش از یک قرن سابقه می باشد که می توانید به آن ها مراجعه کنید.

در این مقاله قصد دارم ، برترین دلایل انتخاب کردن کاشی های سنتی و دست ساز را به طور خلاصه برای شما بازگو کنم، پس اگر به کارهای دست ساز و سنتی علاقه مند هستید و می خواهید از این مدل کاشی ها در دکوراسیون داخلی ساختمانتان استفاده کنید، می توانید در این مقاله با من همراه باشید.

دلیل زیادی برای انتخاب کاشی های سنتی وجود دارند، که به چند مورد از آن در ادامه ی مقاله می پردازم.

_ این نوع کاشی ها ساخته شده هستند و یا باب میل مشتری سفارش داده می شوند؛

برای ساخت کاشی های دست ساز، وقت زیادی صرف می شود.هر کدام از این کاشی ها هویتی دارند ،و برای ساخت آن ها ممکن است حتی چندین نفر روی آن کار کنند. وبه قول معروف این مدل کاشی ها با عشق ساخته شده اند. یکی دیگر از دلایلی که باعث انتخاب کاشی های سنتی می شود، متناسب بودن آن ها با شرایط اقلیمی و محیط زیست شما است ،که در ادامه برای شما توضیح خواهم داد.

_ شما می توانید متناسب با اقلیم و محیط زیستتان آن ها را انتخاب کنید؛

انتخاب کاشی دست ساز ، بر اساس اقلیم و محیط زیست صورت می گیرد. که این نکته از گذشتگان به جای مانده است. کاشی های سنتی دارای طول عمر و مقاومت بالایی می باشند، مشاهده ی بناهای صفوی بیانگر همین موضوع می باشند.

شما می توانید در کنار معماری مدرن از این نوع کاشی ها نیز استفاده کنید و فرهنگ و اصالت بناهای ایرانی را به سبک نو برگردانید. هر آثار هنری که با هویت ایرانی آمیخته شود ارزش پیدا می کند. کاشی های دست ساز نیز دارای این ویژگی می باشند، در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید تا از هویت کاشی های دست ساز برای شما بگویم.

_ کاشی های دست ساز دارای هویت ایرانی می باشند؛

ساخت کاشی های دست ساز، توسط سفال گران و هنرمندان ایرانی انجام می شود و خشت ها و مواد اولیه ی آن را خودشان تهیه می کنند. در واقع مراحل ساخت هر کدام از این کاشی ها برای هنرمندان اثر ، دارای خاطره ای جداگانه است که به این کاشی ها هویت بخشیده اند. یکی از دلایلی که باعث انتخاب کاشی های دست ساز می شود، متنوع بودن آن ها و تکراری نبودن طرح آن ها است که باعث مجذوب شدن شما می ‌شوند، در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد.

_ استفاده از این کاشی ها باعث ایجاد فضایی منحصر به فرد می شود؛

کاشی های سنتی در طیفی از رنگ ها، طرح ها و شکل های مختلف ساخته می‌شوند که استفاده از آن ها باعث زیبا تر به نظر رسیدن فضای خانه، رستوران، هتل و … شما می شوند. به دلیل داشتن هویت برای هر کاشی سنتی، طرح این کاشی ها تکراری نمی شوند، حتی اگر هنر دست یک فرد باشند باز هم تنوع در آن ها  زیاد است، که این خود به ارزشمند بودن این محصول هنری کمک می کند. در ابتدا از نقش هایی مانند؛ گل و بوته برای کاشی های دست ساز استفاده می کردند، اما امروزه تنوع طرح و نقش در این کاشی ها بیشتر شده است و برای اولین بار یک استاد کار اصفهانی، نقش های هندسی ،نقش حیوانات و پرندگان را به طرح  گل و بوته  اضافه کرد. با توجه به این که از این هنر بیشتر در گذشته استفاده می کردند، شما می‌توانید امروزه نیز آن را با معماری معاصر تطبیق دهید.

_ محصولی متناسب با معماری معاصراست:

در کشور ایران معماری بناها، با هنر کاشی های آن به هم دیگر متصل هستند. اما متاسفانه در خانه های ایرانی همان طور که قبلاً اشاره کردم، استفاده از این مدل کاشی ها کمتر است و یا حذف شده است و این یعنی معماری ایرانی نتوانسته است که خود را با سلایق مردم ایرانی به روز کند و باعث شده استفاده از این کاشی ها فقط در جاهای خاص و قدیمی باقی بمانند. با این که کشورهای اروپایی و آمریکایی در معماری خود از این هنر تاکنون زیاد استفاده نکرده بودند، نسبت به ایرانیان که قدمت بیشتری در استفاده از کاشی های سنتی داشتند، از این مدل کاشی ها در بناهای خود زیاد استفاده می کنند و محبوبیت زیادی بین آن ها دارند. و در این هنر در حال پیشرفت هستند و این کاشی ها را متناسب با معماری های روستایی، مینیمال ،نئوکلاسیک، و اسکاندیناوی و… در بناهای خود به کار می برند.

نتیجه گیری:

با توجه به دلایلی که برای انتخاب کاشی دست ساز در این مقاله به آن ها اشاره کردم. این کاشی ها نسبت به کاشی های صنعتی موجود در بازار تنوع بیشتری دارند و شما می توانید بر پایه سلیقه ی خود آن ها را سفارش دهید و به زیبایی دکوراسیون داخلی ساختمان خود بیفزایید. هم چنین با توجه به قدمتی که در بناهای تاریخی دارند و اکنون مشاهده می کنید، از نظر جنس و مقاومت در بین کاشی های دیگر حرف اول را می زنند.

سپاس از این که در این مقاله ی جذاب با من همراه بودید.

نظر خود را بنویسید

avatar